Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Escola concertada: mateixos protocols, mateixes incerteses… i menys dotacions

    Víctor Saurasetembre 22, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes de SAFA Urgell del Masnou llancen avions de paper amb missatges sobre com ens hem de cuidar, el primer dia de curs
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’escola concertada està patint la seva part alíquota d’alumnes contagiats i grups bombolla en quarantena. Segons les darreres dades publicades aquest dimarts pel Departament d’Educació, dels 461 grups confinats a 348 centres catalans, n’hi ha 420 de 317 centres que corresponen a l’etapa d’ensenyament obligatori. I d’aquests, aproximadament el 25% (108 grups de 79 centres) corresponen a l’escola concertada, mentre que la privada no concertada té al voltant del 2,5% de l’afectació, amb 12 grups tancats de 7 centres. Les incerteses i els nervis d’aquest inici de curs no es diferencien gaire en funció del model d’escola, si bé en el cas de la concertada, que reivindica el seu caràcter de servei públic, s’hi afegeixen altres problemes.

    “A finals d’agost van dir que els grups haurien de ser de 20 alumnes, nosaltres de fet ja havíem organitzat els espais, perquè podíem, però ens faltava personal. Al final ha arribat un docent de reforç, a càrrec del Departament, i un altre a càrrec dels recursos propis, però amb això l’únic que hem pogut fer ha estat desdoblar un grup que teníem de 29, per la qual cosa la major part de classes de primària segueixen sent de 25”. Eva Alfaro és la directora de l’Escola Pia Luz Casanova, un centre d’una línia situat al barri de Verdum que considera que té les característiques per ser considerat d’alta complexitat, si bé “l’administració no ens ho reconeix”. La seva oferta va de P3 a 4t d’ESO, a més d’un PFI. De moment, tots els EPIs els ha pagat el centre, així com les hores extra del servei de neteja.

    Una situació força semblant és la que es viu al Col·legi Sagrada Família d’Urgell El Masnou, un centre també d’una línia que acull població de classe mitjana en un edifici antic. El seu cap d’estudis, Josep Mayolas, comenta que s’han fet mans i mànigues per obrir amb totes les mesures de seguretat, però que en cap cas s’han pogut desdoblar grups o reduir ràtios. “No som una escola rica, hem hagut de picar molta pedra i aquests primers dies els estem dedicant a conscienciar molt l’alumnat, perquè som un claustre petit i ens hem proposat evitar que aquí dintre es produeixi un contagi”, explica.

    El principal problema és que a la secundària les aules no són prou grans per garantir la distància entre l’alumnat, i per això “hem intentat limitar molt els seus moviments”. Patis, lavabos, entrades i sortides… tot està mil·limètricament estudiat per minimitzar els contactes. I per ara l’únic ajut extra és la dotació d’un professor. L’Ajuntament els ha cedit espais, que començaran a usar ben aviat. A la platja, que tenen a tocar, pensen fer-hi l’educació física. I a la plaça de l’Església, també molt a prop, les classes de música, comenta Mayolas.

    Alfaro i Mayolas coincideixen a assenyalar que estan marejats i sobresaturats a causa de les instruccions canviants i que sovint se senten més buròcrates que docents. I com a punt positiu assenyalen la relació que han establert amb el centre d’atenció primària de la seva zona. “Amb la infermera del CAP Rios tenim els telèfons intercanviats, l’hem trucada moltes vegades i l’atenció sempre ha estat excel·lent, això ens ha permès acompanyar moltes famílies, que sobretot els primers dies tenien molts neguits”, afirma Eva Alfaro.

    On son els EPIs?

    “Les escoles concertades encara no saben quins EPIs rebran del Departament, ens han dit que n’hi haurà, però de moment tot el gel hidroalcohòlic, els termòmetres, les mascaretes, les pantalles, els desinfectants i qualsevol adaptació que s’hagi fet al centre va a càrrec del seu titular”, apunta Eva Salvà, directora de l’Agrupació Escolar Catalana (AEC), una de les patronals que aplega un nombre més gran de centres laics concertats. Un altre aspecte són els reforços de neteja i desinfecció, amb el consegüent sobrecost, que en el cas de la pública va a càrrec del municipi als centres d’infantil i primària, i del pressupost del mateix centre en el cas dels instituts (si bé Educació va assegurar que ajudaria aquells que no poguessin arribar-hi). Segons Salvà, ara per ara la major part de centres estan finançant el sobrecost de neteja amb l’estalvi del 3r trimestre del curs passat, “però arribarà un moment que això no serà sostenible”.

    “Cap centre o pràcticament cap centre concertat ha pogut reduir ràtios –afirma la directora de l’AEC–, al contrari, a Tarragona ens han intentat col·locar alumnes a un grup de primària que ja està per sobre dels 25”. En el repartiment del professorat extra, afegeix, “el Departament ha ampliat la dotació amb l’equivalent a un docent de més a les escoles d’una i dues línies, i de dos docents a les que tenen 3, 4 i més línies”. Pel que fa al personal de menjador, acollides i pati, cap ajut suplementari, per la qual cosa els centres mantenen el que tenien.

    Alumnes de primària de l’Escola Pia Luz Casanova fent treball cooperatiu | Foto cedida pel centre

    Els sobrecostos en material, neteja i altres partides de moment no s’està traslladant a les famílies, segons asseguren les persones amb les quals ha parlat aquest diari. “Per nosaltres seria impossible, el nostre pressupost ja està molt ajustat i tenim famílies amb situacions molt desfavorides”, assegura la directora de l’Escola Pia Luz Casanova. Amb tot, segons apunta Josep Manuel Prats, president de la Fapel, una de les federacions d’associacions de mares i pares de l’escola concertada, “a la llarga aquesta falta de recursos sempre acaba repercutint o bé sobre les famílies o bé en una menor inversió en renovació i manteniment”.

    Jubilació i temps d’exposició

    I una part d’aquest sobrecost també pot ser que vagi a càrrec dels treballadors. Segons comenta Dani Checa, secretari de comunicació de la Federació d’Ensenyament de l’USOC (el sindicat majoritari a la concertada), “no tots els centres estan proveint d’EPIs adequats als seus professionals, també n’hi ha que els hi estan dient que s’espavilin i se’ls emportin de casa, i per tant ens haurien d’explicar què estan fent amb aquests diners que els dona l’administració”. Amb tot, Checa confirma que a la concertada no s’està reduint cap grup, i que fins i tot li han arribat notícies d’un centre amb 37 alumnes en una aula d’ESO. “No hi ha hagut equitat ni proporcionalitat en la distribució dels ajuts”, opina.

    A banda, hi ha altres factors d’ordre laboral que, en l’actual context, prenen una especial rellevància: “A la pública pràcticament tots els treballadors es jubilen als 60 anys mentre que a la concertada s’han d’esperar a l’edat de jubilació [65 anys i 10 mesos ara mateix] si no tens més de 37 anys cotitzats, això vol dir que hi ha professorat en edat de risc fent classe”. A banda, afegeix, “el temps d’exposició amb els alumnes és superior, ja que és de 25 hores lectives setmanals en el cas de primària i de 24 a secundària, o 23 en cas de ser tutor”. En la seva opinió, la situació és prou greu com per proposar “una acció conjunta” als altres dos sindicats de docents de la concertada, que són CCOO i UGT.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    emergència educativa Escola concertada
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Escoles i pedagogies amb memòria
    Next Article
    Opinió
    Educació i el menysteniment de les treballadores embarassades
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Opinió
    Incrementar el finançament de l’escola concertada minva les desigualtats educatives

    gener 14, 2025

    Opinió
    Tenim capacitat de crítica?

    novembre 29, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.