Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    ‘El Diari de l’Educació’ davant els atemptats terroristes a Barcelona i Cambrils

    Redaccióagost 22, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manifestació contra el terrorisme de la comunitat musulmana aquest dilluns. / ROBERT BONET
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Teníem previst reprendre l’activitat del diari el primer dilluns de setembre, com cada any, però els atemptats a Barcelona i a Cambrils ens han fet decidir a obrir l’espai d’El Diari de l’Educació per si la comunitat educativa creu necessari canalitzar-hi les seves reflexions. Aquesta és la raó de ser del diari, i aquests dies ho ha de ser més que mai. Excepcionalment reprenem l’activitat per si els col·laboradors, blogs, lectors, entitats i altres membres del món educatiu català volen fer-nos arribar les seves opinions, propostes, lectures, recursos… Al llarg de la trajectòria del diari n’hem publicat alguns que poden tenir avui interès: Quan morir i matar també és escola, Quan després dels atacs violents sorgeixen les pors, Profe, qui són els dolents?, L’escola davant la mort: “Escoltar, escoltar, escoltar”… 

    Així mateix, reproduïm un primer text editorial, un primer manifest que vol ser punt de partida i que inclou algunes preguntes que intentarem respondre al llarg del curs des del periodisme compromès amb l’educació. Si algú ens vol fer arribar un article ho pot fer a redaccio@diarieducacio.cat. 

    El Diari de l’Educació davant els atemptats terroristes

    Manifestem el nostre rebuig més enèrgic als atemptats terroristes a Barcelona i Cambrils que tant dolor ha generat, i expressem la nostra solidaritat amb les víctimes. Volem transmetre el nostre condol als familiars i desitjar als ferits que es recuperin satisfactòriament.

    Creiem que l’atemptat a La Rambla de Barcelona, símbol de la ciutat oberta al món, representa un atac al cor de la llibertat i la democràcia, dos dels pilars irrenunciables de la nostra convivència.

    Felicitem la contundent i pacífica resposta ciutadana, expressada en el crit espontani i unànime al qual ens sumem: “No tinc por”. Perquè la millor forma de respondre i aïllar els terroristes es recuperar la normalitat, refermant les nostres formes de vida oberta i respectuosa amb totes les idees i amb els Drets Humans. Ha estat una resposta –la de ‘tots som Barcelona’- exemplar, com ho va ser, per exemple, a  Madrid l’11 de març del 2004 i ho ha estat a d’altres ciutats europees que també han patit massacres d’aquesta mena aquests últims anys.

    Volem condemnar, a la vegada, les manifestacions islamòfobes i racistes, que han aprofitat per culpabilitzar i criminalitzar la immigració i la comunitat musulmana. Perquè també ells en són víctimes, i perquè l’objectiu del fonamentalisme és precisament dividir i fracturar la societat. La ideologia de l’odi no va enlloc: només porta més odi.

    Volem reconèixer el treball que s’ha fet des de les escoles i els municipis per acollir i integrar la població immigrant, amb polítiques d’equitat i d’atenció a la diversitat

    Així mateix, hem d’analitzar en profunditat per què, tant a casa nostra com en altres països, entre els immigrants de segona generació, es poden donar casos de joves que manifesten un fort rebuig i odi social i acaben deixant-se enlluernar i seduir per propostes violentes, on hi troben aixopluc i forts vincles de pertinença.

    El cas de la presumpta cèl·lula gihadista de Ripoll obre nous interrogants sobre la radicalització de joves, perquè el context social en què van créixer els implicats no acaba de coincidir amb l’escenari habitual de marginació i exclusió social. Haurem d’aprofundir en quins son els mecanismes socials y psicològics que poden portar a joves a radicalitzar-se fins el punt de cometre assassinats massius.

    Recomanem que s’enforteixi la col·laboració permanent entre la comunitat educativa i les entitats socials, el teixit local i les famílies. Aquí hi poden jugar un paper crucial les entitats de la comunitat musulmana per reforçar els vincles dels actors educatius, per garantir un major grau de coneixement mutu, de sentit d’inclusió i pertinença, i per explorar vies de col·laboració com podria ser el de l’elaboració d’un currículum antirracista.

    Proposem que a als centres educatius es tinguin en compte algunes activitats formatives  al voltant dels mitjans de comunicació, sobretot quan es produeixen notícies relacionades amb els atemptats terroristes o que requereixen certa atenció pel seu impacte social. El professorat no en pot quedar al marge –forma part del seu compromís ètic i professional– i és una oportunitat per comentar amb els alumnes els diversos perquès: per què senten el que senten –la gestió de les emocions– i per què passen aquests fents tràgics –la comprensió de la realitat–. En aquest sentit, a Catalunya disposem de recursos fonamentals de servei públic com poden ser els programes de l’InfoK de TV3 (aquest o aquest) o les guies de l’Hospital Sant Joan de Déu.

    Suggerim que l’allau de sobreinformació i imatges que generen aquests atemptats terroristes als mitjans de comunicació i a les xarxes socials es treballi també a les famílies. Que pares i mares detectin en quins moments pot ser positiu o contraproduent parlar-ne, s’interessin per quina informació tenen els seus fills i com l’interprerten, i  puguin donar resposta a les preguntes més habituals que solen fer-se els nois i noies en aquests casos.

    Confiem en el compromís del sistema educatiu i a la comunitat educativa perquè avanci en la recerca, el coneixement, la pràctica pedagògica i les políques socioeducatives públiques en relació a la diversitat cultural, els valors democràtics, la convivència, la inclusió escolar i la cohesió social. 

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    ‘Lleure a l’estiu per a tothom’, a EducaBarcelona
    Next Article
    Opinió
    Grup de Mestres del Ripollès: “Trencar una llança per la pau i per una educació alliberadora”
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}