Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Desigualtats, infrafinançament i continuisme, l’anuari de la Fundació Bofill identifica els “tres topalls clau” del sistema educatiu català

    Víctor Sauramaig 6, 20217 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de l'escola Anglesola | Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En els darrers quinze anys, s’han produït millores significatives en els nivells de graduació a l’ESO, la taxa d’abandonament escolar, o de joves Ni-Ni o el nombre d’infants escolaritzats a l’educació de 0 a 3 anys. Tanmateix, les dades posen de manifest que en els últims tres o quatre anys aquestes millores s’han estancat o s’estan revertint. Aquesta és una de les conclusions de ‘L’estat de l’educació a Catalunya. Anuari 2020’, de la Fundació Bofill, un volum de 720 pàgines que han presentat avui el director de la Fundació, Ismael Palacín, amb els directors de l’anuari, César Coll (catedràtic emèrit de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la UB) i Bernat Albaigés (investigador en l’àmbit de l’educació i assessor de l’àrea d’infància del Síndic de Greuges).

    Segons han aclarit Coll i Albaigés, la raó d’aquest estancament no té res a veure amb la pandèmia, ni tampoc està estrictament lligat a les polítiques desplegades durant els últims tres anys, sinó que ve de més enrere i respon a causes més estructurals. L’anuari identifica el que anomena els “tres topalls clau” que impedeixen trencar el sostre de millora i que, diu Coll, “si no s’afronten en comptes d’estar estancats és possible que anem a pitjor”. Aquests topalls són les desigualtats educatives (de tota mena, però en especial, en l’escolarització del 0-3 i en l’accés l’educació fora escola); el dèficit de finançament en educació (el pressupost del Departament d’Educació, malgrat que ha augmentat en l’últim any, segueix estant lluny del de 2010 en termes d’inversió per alumne, i els dels ajuntaments tampoc s’han recuperat de les retallades); i la falta d’actualització dels continguts educatius (el currículum competencial i la personalització és lluny de ser una realitat al conjunt de centres educatius, i això genera manca d’oportunitats, desmotivació i abandonament).

    Alguns exemples de l’apartat de desigualtats recollits a l’anuari que ha esmentat aquest matí César Coll: la població adulta que segueix algun tipus de formació a Catalunya és el 9,3%, una xifra que està molt per sota del 25% dels països del nord d’Europa, però és que a més els adults amb estudis universitaris tripliquen els adults amb estudis bàsics que fan algun tipus de formació al llarg de la vida; en el 0-3, només 1 de cada 10 infants d’origen estranger està escolaritzat, mentre que en la població general són 4 de cada 10 (a comunitats com Madrid o el País Basc són 5 de cada 10); en la participació en activitats de lleure, els infants amb famílies benestants realitzen el doble d’activitats que els de les famílies desafavorides. L’anuari té molts més exemples, també sobre el rendiment acadèmic segons classe social.

    César Coll i Ismael Palacín, durant la presentació, que s’ha retransmés en ‘streaming’ | Foto: Fundació Bofill

     

    Pel que fa al finançament, els autors subratllen que l’únic que ha millorat substancialment és la despesa en beques per l’alumnat no universitari, que ha passat del 0,53% al 2,38% de la despesa, mentre que l’alumnat becat ha passat del 9,7% el curs 2007/2008 al 15,9% del curs 2018/2019, però amb tot i així, segons Coll, “no es cobreix ni la meitat de l’alumnat amb necessitats”. Segons els càlculs dels autors (Albaigés també va coordinar l’estudi sobre el cost de la plaça escolar del Síndic de Greuges), Catalunya inverteix en educació un 3,6% del PIB, lluny encara del 4,2% del conjunt de l’Estat o del 4,6% de la UE, i això implica un copagament per part de les famílies, que de mitjana és de 875 euros per estudiant no universitari.

    I pel que fa al tercer topall, que Coll ha definit com una “visió de l’aprenentatge molt allunyada del que significa aprendre avui”, el catedràtic de la UAB ho ha argumentat afirmant que el currículum està sobrecarregat, que l’autonomia de centres no sigui real, ja que no poden adaptar part d’aquest currículum, que les TIC encara estiguin molt desaprofitades ja que no es fan servir per pensar contextos d’aprenentatge, que les polítiques tendeixen a confondre educació amb escolarització i no consideren les oportunitats i els recursos educatius del lleure i el fora escola, i que, malgrat el boom innovador viscut els darrers anys, “aquesta innovació segueix tenint dificultats per ser sostenible i escalable, hem de passar de les propostes d’innovació a una cultura d’innovació”.

    Propostes i oportunitats

    Contra aquests topalls es lluita amb reformes profundes i no “fent cosetes”, ha remarcat Ismael Palacín, segons el qual l’única d’aquestes reformes que s’ha vist en els últims anys és la que sorgeix del Pacte contra la segregació, si bé ha considerat que avança a poc a poc. “La resta no les hem vist”, ha afirmat Palación, per al qual l’anuari pot servir de “carta oberta al proper conseller o consellera que esperem tenir d’aquí uns dies o setmanes”. En aquest sentit, el volum conté també propostes en política educativa que es consideren “ambicioses i plausibles perquè l’educació a Catalunya ocupi el lloc que es mereix en equitat, qualitat i excel·lència”.

    Entre altres propostes, l’anuari suggereix una beca educativa bàsica que doni suport als infants i joves més vulnerables al llarg de tot el seu procés d’escolarització i que cobreixi la gratuïtat de les activitats i serveis complementàries, del cost del servei de menjador escolar i de la participació en un mínim d’activitats extraescolars. Per als centres, proposa el disseny i implementació d’un sistema de “finançament per fórmula” que ajusti el conjunt dels recursos que s’hi destinen a les necessitats socials i educatives dels seus alumnes, i que serveixi com a instrument de lluita contra les desigualtats i la segregació escolar. I pels barris i ciutats, una aposta pel rol dels ajuntaments com a actor de política educativa i prioritzant la inversió en l’oferta pública de places d’escola bressol, de formació professional, de lleure educatiu enriquit en aquells municipis i entorns més vulnerables i amb menor cobertura d’aquests serveis.

    També s’apunten “quatre oportunitats” que ajudarien a fer més viables aquests canvis estructurals: la davallada demogràfica (a partir del curs 2022/23 hi haurà un clar decreixement en el nombre d’alumnes dels ensenyaments obligatoris, la qual cosa permetria alliberar recursos i reorientar-los on més fan falta); el replantejament de metodologies, pràctiques i dinàmiques escolars que ha sorgit de la crisi pandèmica (que per exemple ha obligat a simplificar el currículum i prioritzar continguts); el fet que la crisi econòmica faci que, com en anteriors crisi, l’educació actuï com a “espai refugi per als joves” i que no abandonin tan prematurament els estudis (que igualment insisteixen que ha de venir acompanyat de polítiques i reformes adreçades a lluitar contra el fenomen de l’abandonament); i finalment l’arribada de fons europeus per a la reactivació econòmica i social, que s’hauria de traduir en una injecció significativa de finançament també per a l’àmbit educatiu.

    A banda dels dos directors, en l’anuari hi ha col·laborat deu experts més: Gerard Ferrer-Esteban (doctor en Sociologia i recercador a la UAB sobre polítiques educatives); Fernando Hernández (professor a la Unitat de Pedagogies Culturals de la UB); Raül Manzano (Mestre); Moisès Esteban-Guitart (director de l’Institut de Recerca Educativa de la UdG); Juana M. Sancho (catedràtica emèrita de Tecnologies Educatives a la UB); Teresa Mauri (investigadora en Psicologia de l’Educació a la UB); Antoni Tort (catedràtic a la UVic); Jordi Serarols (inspector d’educació); i Sarai Samper (sociòloga del Col·lectiu d’Analistes Socials), amb la coordinació de Miquel Àngel Alegre, cap de projectes de la Fundació Bofill.

    • L’Informe Breu de l’Anuari 2020
    • Anuari complet

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Anuari Fundació Bofill 2020 Fundació Jaume Bofill
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «Ja és hora que ens adonem del mal que li estem fent al planeta»
    Next Article
    Reportatge
    Del quadern i el llapis a la tablet: té repercussions que els infants deixin d’escriure a mà a l’escola?
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}