Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació haurà de detallar a una entitat contrària a la immersió les classes en castellà de cada centre

    Pau Rodríguezdesembre 13, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Exercicis de llengua en un institut
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Exercicis de llengua en un institut | Foto: Guillem Espun

    Els 2.519 centres educatius públics que hi ha a Catalunya tenen fins al 15 de gener de 2019 per enviar una còpia dels seus projectes lingüístics a l’Assemblea per una Escola Bilingüe, destacada entitat contrària a la immersió. En un correu electrònic enviat a tots els directors de centres escolars, al qual ha tingut accés eldiario.es, el Departament d’Educació els constreny a fer-los arribar aquesta documentació que, d’altra banda, ja haurien de tenir publicada als seus webs des de juny, la qual cosa encara n’hi ha molts que no han fet.

    L’origen d’aquest correu, que els centres van rebre el passat 10 de desembre, és una petició formulada a l’agost per la presidenta de l’Assemblea per una Escola Bilingüe, Ana Losada, que des de fer temps exigeix saber quantes classes es donen en castellà a les escoles, a part de l’assignatura de Llengua Castellana. En un primer moment, Educació va contestar a Losada que aquesta informació es trobava publicada a les webs de cada centre, però no és així en tots els casos.

    D’aquesta forma, i després d’un recurs davant la comissió de Garantia d’Accés a la Informació Pública (GAIP), aquest organisme va donar la raó a Losada i va obligar la Generalitat al fet que li remetés a la sol·licitant els projectes lingüístics de cadascun dels seus centres. Per fer-ho possible, la secretària general d’Educació, Núria Cuenca, ha optat aquesta setmana per enviar la missiva als directors. Els demana que facin arribar els seus plans d’ús i aprenentatge de les llengües al correu electrònic facilitat per la demandant, posant en còpia a l’Administració.

    Fonts d’Educació al·leguen a eldiario.es que la intenció del Departament és que els centres siguin “el més transparents possible” en qüestions d’organització i projectes educatius (dins dels quals està el de llengües). Per això els van comminar en les instruccions del curs 2018-2019 a publicar aquesta informació, així com les normes i memòria anual dels centres. “Perquè totes les famílies que hagin d’escollir escola puguin consultar-ho”, subratllen. El que passa, afegeixen, és que alguns encara no han tingut temps de fer-ho.

    El projecte lingüístic de centre, que està regulat a Catalunya per la llei d’educació de 2009, l’ha d’elaborar de forma autònoma cada escola o institut respectant el model d’escola en català fixat per la mateixa norma. A més de quines llengües es consideren d’ús al centre –la llengua vehicular–, ha d’establir el pla d’aprenentatge del català, el castellà i les llengües estrangeres i els usos lingüístics en activitats fora de l’horari lectiu.

    En línies generals, la llengua que usen els professors per fer classe és el català, d’aquí el nom de la immersió, encara que cada vegada hi ha més centres, segons Educació, que incorporen el castellà o l’anglès com a llengües vehiculars. De fet, en el seu últim model lingüístic presentat recentment, Educació animava per primera vegada els centres de zones catalanoparlants a donar més docència en castellà si notaven que als alumnes els faltaven competències en aquesta llengua.

    Ana Losada, presidenta de l’Assemblea per una Escola Bilingüe

    Aquest viratge, no obstant això, no convenç entitats com l’Assemblea per una Educació Bilingüe, que consideren que el sistema escolar català hauria de ser netament bilingüe. Associacions com la que presideix Losada fa anys que denuncien que les sentències del Tribunal Constitucional o les lleis orgàniques d’educació deixen clar que el castellà ha de ser també llengua d’ús a les aules.

    De fet, Losada explica a eldiario.es que la seva intenció és conèixer quins són els centres en els quals el castellà no és llengua vehicular per instar la Generalitat que ho esmeni sota advertiment de portar-ho a institucions estatals o europees en cas que no ho faci.

    Aquesta associació, com altres antiimmersió, és molt activa també a l’hora d’alertar de suposats casos d’adoctrinament a les aules catalanes. La seva última denúncia ha estat portar al Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) el reportatge de Tv3 ‘Educar sota sospita’, en considerar “de part” aquest documental que abordava les conseqüències als centres educatius del referèndum de l’1 d’octubre.

    Ara mateix es desconeix quants centres tenen el castellà com una de les seves llengües vehiculars. El 2014, la llavors consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, va assegurar en una resposta parlamentària al PP que eren el 14% dels centres. La dada podrà quedar actualitzada una vegada tots els centres compleixin amb l’obligació de fer públic el seu projecte lingüístic.


    Aquesta informació s’ha publicat originalment a eldiario.es

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Assemblea per una Escola Bilingüe Immersió lingüística Política lingüística Transparència
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Fent memòria oral des de l’escola republicana a l’escola pública
    Next Article
    Opinió
    L’autonomia dels centres educatius: Autonomia sí, però en condicions [2/4]
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}