Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Drive my car’, ‘Belfast’ i ‘Un amor intranquil’

    Jaume Celafebrer 18, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Drive my car’

    La crítica s’ha rendit davant de Drive my car, de Ryûsuke Hamaguchi. I jo, humil ressenyador de pel·lícules, m’afegeixo als entesos en el setè art i us confesso que estic impressionat per aquesta història que explica que un actor i director que ha viscut una tragèdia rep l’encàrrec de dirigir el càsting i els assaigs de L’oncle Vània de Txèkhov. Accepta el repte i li assignen una noia que el portarà en cotxe amunt i avall. El cotxe es converteix en un univers íntim –primer l’home seu darrera, més endavant al seient del costat– que els permetrà anar-se coneixent fins a ser capaços de compartir les històries més doloroses de les seves vides. Però al cotxe hi viatja un altre personatge: el text de Txèkhov, que es fa present a través de les cintes de l’obra que va enregistrar la dona del director. El text és com una mena de mirall del que viuen els personatges de la història.

    Però encara hi ha més, perquè un dels actors va tenir una relació amb la dona del director que com Sherezade era capaç de narrar una història cada vegada que feia l’amor. I és que Drive my car ens parla també de la necessitat de narrar i de narrar-nos, i amb aquest exercici trobar el sentit de la nostra vida que sempre reclama la presència de l’altre. I la necessitat de perdonar-nos. La trobada entre el jove amant i el marit ens planteja altres motius de reflexió al voltant de les relacions íntimes que som capaços de tenir i el paper que juguen a les nostres vides.

    I encara més elements a destacar: els actors i les actrius pertanyen a cultures diferents i parlen llengües diferents. Fins i tot n’hi ha una que fa servir la llengua de signes. Tota una declaració de principis.

    Basada en un conte de Murakami que podem trobar en el llibre Hombres sin mujeres, crec que puc afirmar que estem davant d’una pel·lícula que serà eterna, inoblidable, una obra d’art en majúscula. Tres hores que es fan curtes. Va aconseguir que m’oblidés del meu mal de cames, i això no és poca cosa.


    ‘Belfast’

    Hi ha pel·lícules que miren cap a la infantesa del director. És el que fa Kenneth Branagh a Belfast. Ens explica records de quan era petit. Hi trobem la situació política, les lluites entre protestants i catòlics i l’exèrcit anglès –memorables els primer minuts–, però sota la mirada d’una criatura que és un alter ego del director. Una mirada tendra cap a la seva família, sobretot cap als avis, i el relat d’una família que ha de prendre alguna decisió molt important per evitar patir les conseqüències de la violència social i política. Però aquesta dimensió social no evita moments on es descobreixen temes més íntims, com el descobriment del primer amor.

    Ens mostra què significa per una criatura de nou anys un canvi radical de vida després de ser testimoni d’unes tensions que ell no pot arribar a  entendre. La mirada és d’un infant que, com acostuma a passar, fa reflexionar als adults perquè  ens retorna una determinada imatge que voldríem oblidar.

    Filmada en blanc i negre per aconseguir que ens situem millor en aquella època. Cal destacar la banda sonora.

    Goso afirmar que ens trobem davant la millor pel·lícula d’en Branagh, artista que des de la direcció o des de la interpretació ens ha regalat algunes de les millors pel·lícules de la història del cine. Recordo especialment Els amics de Peter, La huella o Hamlet.


    ‘Un amor intranquil’

    Hi ha històries sobre persones malaltes que situen l’eix en el relat sobre la malaltia i sobre les necessitats que tenen que algú en tingui cura, però hi ha històries on l’accent es posa en aquelles persones que han de tenir cura del malalt.

    Un amor intranquil, de Joachim Lafosse, ens mostra un pintor que viu amb la seva família –la dona i un fill– en un poblet no gaire gran –on tothom es coneix– i que pateix processos bipolars.

    Veiem les seves reaccions quan es nega a prendre el medicament i mira d’escapolir-se del control mèdic, però sobretot som testimonis de tot l’esforç que fa la dona per mirar de tenir cura del seu marit i protegir el seu fill dels moments on algunes actuacions el poden posar en perill.

    Tot està molt mesurat, és un retrat que mostra amb poques estridències una realitat que és molt dura. És el relat d’un conjunt de vides que es veuen afectades per una malaltia que té  moments molts dolços i altres que posen a prova la solidesa dels sentiments de –en aquest cas– la mare cuidadora, excel·lentment interpretada per Leila Bekhti, la qual porta la càmera encastada a ben poca distància durant bona part de la pel·lícula i que ens va mostrant tot el procés dolorós, sobretot la pèrdua de confiança en el seu marit, que viu fins arribar a un final que no és un final. O millor dit: que tu has d’acabar la pel·lícula.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Discurs sentenciós (i 2): La interpretació desviada
    Next Article
    Actualitat
    Els sindicats de docents convocaran cinc dies de vaga al març i amenacen amb boicotejar l’inici de curs
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}