Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    La Facultat d’Educació de la UB se suma a la petició d’una investigació sobre Ramon Flecha

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Les editorials defensen que els llibres de text s’adapten al currículum d’Ensenyament

    Actualitat
    Les editorials defensen que els llibres de text s’adapten al currículum d’Ensenyament

    Pau Rodríguezmaig 19, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    És el llibre de text un material o "el" material / cc by-sa BookBabe (Pixabay)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El continguts dels llibres de text, els d’Història i tota la resta, se cenyeixen al currículum que elabora el departament d’Ensenyament, que al seu torn és una ampliació del que disposa el Ministeri d’Educació. Aquest és el missatge que coincideixen a transmetre les editorials encarregades d’elaborar aquests manuals a Catalunya, després que el ministre Íñigo Méndez de Vigo hagi donat crèdit a un informe d’un sindicat minoritari que acusa diverses publicacions “d’adoctrinament ideològic”.

    “El que fem és traslladar als llibres els objectius curriculars i de coneixement que marca l’Administració”, sosté Antonio Garrido, responsable de la comissió de llibres de text del Gremi d’Editors de Catalunya i director d’Edebé, una de les editorials analitzades en el polèmic estudi, que se centra en manuals de Cinquè i Sisè de Primària. Els currículums vigents d’aquesta etapa els va publicar en un decret el departament d’Ensenyament el juny de 2015. Es dona el cas, precisament, que el Ministeri va recórrer als tribunals aquest decret, però no per discrepància en els continguts d’Història, sinó per qüestions com la llengua i determinada terminologia. 

    A l’hora d’elaborar els llibres de text, les editorials no estan formalment obligades a seguir el currículum de l’Administració, però ho acaben fent perquè si no, les escoles i instituts no els els compren. “Ens cenyim als objectius curriculars perquè si no ho fem, els centres ens rebutjaran els llibres”, raona Garrido.

    Els editors han sortit al pas també de les acusacions sobre una suposada manca de control dels llibres de text informant que des de fa més d’una dècada les publicacions escolars no han de passar cap censura prèvia, sinó que la inspecció educativa és la responsable de vetllar per la correcció dels continguts. “Quan la inspecció detecta que un llibre conté errades, o no compleix amb la norma, pot fer un requeriment”, exposa Garrido, que detalla que això ja ha passat en diverses ocasions, “fins i tot a vegades a petició de col·lectius de pares, que han elevat demandes a l’Administració”.

    També lamenten els editors que es posi altaveu polític a un informe que no recull els continguts dels manuals en el seu conjunt, sinó que incorpora exemples de pàgines concretes que, diuen, obvien altres referències a institucions espanyoles que sí que són presents als llibres. Xavier Carrasco, editor de Text-La Galera, posa com a exemple un mapa on apareix Catalunya d’un color diferent a la resta d’Europa. “És un mapa que serveix per situar en un primer moment on és Catalunya. A la pàgina següent hi ha un mapa de la Unió Europea amb tots els estats on no hi és Catalunya, però d’això l’informe ja no en parla, és clar”, lamenta.

    Carrasco és del parer que els llibres “més que ser neutres, el que han de garantir és el rigor històric, cosa que fan”. “El que molesta als autors de l’informe és que els llibres no adoctrinen tal com ells voldrien”, afegeix. En aquest sentit, els editors exposen que no és casual que l’informe agafi llibres de Primària i no de Secundària o Baxtillerat, perquè en les etapes més primerenques els continguts sempre són de major proximitat a l’alumne. “L’aprenentatge és de dins cap enfora”, argumenta Garrido, “de manera que a Primària es treballa més el barri, el poble, la comarca… I més endavant, s’aprofundeix en Espanya o Europa”. “Un nen no aprendrà els rius europeus a Cinquè de Primària”, exemplifica Garrido.

    17 llibres de text diferents, una preocupació pel Ministeri

    Un dia després d’anunciar que l’Alta Inspecció elaborarà un informe sobre els llibres de text, el Ministeri d’Educació s’ha tornat a referir a la qüestió. “Em preocupa que hi hagi 17 llibres diferents de matemàtiques per cada comunitat autònoma, i em preocupa la falta de rigor històric”, ha respost, escuet, a preguntes dels periodistes.

    La Generalitat va sortir aquest dijous al pas de les declaracions del Ministeri per manifestar el seu “desconcert”. El secretari de Polítiques Educatives d’Ensenyament, Antoni Llobet, va considerar “especialment greu” la “desconfiança” del ministeri sobre els docents catalans i ha valorat com una “manca de respecte cap al rigor de la indústria editorial” que es doni crèdit a les acusacions del sindicat AMES.

    Qui també s’ha pronunciat sobre la polèmica ha estat el sindicat de docents de la pública USTEC, que ha acusat AMIS de voler “reivindicar una versió teològica i triomfalista de la història d’Espanya” i de sentir “nostàlgia” pels llibres de text del franquisme. Per últim, li exigeixen una disculpa davant del professorat català per haver-lo acusat d’adoctrinament, cosa que consideren una difamació.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    edebé Editorials història Llibres de text Ministeri d'Educació Política sindicats text-la galera
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Si pensem en noves maneres d’arribar als alumnes, tindrem més oportunitats de no perdre’ls”
    Next Article
    Opinió
    De l’escala local a la global: reptes reals dels llibres de text més enllà de la demagògia
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Anàlisi
    Casal del Mestre de Santa Coloma de Gramenet: 40 anys d’educació transformadora

    juliol 9, 2025

    Actualitat
    La USTEC denuncia davant el Síndic la suspensió del grup estable de substitucions de personal docent

    juliol 4, 2025

    Opinió
    Ni la Història és només una assignatura ni el Mal és només Auschwitz

    juliol 1, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}