Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Carles Capdevila

    Jaume Cela
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educació i el menysteniment de les treballadores embarassades

    Laia Rispau Osanzsetembre 22, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fotos cedides per Ustec
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ens trobem en un escenari d’emergència social extraordinària i un col·lectiu al qual se’ns exigeix una contínua previsió, revisió i autoavaluació generant multitud de documents que fan que la tasca docent es vagi burocratitzant a marxes forçades. Irònicament, el Departament d’Educació ni ha previst, ni ha revisat, ni s’ha autoavaluat, ni sap exactament què fer davant d’aquesta situació extraordinària.

    Les dones representem un 77% de les plantilles. Segons dades del mateix Departament, hi ha un 86% de dones a educació infantil i educació primària, un 81% de dones als centres d’educació especial i un 62% a educació secundària.

    S’acosta el 25 de novembre, dia internacional per a l’erradicació de la violència masclista. Haurem de recordar que el Departament d’Educació, amb unes 72.000 treballadores i treballadors, no ha tingut en compte que la majoria de les seves treballadores som dones, algunes de les quals embarassades i que no ha previst quin paper se’ls atorgaria a aquest col·lectiu en aquesta situació excepcional. Aquesta manca de previsió, podem considerar clarament que és un exemple de violència de gènere institucional.

    A les dones embarassades, com a membres del col·lectiu que ha estat tipificat com a “personal vulnerable”, els serveis de prevenció de riscos laborals (molts d’ells externalitzats perquè els propis del Departament no han pogut assumir tal volum de feina) les han avaluat i han determinat, emetent un informe per a cada treballadora, que hi ha algunes dones embarassades a les quals recomanen que no s’incorporin al seu lloc de treball o bé que s’hi poden incorporar a condició que es facin unes adaptacions dels seus llocs de treball. Mentre han tingut la recomanació del servei de prevenció, no s’han incorporat al seu lloc de treball i s’han trobat en una circumstància administrativament inèdita en tant que l’administració no ha generat ni dissenyat cap situació administrativa que resolgui i reguli les seves circumstàncies. Ni es troben en situació d’incapacitat temporal, ni en cap altra supòsit recollit per la normativa que els pogués emparar jurídicament.

    Amb l’informe dels serveis de riscos, les treballadores han hagut d’acudir al segon òrgan d’avaluació que és l’ICAM. Aquest determina, a diferència dels serveis de prevenció, si la persona es pot o no incorporar al seu lloc de feina. Aquest periple administratiu entre l’emissió de l’informe i la cita amb l’ICAM, de vegades, ha durat dies. Dies que ni les treballadores afectades ni els centres saben com han de gestionar.

    És entre el 14 i 18 de setembre quan el Departament comença a provar solucions que, tanmateix, no són homogènies a tots els serveis territorials –i que s’apliquen de manera desigual, a interpretació de cada servei–. Òbviament, això afegeix tensió i confusió al professorat i als equips directius.

    Entre tant, tenim als centres educatius sense saber si la persona s’incorporarà o no, el Departament d’Educació que envia una substituta o substitut però es nega a fer nomenaments cada dia, els equips directius sense saber com han de gestionar administrativament la situació, grups d’alumnes sense referent docent i la persona afectada amb un alt nivell d’angoixa perquè se sent pressionada laboralment i amoïnada per la seva situació personal i completament desorientada i desinformada.

    Des del mes d’abril, a les taules de negociació hem insistit en la necessitat de donar sortida a situacions que eren fàcils de preveure. Per exemple, una dona embarassada que no pot exercir la seva tasca docent presencialment perquè la situació suposa un risc per ella i la criatura. Davant d’aquesta situació, sembla obvi que a aquesta persona se li ha d’emetre una incapacitat temporal (baixa). Doncs resulta que una qüestió tan simple com aquesta, per contra, no havia estat contemplada ni organitzada a temps.

    El Departament d’Educació té un Pla d’Igualtat generat el curs 2015 a on hi consten mesures dirigides bàsicament a l’alumnat i a l’organització de centres, però que apunten molt poc a les seves responsabilitats amb les mateixes treballadores. De fet, irònicament, la legislació dels darrers anys (Decret de Perfils i Plantilles, Decret d’Autonomia, Decret de Direccions, l’extensió de les entrevistes personals…) ha tingut com a conseqüència obrir les portes a la discriminació de gènere. Els plans d’igualtat s’han d’avaluar i actualitzar cada quatre anys. Aquest 2019 el Pla d’Igualtat del Departament d’Educació hauria d’estar actualitzat. A setembre de 2020 encara esperem que el Departament ens convoqui per parlar-ne com a representants de les treballadores i treballadors d’educació, tot i haver-ho demanat en vàries ocasions.

    Exigim al Departament d’Educació que sigui conscient que totes les qüestions relatives a la perspectiva de gènere les està focalitzant en l’alumnat. Volem que comenci a aplicar-se ell mateix aquesta visió política, feminista, de la societat.

    USTEC•STEs vàrem aconseguir que en les properes convocatòries d’oposicions les dones poguessin exercir el dret dels infants a l’alletament directe mentre fan les proves en tant que moltes poden arribar a tenir una durada de més de tres hores. Celebrem que acceptessin aquesta mesura que està pensada a generar polítiques en perspectiva de gènere.

    No deixarem de visualitzar a les dones, que som el col·lectiu majoritari d’aquesta feina que té molta relació amb les tasques de cures, i que necessitem que se’ns miri des d’una perspectiva feminista.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Escola concertada: mateixos protocols, mateixes incerteses… i menys dotacions
    Next Article
    Actualitat
    “Ens hem preparat per un increment de positius a les escoles els propers dies”
    Laia Rispau Osanz

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}