El Pla d’Educació Digital de Catalunya 2020-2025 “vol situar el país com a capdavanter en l’ús educatiu de la tecnologia per l’èxit escolar i social del seu alumnat”, diu el Departament. Per això, es tracta d’una actuació que està pensada per a tothom: els 795.617 alumnes d’ensenyaments obligatoris, 102.632 docents i 3.249 centres educatius del Departament. Aquesta tarda l’ha presentat la directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho, en un acte que ha tingut lloc a l’auditori del Citilab de Cornellà de Llobregat.
“Cal recalcar la idea que el Pla Digital no es centra en l’ús de la tecnologia, sinó en aprendre i relacionar-nos en un món digital. Per tant, el que fa el pla és donar resposta des de l’escola als grans reptes socials i tecnològics de la societat actual”, ha dit Camacho. Això vol dir, per exemple, fer un ús responsable de les xarxes socials o saber distingir una informació veraç d’una notícia falsa. Camacho ha relacionat aquest pla amb l’objectiu 4 dels Objectius de Desenvolupament Sostenible, i ha assenyalat que anem tard en relació a altres països i comunitats, on fa temps que es treballa en aquesta direcció.
El pla arrenca aquest mes de gener i es fixa bàsicament tres objectius: en primer lloc, que tots els alumnes que acabin 4t d’ESO tinguin totalment assolida la competència digital ciutadana; segon, augmentar el nombre de professorat que acredita la competència digital docent; i finalment teixir una xarxa de centres digitalment competents “en el marc de l’educació educativa del sistema”, ha explicat la directora general. El Departament recorda que, segons la Comissió Europea, nou de cada deu treballs del futur requeriran la competència digital i que “el benestar digital està amenaçat per elements com la desinformació, el ciberassetjament o la privacitat de dades”.
Segons explica el Departament, el Pla s’estructura en 6 eixos estratègics, articulats en 18 objectius específics, que es concreten en 42 línies d’acció i 91 actuacions. Amb tot, Educació no ha donat exemples d’actuacions concretes ni ha posat xifres pressupostàries al desplegament del pla.
Els eixos estratègics són els següents:
- Alumnat digitalment competent
- Desenvolupament professional docent
- Pràctiques d’ensenyament aprenentatge
- Infraestructura i ciberseguretat
- Lideratge i governança
- Assessorament i avaluació
“El Pla vol arribar a tot el professorat i vol capacitar-lo, encara que sigui a nivell de mínims, per tal que la competència digital pugui ser traslladada i pugui ser realment ben articulada des de totes les aules de tots els centres del nostre sistema educatiu”, ha explicat Camacho a l’hora de referir-se al segon dels eixos estratègics. A la vegada, “s’està treballant en línies d’acreditació d’aquesta competència digital amb totes les facultats de ciències de l’educació i els màsters capacitadors per la formació docent perquè també donin cabuda al desplegament d’aquesta competència digital”.
Aquesta capacitació docent, així com l’assessorament als centres tindrà en compte la totalitat del professorat del Servei d’Educació de Catalunya, i per tant s’adreça al professorat dels centres públics i concertats. Pel que fa a l’objectiu de la transformació digital dels centres, “entesa com a connectivitat, dispositius i formació”, i que haurà d’estar acabada l’any 2025, s’aplica únicament als públics.
L’acte l’ha tancat el conseller Bargalló, el qual ha definit el pla com “no molt ambiciós però necessari”. “Hi ha moltes escoles que ja ho fan però ho hem d’estendre a totes les escoles. El Pla d’Educació Digital és una eina d’equitat”, ha subratllat. Segons Bargalló, “volem superar els debats de l’ús de la tecnologia a l’aula”, i com a exemple ha posat el cas de l’escriptura, “que també és una tecnologia i no podem entrar al debat ara de si utilitzem l’escriptura o no”.