Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    D’escriure, de llegir (II)

    Pere Alzina Seguíoctubre 2, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Conte inventat d'una nena, l'Àngela, quan tenia 11 anys; escrit a mà amb il·lustracions dibuixades per ella mateixa; amb lletra cursiva o lligada. Forma part d'una col·lecció de l'autor que documenta l'evolució dels textos escrits de la noia fins als 20 anys | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    • Contextos. Tot allò que treballem estarà inserit en un context que dotarà l’activitat de sentit. Vivim en una societat altament alfabetitzada i altament lectora. Disposem d’espais lletrats arreu. Per aquest motiu és molt important inserir-nos en aquest món lletrat. Conèixer i habitar el món amb múltiples interaccions amb l’entorn ens permet adquirir vocabulari, desenvolupar la comprensió de tot el que ens envolta i aprendre a formular bones preguntes. Interaccionar amb l’entorn fora del centre i fora de l’aula permet aprendre en contextos amb significat, amb sentit. En aquests contextos ens trobarem amb situacions comunicatives molt variades: converses, exposicions, algú que cerca un determinat carrer, algú que pregunta per on se va a…; algú que no entén el que diu un determinat cartell, avís o símbol; algú assegut en bar que llegeix, un altre que escriu, que mira el mòbil, que parla a través del mòbil… Identificarem multitud de temes (continguts), intencions, audiències i mitjans de comunicació. Un material real fantàstic per aprendre.
    • Intervencions. Hem de preveure situacions que ens permetin interactuar amb els fillets i les filletes de manera individual, per parelles, en petits grups i en grup classe. L’objectiu és reflexionar sobre les feines fetes, revisar els dubtes i sistematitzar els aprenentatges. Aquests períodes s’han d’establir setmanalment, mentre treballen col·lectivament.

    Interaccionar amb l’entorn fora del centre i fora de l’aula permet aprendre en contextos amb significat, amb sentit

    • Activat reflexiva i metacognitiva. Ja n’hem parlat. Però és necessari recordar-ho. Pensar cansa i l’activitat metacognitiva consumeix molta energia, però és necessària per aprendre. Un conjunt de preguntes ens permeten endinsar-nos en aquests processos; les usarem assenyadament (temps breus, atenció alta, canvi…): com has fet això? Què has pensat? Com has arribat a aquesta conclusió? Anotem els resultats. Ho recordarem més endavant. Sistematitzarem.
    • Documentació. Comprovar la progressió. Cal conservar evidències de lectures (enregistrades) i d’escriptures cada cert temps (cada mes, cada dos..) de cada fillet. A les tutories individuals aprofitem per revisar evidències anteriors. Els fillets han de comprovar si avancen i en quins aspectes concrets (la meva lletra s’entén millor; abans llegiu molt poc a poc…) i recordem el camí seguit (què has fet per aconseguir-ho?). Ens trobem amb camins i estratègies diferents que ens porten a la millora. Un dia, col·lectivament, en parlem i les posem en comú. Hi ha molts camins.
    • Sistematització. Qualsevol reflexió que plantegem a classe ens ha de portar a un conjunt d’aprenentatges. Aquests aprenentatges s’han de consolidar, s’han de fixar. Per tant, els hem de sistematitzar, ordenar i aprendre (avui hem parlat d’un text escrit amb frases molt llargues sense pauses; les hem intentat llegir i hem arribat a la conclusió que era millor escriure frases curtes, amb signes de puntuació; n’hem reescrites algunes i hem fet un cartell recomanant l’ús de frases curtes. Hem parlat que entenem per frase curta, introduint conceptes gramaticals: determinat+ nom+ verb+ complement). Totalment contextualitzat, relacionat, significatiu. Adient. Comprensible.

    Pensar cansa i l’activitat metacognitiva consumeix molta energia, però és necessària per aprendre

    • Aprendre de l’error. Mai penalitzar els errors. Algú escriu pota i havia d’escriure bota. Diu que ho veu igual. Reflexionem conjuntament i parlem de rotacions: b, p, d, q. Agafem una lletra b gran (té més de 50 cm.) i li donem voltes. En parlem, les llegim, allarguem els sons, hi reflexionem i ho sistematitzem. Els encanta l’activitat. No podem parlar de tots els errors. Ens seleccionem alguns conjuntament i en parlem.
    • Alerta amb les pantalles. La digitalització massiva de les aules ens ha de fer reflexionar. Asserenadament. Llegir i escriure implica un gran esforç cognitiu. Les pantalles ens ho faciliten tot i ens exigeixen poc esforç. Les usem, però limitadament. Hem de tenir molt en compte que l’aprenentatge de la lectura i de l’escriptura mitjançat pantalles presenta inconvenients:
      • Amb les pantalles usem manco sentits. Necessitem manipular, tocar, experimentar…
      • Un dels fonaments de la lectura es veu seriosament alterat: els moviments sacàdics. Els nostres ulls, per llegir una línia, no fa un recorregut uniforme sobre la línia, bota. És fàcil observar-ho mentre una persona llegeix. Més salts, lectura més lenta; menys salts, lectura més ràpida i més comprensiva. Les pantalles ens presentem molts textos en columnes primes. No cal fer l’esforç de copsar, cada vegada més, més paraules en cada moviment sacàdic.
      • Molts elements distractors. Quan obres una pantalla, van sorgint elements arreu: notícies, publicitat, avisos… la lectura necessita atenció. Cal ensenyar a focalitzar l’atenció. En les pantalles hi ha massa renou distractor.

    Ensenyar a escriure i a llegir implica un plantejament rigorós, complex, reflexiu i coherent

    • Plantejament global. Des de fa molts anys s’ensenya a llegir i a escriure per parts segmentades: relació so-grafia, sons vocàlics, sons consonàntics, consciència fonològica, traç de les lletres, comprensió… que al capdavall amaga una concepció profundament errada. S’ensenya i s’aprèn separadament i després, els fillets ja ho ajunten. El problema és que una gran majoria no ho ajunta si no se’n fa un ensenyament explícit “d’ajuntar”. El mateix succeeix en cursos posteriors (primària i secundària). Els llibres de text mantenen una estructura invariable passi el que passi: una lectura d’un fragment descontextualitzat (El clan de l’Ós de les cavernes) exercicis de comprensió, continua amb les propietats del text escrit, el sintagma nominal, l’ús dels diccionaris i els errors en l’accentuació. No és possible establir relacions; no és possible aprendre. Els dissenys que hem posat en pràctica (a diferents cursos) sorgeixen de la lectura o l’escriptura d’un text per alguna necessitat concreta (buscar informació, escriure una nota); sorgeixen dubtes (com s’escriu…? Com es diu…?); parlem sobre els dubtes, entre tots intentem resoldre’ls, sistematitzem allò après i busquem exemples semblants i continuem. Finalment, recordem el camí realitzat i ens interroguem sobre el procés que ha seguit cadascú. Els posem en comú, identifiquem processos comuns i els aprenem, sistematitzant-los i recordant-los cada cert temps.

    Ensenyar a escriure i a llegir implica un plantejament rigorós, complex, reflexiu i coherent, incorporant evidències, recerques i pràctiques exitoses. En hores d’ara estem immersos en un procés de disseny de seqüències d’ensenyament-aprenentatge, molt de DUA i, sobretot, elaborar rúbriques, moltes rúbriques. Ens tornarem a passar tres carrers? Reflexionem-hi asserenadament.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Aprendre a llegir escriptura Foment de la lectura Hàbits de lectura Lectoescriptura lectura opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    I Spiderman va parlar català
    Next Article
    Opinió
    Momo està d’aniversari
    Pere Alzina Seguí

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}