Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Deures

    Jordi Badiellagener 26, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En l’educació dels infants i els joves, on situem els deures? Són necessaris? Són imprescindibles?

    Alguns autors, entre els quals destaca Jaume Funes (Cal fer deures? Eumo editorial. Vic: 2015), han dit coses molt afinades sobre aquesta qüestió endèmica. També és paradigmàtica la llista de 15 deures que el professor Cesare Cata va donar l’estiu passat als seus alumnes i que va esdevenir viral des que va córrer pel Facebook. No afegiré llenya al foc, que ja crema prou bé per a qui vulgui escalfar-s’hi.

    Comencem pel començament: la declaració dels drets dels infants, adoptada per l’Assemblea General de les Nacions Unides l’any 1959 (que ningú s’espanti), diu que l’infant té dret al descans, al lleure i al joc, tres manaments que els deures sovint fan difícils de complir. Sense deixar aquesta declaració, centrem-nos en allò al qual l’infant té dret quan arriba a tenir un judici propi:té el dret d’expressar la seva opinió en tot allò que l’afecta i a veure com aquesta opinió és atesa. Donem-li compliment, en relació als deures, en cinc soliloquis:

    1. A casa, tenen temps de valorar la meva feina? La consideren important, com la seva, encara que no guanyi diners? O només sóc una personeta a qui cada dia se li ha de preguntar si ha fet els deures?
    1. A casa, s’adonen que ser nen és tan cansat? Família, amics, mestres, un mateix, les extraescolars… I que quan és fosc, encara et queden per fer els deures?
    1. A casa, quan em porten d’excursió, a veure museus, al teatre, també noten que és un aprenentatge especial? I no et dic, quan a l’estiu fem vacances…
    1. A casa, em toca fer serveis? Com ara parar o desparar la taula, endreçar les coses, deixar la roba bruta a la cistella… O és com un hotel, però amb deures?
    1. A casa, quina idea tenen de la meva vida? S’imaginen com n’és, de difícil? Tornarien a ser petits i indefensos experiments d’una escola?

    I reblem-ho en cinc soliloquis més:

    1. A casa sento: “Ja sabia que passaria això”. Doncs, per què no m’ho feien veure abans que hagués de fer els deures a corre-cuita?
    1. O bé: “Estic tan enfadat perquè no has fet els deures que cridaria”. I ho diucridant.
    1. I també: “Ara estic molt enfeinat… No tinc temps, després t’ajudaré”. Això sí que fa patir. I jo, què en tinc, de temps
    2. A casa també sento: “Com ha anat, a l’escola? Tens deures?”. Sempre igual.
    1. Però mai he sentit: “No és just que tinguis tants deures”. Tot i que sé que la vida no ho és, de justa.

    Si ens escalféssim al foc dels professionals que esmentàvem abans, llegiríem coses que ens farien decantar per posar deures o no posar-ne, amb tots els matisos imaginables. En qualsevol cas, apunto una idea no exempta de complexitat en la pràctica: els deures –d’una manera o d’una altra– o la seva supressió haurien de comportar una decisió col·legiada, adoptada pel claustre després d’escoltar alumnes i famílies. Aquest criteri hauria d’estar escrit en el projecte educatiu del centre perquè tothom en fos conscient, també aquells que valoren la possibilitat de preinscriure i matricular-hi el fill o la filla i que, per tant, es pregunten com influirà en la seva vida aquesta i altres qüestions els propers anys.

    En fi, el resum de tot plegat ja va estar a punt d’escriure’l Calderón de la Barca: “Els nens tenen deures, i els deures, deures són”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    casa Deures educació infants nens obligacions oci opinió pares temps lliure
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Deures escolars i pèrdua de la perspectiva de compromís amb l’educació
    Next Article
    Actualitat
    La universitat assaja mètodes de verificació dels estudiants per l’avaluació a distància
    Jordi Badiella
    • X (Twitter)

    Filòleg i professor de secundària a l'escola cooperativa El Cim de Terrassa, federada a EscolesCoop.

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}