Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educació impulsa un programa per ajudar els centres en l’aprofitament pedagògic dels mòbils

    Redacciófebrer 25, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El conseller Bargalló i la directora general Mar Camacho
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha anunciat aquest matí en roda de premsa la creació del programa d’innovació pedagògica mòbils.edu, “un programa pioner perquè és una aposta per integrar el valor educatiu de les tecnologies a l’aula”. Acompanyat de la directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho, el conseller ha aprofitat l’inici de la setmana dels mòbils per presentar aquest nou programa, al qual s’incorporaran un total de 100 escoles, instituts i instituts escola a partir del curs 2019-2020, “amb dos objectius: millorar la competència digital i contribuir a l’èxit educatiu de l’alumnat”.

    Segons explica el Departament en un comunicat, Bargalló ha manifestat la importància “d’aprofundir en l’ús de les tecnologies mòbils per a l’èxit educatiu”. Ha afegit que “tenim evidències que millora les altres competències, a banda de la digital. Són evidències concretes en determinats casos que coneixem d’experiències amb èxit de determinats centres, i ara volem veure si va bé en el conjunt dels centres”. Per la seva banda, Mar Camacho, ha destacat que “la formació del professorat es farà amb un enfocament competencial del currículum, és a dir, per reforçar totes les competències de manera transversal, no només la digital: l’objectiu del programa és poder assolir l’èxit educatiu”.

    El conseller Bargalló ha exposat que ”un 35,9% de centres de primària i secundària públics i concertats fan un ús educatiu dels telèfons mòbils a l’aula”. També ha afirmat que el 71’8% de nens i joves d’entre 10 i 15 anys tenen disponibilitat de mòbil, i que, als 16 anys, el 98,9% ja es connecta a internet a través del mòbil, segons dades de l’Idescat. Ha recordat que “nombroses institucions educatives internacionals com la UNESCO identifiquen l’assoliment de la competència digital com una competència clau de la ciutadania del segle XXI”.

    Centres educatius de diferent tipologia

    El titular d’Educació ha explicat que el pla, de caràcter voluntari i amb una durada de 3 anys, integrarà “centres educatius de titularitat del Departament d’Educació de diferent tipologia, tot assegurant la distribució territorial, que vulguin incorporar les tecnologies mòbils com una estratègia de centre per la millora de la competència digital, incorporant-la en el seu projecte educatiu”. Mar Camacho ha concretat que “es seleccionarà una mostra ben diversa i representativa de centres que permeti desenvolupar polítiques de futur”. El programa inicialment es posarà en marxa amb alumnes de 5è i 6è d’educació primària i 1r i 2n de secundària, amb l’objectiu de poder focalitzar i analitzar amb precisió el pla, i estendre-ho a la resta de l’alumnat del centre a partir del 3r any d’aplicació.

    La convocatòria per als centres es publicarà el proper mes de maig a través d’una convocatòria única que aplegarà tots els programes d’innovació pedagògica que ofereix el Departament actualment. El mòbils.edu es basarà en un model BYOD –bring your own device–, que vol dir que l’alumnat podrà dur a l’aula els seus dispositius mòbils personals, atès que hi estan més familiaritzats. No obstant, el Departament facilitarà als centres dispositius per cobrir determinades mancances quan sigui el cas. En paraules del conseller: “Porta la teva tecnologia si la tens, sinó la cobrirem. És important que quan l’alumne comenci a descobrir el primer dispositiu sigui per un ús educatiu i no lúdic: és una de les virtuts del programa”.

    Camacho ha destacat que un dels objectius  del BYOD és posar en valor el paper inclusiu de la tecnologia: “No tots els alumnes han de tenir els seus dispositius, per això amb aquest model s’evita la segregació. Des del Departament es donarà tot el suport necessari. No es demanarà que cada nen disposi de tecnologia. Tampoc es requerirà la darrera tecnologia per treballar a l’aula, fins i tot es podrà fer sense connectivitat”.

    Formació específica al professorat

    A través d’aquest pla, es dotarà als centres de recursos educatius i també es realitzarà formació específica al professorat, incorporant noves modalitats formatives que potenciïn el treball en xarxa. Pel que fa al primer, s’utilitzaran exemples de bones pràctiques, com fer ràdio i televisió amb dispositius mòbils per treballar la competència comunicativa; es potenciaran els mòbils com a eina de recerca, exploració i creació artística; s’utilitzarà el mòbil com laboratori, per projectes de ciència o ciutadania; i es treballarà amb metodologies integrades com gamificació, flipped classroom, enfocament STEAM o l’aprenentatge a distància.

    En relació a la formació per als docents, hi haurà formacions prèvies a la convocatòria dels 100 centres per transferir quina és la necessitat, en què consisteix i com poden participar-hi els centres. Un cop seleccionats els centres de la primera edició del mòbils.edu per part del Departament, hi hauran les següents formacions:

    – Formacions àgils en format de vídeo i podcast per aprenentatge informal del professorat, creades pel mateix professorat.

    – Formacions en els centres, per al claustre i amb la incorporació de les famílies per fomentar la ciutadania digital.

    – Creació d’una xarxa presencial i virtual d’aprenentatge per compartir recursos de creació pròpia.

    – Mentors especialitzats que acompanyaran als centres en les pràctiques educatives a l’aula, que també comptaran amb assessorament tècnic.

    – Monitorització i avaluació del pla i de la seva incidència en resultats i cohesió.

    Bargalló ha destacat que es tracta de “noves modalitats de formació, amb formacions més àgils, per professorat però també obertes a famílies, i també es crearà una xarxa d’aprenentatge. De fet ja tenim formadors i mentors que es dedicaran a tutoritzar els centres”.

    Pel que fa a la planificació, el primer any els centres hauran de dur a terme la definició del projecte de centre i rebran formació. En el segon any, continuarà la formació, i s’hi afegirà el fet de focalitzar la proposta adreçada als alumnes de 5è i 6è de primària o de 1r i 2n d’ESO, segons sigui el cas, i ja hi haurà una avaluació. El darrer any, s’expandirà el projecte a la resta de nivells del centres, amb una nova avaluació i proposta de continuïtat. La directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital ha remarcat que “farem avaluació i recerca des del principi, sobretot per veure com afecta en els resultats acadèmics i en la cohesió dels centres”. El programa preveu per a cada centre que hi participi la creació d’un equip impulsor específic.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Departament d'Educació dispositius mòbils mòbils.edu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El sentit de l’humor com a indicador del desenvolupament infantil
    Next Article
    Opinió
    Instituts escola per combatre la segregació o per salvar (in extremis) la preinscripció?
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    Així serà el batxillerat des del curs 2026-27

    abril 16, 2025

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}