Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació avala el model formatiu de la Xarxa de Competències Bàsiques

    Redacciónovembre 24, 20193 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació a càrrec de la directora i el subdirector general de Currículum i Personalització, Maite Aymerich i Aleix Gabarró
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Parlem de professionalització perquè el terme formació permanent se’ns queda una mica insuficient per definir tots els àmbits d’actuació de la xarxa: l’aula, el clima de centre, l’enriquiment fruit de l’intercanvi i treball conjunt amb altres centres del mateix territori i d’altres territoris”. Maite Aymerich, la nova directora general de Currículum i Personalització, va ser l’encarregada de presentar -divendres, a la mateixa seu del Departament-, el document Formar per transformar, que recull el model de formació i desenvolupament professional docent de la Xarxa de Competències Bàsiques (Xarxa Cb), la més antiga (18 anys) i extensa (ja supera els 700 centres i 10.000 docents) de totes les existents.

    El document, explica el Departament en una nota, “proporciona la base conceptual del model de professionalització docent de la Xarxa Cb, reflecteix el concepte de la innovació com a transformació, la visió del lideratge compartit i l’estructura organitzativa de base col·laborativa entre iguals i en xarxa, que facilita el desenvolupament professional individual i col·lectiu, així com la sostenibilitat i la transferència dels processos de transformació”. L’objectiu del model és “afavorir la transformació dels centres educatius per millorar els aprenentatges ​de tots els alumnes”.

    La Xarxa Cb està formada per equips docents de centres d’educació infantil, primària, secundària, batxillerat, escoles d’adults, centres d’educació especial i escoles rurals que volen iniciar, mantenir o consolidar processos de reflexió-acció en equip i en xarxa per transformar l’escola en un espai que afavoreixi l’aprenentatge i ajudi els docents a millorar el seu desenvolupament professional i als centres a constituir-se en organitzacions que aprenen.

    Un any de treball

    El document presentat divendres és fruit de tot un any de feina de l’equip de coordinació de la Xarxa Cb, assessorats pels professors David Duran (Universitat Autònoma de Barcelona), Olga Esteve Universitat Pompeu Fabra), Fernando Hernández (Universitat de Barcelona) i Neus Sanmartí (Universitat Autònoma de Barcelona), que formen part del grup d’experts que assessoren i validen el propi model. L’acte va comptar amb una taula rodona amb la participació d’aquests quatre experts.

    Taula rodona | Foto: XCB

    Segons explica una de les coordinadores de la Xarxa Cb, Maria Ojuel, “aquest document valida el model de formació docent de la xarxa, de base horitzontal, amb les aportacions de la recerca. També presenta un model de xarxa d’aprenentatge docent de base col·laborativa, que pot donar llum per dilucidar a què ens estem referint quan parlem de xarxa”.

    “Ara fa tres cursos, quan la xarxa va començar a créixer, es va considerar important tenir un equip permanent de persones expertes del món universitari”, afegeix Ojuel. Amb aquests experts “ens reunim de forma periòdica, per buscar col·laboracions i assessorament en relació amb els continguts que són objecte de la formació i també per avaluar el funcionament i l’efectivitat de la mateixa xarxa”. Una de les demandes que se’ls va fer en el seu moment va ser “que ens ajudessin a posar per escrit els fonaments teòrics i pràctics que hi ha al darrere del model i confirmar que moltes de les coses que ja fem són les que la recerca diu que funcionen”.

    Ojuel recorda també que “estudis com el darrer informe Thalis revelen que un 80% del professorat de països de l’OCDE considera que la formació contínua que més influència ha tingut sobre el seu treball és la basada en la col·laboració entre iguals”.

    "La @xarxacb té una mirada capacitadora per veure com podem apoderar centre q orienta a la transformació des de dins. És un compartir estructurat, organitzat i amb requisits previs" Olga Esteve

    Model formatiu capacitador i professionalitzador per la transformació@JosepBargallo pic.twitter.com/HLWp7ScNwC

    — Xarxa de Competències (@xarxaCb) November 22, 2019

    "Els centres són unitats d'aprenentatge per si mateixos i alhora poden aprendre amb altres docents de diferents centres, si en ambdós casos hi ha una interacció activa. La @xarxacb apodera creant ambients i espais positius de treball col·laboratiu" @davidduran_cat@JosepBargallo pic.twitter.com/PmrPulSWHz

    — Xarxa de Competències (@xarxaCb) November 22, 2019

    "El formar per transformar no és una finalitat sinó un continu, una constant" Fernando Hernández

    ➡️ Necessitat de temps i espais per trobar-se al centre per dur a terme la reflexió pedagògica i compartir pràctiques, reptes i dificultats.

    ➡️ Com @educaciocat pot facilitar-ho pic.twitter.com/4Yt2orbjgq

    — Xarxa de Competències (@xarxaCb) November 22, 2019

    https://twitter.com/xarxaCb/status/1197821427229085696

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Departament d'Educació Xarxa de Competències Bàsiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Gràcies, equip d’EN21
    Next Article
    Actualitat
    Coeducació a Barberà, o per què mai no és massa d’hora per parlar de feminismes
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}