Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
“Parlem de professionalització perquè el terme formació permanent se’ns queda una mica insuficient per definir tots els àmbits d’actuació de la xarxa: l’aula, el clima de centre, l’enriquiment fruit de l’intercanvi i treball conjunt amb altres centres del mateix territori i d’altres territoris”. Maite Aymerich, la nova directora general de Currículum i Personalització, va ser l’encarregada de presentar -divendres, a la mateixa seu del Departament-, el document Formar per transformar, que recull el model de formació i desenvolupament professional docent de la Xarxa de Competències Bàsiques (Xarxa Cb), la més antiga (18 anys) i extensa (ja supera els 700 centres i 10.000 docents) de totes les existents.
El document, explica el Departament en una nota, “proporciona la base conceptual del model de professionalització docent de la Xarxa Cb, reflecteix el concepte de la innovació com a transformació, la visió del lideratge compartit i l’estructura organitzativa de base col·laborativa entre iguals i en xarxa, que facilita el desenvolupament professional individual i col·lectiu, així com la sostenibilitat i la transferència dels processos de transformació”. L’objectiu del model és “afavorir la transformació dels centres educatius per millorar els aprenentatges de tots els alumnes”.
La Xarxa Cb està formada per equips docents de centres d’educació infantil, primària, secundària, batxillerat, escoles d’adults, centres d’educació especial i escoles rurals que volen iniciar, mantenir o consolidar processos de reflexió-acció en equip i en xarxa per transformar l’escola en un espai que afavoreixi l’aprenentatge i ajudi els docents a millorar el seu desenvolupament professional i als centres a constituir-se en organitzacions que aprenen.
Un any de treball
El document presentat divendres és fruit de tot un any de feina de l’equip de coordinació de la Xarxa Cb, assessorats pels professors David Duran (Universitat Autònoma de Barcelona), Olga Esteve Universitat Pompeu Fabra), Fernando Hernández (Universitat de Barcelona) i Neus Sanmartí (Universitat Autònoma de Barcelona), que formen part del grup d’experts que assessoren i validen el propi model. L’acte va comptar amb una taula rodona amb la participació d’aquests quatre experts.
Segons explica una de les coordinadores de la Xarxa Cb, Maria Ojuel, “aquest document valida el model de formació docent de la xarxa, de base horitzontal, amb les aportacions de la recerca. També presenta un model de xarxa d’aprenentatge docent de base col·laborativa, que pot donar llum per dilucidar a què ens estem referint quan parlem de xarxa”.
“Ara fa tres cursos, quan la xarxa va començar a créixer, es va considerar important tenir un equip permanent de persones expertes del món universitari”, afegeix Ojuel. Amb aquests experts “ens reunim de forma periòdica, per buscar col·laboracions i assessorament en relació amb els continguts que són objecte de la formació i també per avaluar el funcionament i l’efectivitat de la mateixa xarxa”. Una de les demandes que se’ls va fer en el seu moment va ser “que ens ajudessin a posar per escrit els fonaments teòrics i pràctics que hi ha al darrere del model i confirmar que moltes de les coses que ja fem són les que la recerca diu que funcionen”.
Ojuel recorda també que “estudis com el darrer informe Thalis revelen que un 80% del professorat de països de l’OCDE considera que la formació contínua que més influència ha tingut sobre el seu treball és la basada en la col·laboració entre iguals”.
"La @xarxacb té una mirada capacitadora per veure com podem apoderar centre q orienta a la transformació des de dins. És un compartir estructurat, organitzat i amb requisits previs" Olga Esteve
Model formatiu capacitador i professionalitzador per la transformació@JosepBargallo pic.twitter.com/HLWp7ScNwC
— Xarxa de Competències (@xarxaCb) November 22, 2019
"Els centres són unitats d'aprenentatge per si mateixos i alhora poden aprendre amb altres docents de diferents centres, si en ambdós casos hi ha una interacció activa. La @xarxacb apodera creant ambients i espais positius de treball col·laboratiu" @davidduran_cat@JosepBargallo pic.twitter.com/PmrPulSWHz
— Xarxa de Competències (@xarxaCb) November 22, 2019
"El formar per transformar no és una finalitat sinó un continu, una constant" Fernando Hernández
➡️ Necessitat de temps i espais per trobar-se al centre per dur a terme la reflexió pedagògica i compartir pràctiques, reptes i dificultats.
➡️ Com @educaciocat pot facilitar-ho pic.twitter.com/4Yt2orbjgq
— Xarxa de Competències (@xarxaCb) November 22, 2019
https://twitter.com/xarxaCb/status/1197821427229085696