Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les desigualtats socials afecten menys a la competència col·laborativa dels alumnes que a la de ciències o llengua

    Pablo Gutiérrez de Álamonovembre 22, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge d'arxiu de l'Institut Barres i Ones / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No és cap secret que els joves amb un nivell social i econòmic baix treuen més males notes que els de classe alta. És una constant en tots els estudis, entre ells l’últim informe PISA, de 2015, que avalua les competències de matemàtiques, llengua i ciències. Aquest dimarts l’OCDE ha tret un nou capítol del seu macroestudi, que aquesta vegada posa el focus en les competències dels alumnes per resoldre problemes col·laborant entre ells. També aquí el factor socioeconòmic influeix, però bastant menys. És a dir, que diferència de resultats en funció de l’origen social es redueix quan s’avalua la capacitat de cadascú de treballar en grup.

    D’aquesta manera, segons llança el Volum V de PISA 2015, l’origen socioeconòmic dels alumnes espanyols explica el 7,5% de la variació que hi ha en els resultats de resolució col·laborativa de problemes en funció de les condicions socials, mentre que aquest percentatge oscil·la entre el 13% i el 15%, més o menys el doble, en les competències de ciència, llengua i matemàtiques. I la bretxa no és exclusivament espanyola: de mitjana, als països de l’OCDE l’origen social explica el 15% de la variació de resultats en treball col·laboratiu, i més del 20% en la resta.

    Variació en els resultats en funció de les desigualtats socials

    PISA defineix la competència de resolució de problemes de forma col·laborativa com “la capacitat de cadascú de participar de manera efectiva en un procés a través del qual dos o més agents intenten solucionar un problema compartint el coneixement i l’esforç requerit per arribar a una solució”. Detalla l’informe que, tot i que el context és de col·laboració, la competència analitzada és individual, ja que la prova no la realitzen diversos estudiants conjuntament, sinó un sol alumne amb un ordinador que simula diversos agents més amb els quals col·labora.

    En països punters com Finlàndia o Hong Kong –amb models educatius diferents-, les desigualtats socials són menys condicionants que a Espanya, però també afecten més en les competències habituals que en la resolució de problemes en grup. En països com França, Bèlgica o Holanda, la variació per origen social ronda el 25% en els primers i el 35% en els segons.

    ¿Per què passa, això? ¿Per què els joves d’origen popular rendeixen millor quan resolen problemes en equip que quan fan exàmens de matemàtiques o llengua? Una raó pot ser l'”efecte company”, segons Xavier Bonal, professor de Sociologia a la UAB i analista expert en PISA. “Si et barregen amb algú que pot rendir més, la teva probabilitat de millorar augmenta”, sosté Bonal, que afegeix que aquests resultats llancen un missatge clar: “El treball col·laboratiu té un potencial de fer menors les desigualtats”.

    La meitat dels alumnes de pitjor situació socioeconòmica (aproximadament el 52%) i també els de millor situació (al voltant del 47%) obtenen en la resolució col·laborativa de problemes més bons resultats que els que es podria esperar tenint en compte la seva puntuació en les altres matèries de PISA.

    “Trobo que el treball en equip augmenta la meva eficiència”, “prefereixo treballar com a part d’un equip que sol”, “trobo que els equips prenen millors decisions que els individus” i “gaudeixo cooperant amb altres”… Són alguns dels testimonis que recull l’informe sobre l’alumnat més desfavorit.

    Per al professor de Sociologia de la UB Xavier Martínez Celorrio, “a l’espera de veure com s’ha fet la prova”, que l’alumnat en pitjor situació socioeconòmica tregui més suc de la col·laboració entre iguals “és una dada important” i suposa una empenta perquè els docents implementin pedagogies més actives en les seves assignatures. “Pot ser un punt d’inflexió per al sistema educatiu”, assegura. Les dades d’aquest nou informe de l’OCDE, diu, fan que “haguem de debatre el canvi de pedagogies i estratègies pedagògiques de cara als projectes d’escoles en entorns vulnerables, i no només vulnerables”.

    Roser Batlle, una de les promotores de la metodologia d’aprenentatge-servei a Espanya –un model en què els alumnes fan un servei a la comunitat com a projecte educatiu–, assegura que el que exposa PISA ja ho vénen confirmant estudis a nivell més local. Posa el cas de l’Hospitalet de Llobregat, on assessora per implementar pràctiques d’aprenentatge-servei, i on el percentatge de graduats ha augmentat del 70% al 79% en els últims anys. “Amb propostes més actives es redueix l’absentisme i es millora la convivència en els centres”, assegura, problemes que solen afectar més a l’alumnat més pobre.

    A nivell general, Espanya es troba en la mitjana de l’OCDE pel que fa a la competència de resolució de problemes en grup. Amb 496 punts, està només 4 punts per sota de la mitjana, cosa que no suposa una distància significativa pel estadístic. Sí que hi ha més diferències entre comunitats autònomes. Castella i Lleó (517) o Madrid (519) queden substancialment per sobre d’altres com Extremadura (474) o Andalusia (483). Aquestes distàncies són semblants a les ja detectades en les competències de llengua, matemàtiques i ciència.

    Catalunya està lleugerament per sobre de la mitjana, amb 505 punts, però segons l’organisme internacional tampoc és una diferència significativa.

    Les noies col·laboren més bé que els nois

    Els resultats d’aquest nou informe PISA no marquen grans diferències en altres apartats. El més ressenyable és la diferència dels resultats entre noies i nois. En tots els països i economies analitzats per l’OCDE, les noies obtenen millors resultats en la resolució col·laborativa de problemes que els nois. A Espanya, la diferència és petita però remarcable, –una mica menor que la mitjana de l’OCDE–, 22 punts enfront dels 29 de la mitjana. Això sí, com millors són els resultats d’un país, pitjors són els resultats dels nois i millors els de les noies. És a dir, elles tiren de la millora de les dades.

    Finlàndia, al capdavant de tota l’OCDE en aquest informe, arrossega una diferència de punts entre nois i noies propera als 50 punts, mentre que països com Tunísia o el Perú, a la part més baixa de la cua, pràcticament no presenten diferències entre nois i noies.

    Per a Martínez Celorrio aquest fet té una explicació raonable. En països com el Perú o Tunísia els estils educatius són més jeràrquics, verticals, més tradicionals, el que suposa una estandardització que es mostra indiferent al gènere. En països com Finlàndia, amb un altre tipus de metodologies, “les noies multipliquen el seu rendiment”. Per al sociòleg aquest tipus d’estratègies col·laboratives “encaixa bé amb el seu estil de relació més simètric i col·laboratiu entre elles”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ciències Llengua matemàtiques PISA 2015 política educativa treball col·laboratiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Aliança municipalista d’escoles de música i arts
    Next Article
    Reportatge
    Innovació i equitat educativa: el dret a aprendre com a prioritat transformadora
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    Actualitat
    La FECC crea grups d’experts per potenciar la lectura, les matemàtiques i la competència digital

    març 21, 2025

    Reportatge
    Jordi Balbín: “Les persones aprenen a diferents ritmes, però tothom pot tenir èxit matemàtic”

    març 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}