Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Reforçar l’atenció a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, reduir les ràtios, millorar les competències lingüístiques i matemàtiques, i augmentar l’orientació per reduir l’abandonament escolar són alguns dels reptes per al curs 2025-26, marcat també per la prohibició de mòbils a tota l’etapa obligatòria.
El 8 de setembre comencen les classes a Catalunya pel que fa a segon cicle d’educació infantil, primària, educació secundària obligatòria i FP de grau bàsic. Divendres 12 serà el torn per a batxillerat, FP de grau mitjà i grau superior, i itineraris formatius específics; el 15 serà la data d’inici per ensenyaments esportius d’arts plàstiques i disseny, i el 22 del mateix mes començaran els cursos dels centres d’adults i les Escoles Oficials d’Idiomes.
La consellera d’Educació i Formació Professional, Esther Niubó, ha presentat en roda de premsa les novetats i els principals reptes per al curs que comença dilluns i ha destacat el reforç a l’atenció de l’alumnat NESE, en concret en la detecció de les dificultats d’aprenentatge.
Atenció i orientació
“Ens trobem amb unes aules que tenen menys alumnes, però en canvi amb una major complexitat, donat aquest increment d’alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu”, ha explicat Niubó “i, per tant, amb més necessitat de destinar-hi recursos addicionals per poder fer-hi front, millorant l’atenció educativa d’aquests infants i del conjunt del grup classe”.

En aquest sentit, es vol intensificar la detecció de dificultat en els primers cursos de primària i es posarà el focus en desenvolupar les competències orals i lectores en les edats primerenques. Igualment, s’incorporarà un psicòleg a cadascun dels onze serveis territorials que serà referent en l’àmbit de la salut mental i l’orientació educativa.
Millora educativa
L’aposta per la millora educativa passa per la revisió de la formació permanent del professorat, amb una oferta centra en matemàtiques, lectura, ciència, anglès, gestió d’aula, escola inclusiva, lideratge pedagògic, benestar docents, valors democràtics i intel·ligència artificial.
En l’àmbit lingüístic, s’incrementen en 200 les dotacions per a les aules d’acollida i, en total, hi haurà 1.344 aules d’acollida de continuïtat i 19 d’accelerades, si bé la consellera no ha descartat que s’augmenti el nombre d’aquestes últimes durant el curs. D’altra banda, s’amplia fins a 538 els centres de la Xarxa de competència lectora i s’implanta un nou programari de gestió del Pla de Millora de les biblioteques escolars. A més, hi haurà 150 auxiliars de conversa en llengua anglesa i es faran tallers d’anglès a 91 centres amb alumnat vulnerable.
En el camp de la millora educativa també es continuarà amb els programes de millora de les matemàtiques, arribant a 800 centres; hi haurà un impuls de les vocacions STEAM entre 3r de primària i 2n d’ESO amb perspectiva de gènere, i es començarà un pla pilot a 24 centres per identificar els discursos d’odi i promoure els drets humans, juntament amb el Departament d’Igualtat i Feminisme.

El curs 2025-26 començarà amb una previsió de gairebé 1.605.000 alumnes dels diferents ensenyaments, amb una reducció de 2.247 estudiants en comparació amb el curs anterior a causa sobretot de la davallada a educació infantil, primària i ESO.
Hi haurà 83.949 docents, el que representa un creixement de 1.672 dotacions que, ha remarcat la consellera, ha de servir per donar resposta a les necessitats d’escolarització, al reforç de l’atenció a la diversitat i a la formació professional. També augmenta el personal d’atenció educativa en 352 persones -4.033 en total- i el personal d’administració i serveis en 202 professionals -amb un total de 4.610-.

Amb aquestes xifres, el Departament destaca la reducció de ràtios dels darrers cursos a I3 i 1r d’ESO. A I3, el 95,27% dels 2.072 grups públics tenen una ràtio de 20 alumnes per grup o inferior; i a 1r d’ESO, el 97,1% dels 1.898 grups públics tindran una ràtio de 30 alumnes per grup o inferior.
Una altra de les novetats per al professorat són els nomenaments diaris -des del passat mes de març eren quatre dies de nomenaments a la setmana- per agilitar les substitucions i minimitzar l’afectació a alumnat i als equips docents dels centres, així com el pilotatge d’una aplicació mòbil perquè els interins puguin gestionar les adjudicacions de la borsa de treball docent.
Equitat
Aquest curs hi haurà un nou programa temporal de perspectiva orientadora que compta amb una dotació de 60 educadors socials i 240 tècnics d’integració social a prop de 300 centres situats en entorns vulnerables. L’objectiu d’aquesta iniciativa és contribuir a la reducció de l’abandonament escolar i a l’increment de l’èxit educatiu.
Hi haurà 173 plans d’entorn, amb dos de nous, una a Platja d’Aro i S’Agaró i un altre a Vilanova i la Geltrú, i s’iniciarà el Pla de zones de governança educativa en col·laboració amb el món local que inclou una prova pilot en cinc zones.
Sense mòbils
Tal com es va anunciar el passat mes de juny, s’elimina l’ús dels telèfons mòbils i els rellotges intel·ligents als centres educatius per part de l’alumnat de totes les etapes educatives. La nova normativa inclou una restricció progressiva de les pissarres digitals interactives a les aules a infantil, i mantenir-les a la resta d’etapes, així com l’eliminació de l’ús de tauletes digitals a educació infantil.
Aquest setembre el Departament publicarà una guia per acompanyar les famílies en l’ús responsable dels dispositius mòbils. “Considerem que la seva eliminació del context escolar és un pas més que contribuirà a millorar l’aprenentatge del nostre alumnat, la convivència i el clima als centres i els preservarà a l’escola dels riscos d’accés a determinades xarxes socials menys protegides”, ha ressaltat Niubó.