El Departament d’Educació introduirà un seguit de mesures de compensació per tal de millorar l’assoliment de les competències bàsiques de tot l’alumnat, segons ha informat a través d’un comunicat i en roda de premsa. L’anunci és conseqüència del fet que les proves d’avaluació de competències bàsiques del passat curs, dutes a terme pel Consell Superior d’Avaluació a 6è de primària i a 4t d’ESO, posen de manifest la pèrdua d’aprenentatges d’algunes de les competències avaluades.
La mitjana de Catalunya en les diferents proves d’avaluació del curs 2021-2022 és la següent:
Competència | Mitjana 6è de primària | Mitjana 4t d‘ESO |
Llengua catalana | 72,5 | 74,1 |
Llengua castellana | 74,0 | 75,2 |
Llengua anglesa | 76,9 | 68,4 |
Matemàtiques | 71,1 | 61,2 |
Medi Natural | 72,8 | — |
Cientificotecnològica | — | 63,7 |
Les proves constaten la disminució en algunes de les competències avaluades, en especial en català i matemàtiques, respecte les proves del curs anterior. Així, en llengua catalana, la davallada és de 4 punts a les proves de primària i de 2,4 punts a les d’ESO. En competències matemàtiques, la disminució es de gairebé 5 punts a les proves de 6è i de 5,5 punts a les proves de 4t.
Educació adverteix que la situació a Catalunya s’assimila a la d’altres països europeus i d’arreu del món, que també han detectat pèrdues d’aprenentatge a causa de la pandèmia, afectant més els sistemes educatius que van viure més setmana de tancament dels centres.
Paquet de mesures
Per tal de revertir aquesta situació, el Departament d’Educació afirma que ja ha començat a introduir un seguit de mesures, i en farà de noves, de compensació d’aquests resultats.
La secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, explica que “la pandèmia ha incidit en una pèrdua d’aprenentatges en llengua anglesa, catalana i matemàtiques, perquè aquestes matèries són les que més requereixen d’unes condicions d’escolarització per ser millorades, treballades i adquirides”. En aquest sentit, remarca que “és per això que posem a disposició dels centres mesures compensatòries per tal que els centres puguin elaborar una resposta a aquesta situació que permeti millorar els aprenentatges de l’alumnat més vulnerable i tot l’alumnat”.
Impuls a les matemàtiques
Per tal de poder revertir la davallada en els resultats de matemàtiques, el Departament introduirà diferents models i pràctica que faciliti a infants i joves una millor comprensió i assoliment de la competència. Alhora, impulsarà un seguit d’actuacions en l’àmbit de formació del professorat en col·laboració amb entitats i universitats catalanes.
Així, s’establiran acords amb Instituts de Ciències de l’Educació d’universitats catalanes per a la realització d’activitats de formació permanent del professorat als centres on es detecti una major necessitat. Des del setembre s’han creat 1.000 noves places i a partir del gener se n’afegiran 2.000 més.
També s’incorporarà una línia específica de matemàtiques en els Plans de formació de zona, amb un total de 75 arreu de Catalunya, on en cada zona s’assignaran docents col·laboradors de matemàtiques de suport a les iniciatives i seminaris programats. Es crearà una borsa de professorat formador i paquets formatius per desenvolupar activitats amb entitats com el Museu de les Matemàtiques o el Col·legi de Doctors i Llicenciats. I, a partir del febrer de 2023, es posarà en marxa una nova formació per a les matemàtiques al batxillerat, amb més de 300 places.
De la mateixa manera, es fomentaran els Clubs de Matemàtiques per a professorat. Serà a partir del curs 2023-2024, i s’adreçaran als docents d’escoles i instituts com a espai de reflexió pedagògica sobre l’aprenentatge competencial de les matemàtiques, i que arribarà a 800 docents cada any. Alhora, es millorarà el vector de matemàtiques en el programa STEAMCat, que arriba a més de 130 centres.
Proves orals en llengua catalana
La secretària de Transformació Educativa remarca que els resultats de la competència en llengua catalana evidencien que el català necessita l’escola. D’aquesta manera, s’introduiran per primera vegada proves orals en llengua catalana a les avaluacions de competències bàsiques de 6è de primària i de 4t d’ESO. Seran proves censals, és a dir, que les duran a terme tots els centres educatius, i avaluaran, entre altres aspectes, la capacitat d’expressió i la fluïdesa de l’alumnat.
Es reforçarà la formació del professorat amb la programació durant el curs actual de 4.150 places per a l’obtenció del nivell C2 de competència lingüística en llengua catalana. Al mateix temps, s’acompanyarà als docents en metodologies de foment de l’ús del català, proporcionant-los eines per adequar la resposta didàctica a la diversitat lingüística a l’aula, com ara tallers o formació.
S’estendran els programes d’acceleració de l’ús del català, que aquest curs 2022-2023 ja apliquen un total de 500 centres. L’objectiu és que cada any s’hi incorporin 700 centres i que el 2026 tots els centres educatius hagin pogut rebre aquest acompanyament.
Promoció de la llengua anglesa
Els resultats de les proves de competències bàsiques de 4t d’ESO han posat de manifest que la pandèmia ha incidit en la davallada d’aprenentatges de matèries com l’anglès, on el reforç de l’escola té especial incidència. El Departament d’Educació reforçarà algunes de les iniciatives existents per millorar-ne el coneixement. Així, s’impulsaran les activitats d’immersió en llengua anglesa per a centres de complexitat amb l’organització de tallers per a l’alumnat, passant d’un pressupost de 100.000 el 2022 als 400.000 euros el 2023.
Es fomentarà la mobilitat internacional i els intercanvis d’alumnat i professorat (Erasmus+) i s’incrementarà la formació del professorat de i en llengua anglesa, passant de les 500 a les 1.000 places anuals, especialment en les formacions dirigides a l’ESO i la postobligatòria. El proper curs 2023-2024, a més, es posaran en marxa les proves lliures per a l’acreditació del nivell C2 d’anglès, amb 1.000 places anuals inicialment.
Activitats de compensació en centres de complexitat
Educació incidirà especialment en els centres d’alta complexitat a través d’iniciatives que ajudin a millorar les competències bàsiques del seu alumnat, i que s’emmarquen en el Pla de millora de les oportunitats educatives (PMOE). És per això que es reforçaran les activitats palanca, que són aquelles iniciatives dels centres que permeten dinamitzar un procés de transformació global. En són exemples el reforç educatiu en anglès en horari extraescolar o l’activitat Llegim en parella.
Cal també recordar que aquest curs Educació dotarà l’alumnat més vulnerable de més recursos per acompanyar la seva escolarització a través del decret d’admissió. Els centres amb major complexitat rebran 384,6 euros per alumne en el cas dels centres públics i 988,11 euros/alumne als centres concertats per a poder adquirir material manipulatiu, per a formacions de professorat o per fer tallers matemàtics, per exemple.
Tot aquest seguit d’actuacions de compensació es duran a terme amb l’acompanyament de la inspecció educativa, que per primera vegada donarà les eines a cada centre per a analitzar els resultats propis, els assessorarà en els aspectes de millora i els orientarà en les activitats formatives més adequades per afrontar les necessitats d’aprenentatge detectades.
No hi ha comentaris
Un 68’4 en inglés en 4º de la ESO NO equivale a un bien alto sino a un 3’42 ya que la prueba es de “mínimos” en competencias básicas donde un 100 sería un aprobado. No están graduadas del 1 al 10, cuidado, sino del 1 al 5.
https://fundacioepisteme.cat/2022/09/04/curriculum-de-minims-i-competencies-basiques/
Pero tranquilos, que esto se arregla con el C2 de Català.
A parte de hablar, de escenificar, de decir que las cosas han cambiado: ¿Tomarán en serio cartas en el asunto?
A ver, que igual interesa una sociedad a doble velocidad o dual: unos que sepan de todo, mucho y bien con formación postobligatoria universitaria y una muchedumbre a lo sumo con bachiller o ciclos formativos superiores o de grado medio, que sea fácilmente manejada.
A mi lo que lleva años sucediendo en todo el territorio del estado, me recuerda a un hit single del grupo de Mecano.
No doy más pistas, en relación a los resultados que se obtienen.
Bla bla bla…. La culpa la tenen les docents i per això formarem les docents.
El nostre sistema chupi guai al meu homeopàti pedagògic funciona de meravella!