Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un documental francès posa els deures davant del mirall

    Víctor Saurafebrer 2, 20185 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ludovic i Angelo, en una seqüència del film | DocsBarcelona

    “El meu fill sempre ha tingut una escolaritat molt complicada. És un nano mogut, massa viu i alegre per estar-se tranquil i concentrat durant hores mentre s’asseu darrera una taula a classe. La seva mare i jo passàvem moltes hores amb ell fent els deures, intentant recuperar aquelles hores d’atenció perdudes, i a mi m’agradava, però a la vegada hi havia quelcom de dolorós, tan per l’angoixa del possible fracàs escolar com pel retorn a la meva mateixa infantesa d’estudiant dispers que detestava l’escola i detestava els deures”. Ho explica el cineasta francès Ludovic Vieuille i d’aquí neix L’hora dels deures, un documental íntim i autobiogràfic que està contribuint a que molts mestres d’aquell país s’estiguin replantejant la qüestió dels deures.

    Es titula L’hora dels deures i dura exactament una hora, perquè més o menys és el temps que pare i fill dedicaven diàriament a aquesta tasca, però de fet aquest títol és una adaptació lliure de l’original, Deux cancres, que vol dir alguna cosa així com dos mals estudiants. Dos trastos. El documental mostra la desesperació de tots dos a l’hora de fer els deures, sobre tota mena de matèries, sovint amb enunciats de difícil comprensió fins i tot per les persones adultes. La desmotivació de l’infant, la paciència del pare, una hora diària de frustració compartida. El festival Docs Barcelona l’ha triat com a documental del mes, ahir es va estrenar al cinema Aribau Club de Barcelona i durant tot el febrer es podrà veure a diverses sales de Catalunya i la resta de l’Estat.

    “Sense saber gaire per què, un dia em vaig posar a filmar-nos mentre fèiem els deures, després vaig seguir, i així durant quatre anys, i d’aquí ha sorgit el film”, explica Vieuille al Diari de l’Educació. El film es va estrenar el febrer del 2016, i poc a poc va anar passant de visionats associatius a sales petites a sales més grans, d’aquí a rebre alguns premis a festivals, i segons explica el director en breu es projectarà en un gran cinema de París.

    Moltes famílies s’hi veuen reflectides, diu el director, perquè hi ha molts nens com el seu fill Angelo. “És un film que suscita moltes emocions, veus alguns espectadors rient, cosa que personalment em sobta, d’altres plorant al final, com si aquest film ens tornés a l’alumne que vam ser”, explica. Més d’un mestre li ha expressat que revisaria els seus mètodes després de veure el film, però Vieuille dubta que realment ho arribin a fer. Dos anys després, continua participant en projeccions amb debat inclòs. La setmana que ve té un passi organitzat per una escola universitària de formació de professors a la qual assistiran uns 600 futurs docents.

    L’Angelo ara fa 3er de la ESO (3ème Collège), i comenta Vieuille que per primer cop a la seva vida sembla que el curs li està anant força bé. I quan ho diu creua els dits. Venen de molts anys de males experiències. De fet, l’últim curs que encara surt a la cinta va anar tan malament que van decidir deixar l’institut per intentar una escolaritat a casa, amb ensenyament a distància, però allò encara va ser pitjor. “Un fracàs total”, explica el director. Aquest aïllament, però, va provocar que l’Angelo volgués tornar al sistema tradicional, ha repetit curs i sembla que ho  agafat amb més ganes.

    “La pressió és enorme”

    “A França es posen masses deures –comenta Vieuille–, tan a la primària com a la secundària. A la primària en teoria no n’hi ha gaires, però en realitat les mestres en donen molts, tot dient que no són obligatoris. Però el més paradoxal és que quan els mestres no ho fan són els pares qui els reclamen, perquè els fa por que els seus fills no treballin prou. Vivim en un món molt competitiu, i tothom es posa una gran pressió a sobre per treballar al màxim; la pressió dels deures i de les notes a França és enorme, i tot això deixa molt poc temps per gaudir d’activitats culturals, o esportives o fins i tot per avorrir-se una mica”.

    Encara que cap al final del film el narrador, que és ell, posa en dubte que totes les hores dedicades a fer tants i tants deures hagin servit per res, Vieuille no en culpa al professorat. “Els professors fan el que poden, com els pares”, afirma. En la seva opinió, el problema és de caire polític: “Els currículums estan tan carregats que els temps lectius són insuficients per donar tots els programes. El sistema educatiu està més preocupat d’evidenciar les febleses de l’alumne que de ressaltar-ne els seus progressos. L’escola no està pensada perquè els infants progressin, sinó perquè en el futur siguin ciutadans productius; és trist, però crec que és així de simple”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema Deures França
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Oriol Pla
    Next Article
    Opinió
    Els patis escolars oberts al barri: Recuperant espais de lleure en comunitat
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}