Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educació progressista versus educació conservadora

    Francesc Imbernongener 30, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Darrerament, amb la deriva de vots cap a polítiques ultraconservadores i reaccionàries, predominantment en algunes autonomies, estem veient que les polítiques conservadores es radicalitzen i comença una perillosa regressió a l’educació. I sóc conscient que les denominacions de progressistes i conservadores poden ser ambigües, confuses i les seves fronteres difuminades, i que no únicament s’identifiquen amb partits polítics. Però si hi ha una diferència és com es veu el futur de la societat i, per això, les propostes sobre l’educació són fonamentals.

    La diferència entre polítiques educatives progressistes i conservadores són evidents, malgrat les diverses tendències i denominacions d’alguns partits que diuen que són progressistes i en el seu rerefons hi ha una ideologia conservadora. En general, les polítiques progressistes educatives es caracteritzen des de fa més d’un segle per la lluita per una nova i renovada escola i confien més en el professorat, i se sustenten en una menor intervenció del currículum, en una escola pública i laica on la participació és fonamental i amb una defensa de la igualtat, llibertat, democràcia i justícia, cercant un progrés i benestar social majoritari. I una paraula fonamental és el canvi constant i els drets col·lectius. I en algunes tendències, més enllà del progressisme més caut, tenim l’emancipació dels éssers humans.

    Les polítiques conservadores –i, ara, les ultraconservadores– no confien en el professorat. Un exemple és, des de fa anys, l’eliminació dels centres de professorat o similar ja que, per ells, són centres d’adoctrinament mitjançant la formació (adoctrinament, paraula màgica d’aquestes polítiques), i els desagrada la descentralització, ja que el centralisme és una de les seves defenses. També senten un gran rebuig al canvi i lluiten per l’aplicació de la moral religiosa, els valors tradicionals i familiars sense intromissió de l’Estat (s’entén així el mal anomenat “pin parental”), emparant-se en una determinada concepció de la llibertat personal. I, per suposat, l’ordre i el control són elements fonamentals en la seva forma de pensar la realitat social.

    A l’ultraconservadorisme  educatiu actual li desagrada que s’ensenyin aspectes de la vida quotidiana amb l’argument de les llibertats individuals que, per ells, mai  han d’estar vinculades amb la qüestió social. No volen que es tractin temes com  l’avortament, la diversitat sexual, la droga, les pedagogies alliberadores (no és estrany, encara que vergonyós, que Freire sigui injuriat ara per les polítiques de l’actual govern ultraconservador brasiler) i, també, volen veure les desigualtats socials i la segregació escolar com quelcom inevitable de la condició humana, ja que alguns alumnes estan predestinats i no s’hi pot fer res (hi ha elegits i hi ha febles).

    John Dewey deia que si ensenyem com s’ensenyava abans robem el futur dels infants i adolescents, i que això no hauríem de permetre. Aquesta veritat la deia durant els anys cinquanta de l’anterior segle. I ara l’hem de recuperar amb força. No podem permetre anar com els crancs, cap endarrere. Ha costat molt arribar fins aquí perquè ara unes corrosives polítiques ultraconservadores ens tornin cap al passat. L’educació progressista ha de reaccionar defensant els valors d’una educació democràtica que ens porti cap a l’eliminació de les diferències socials i educatives, defensant formar ciutadans lliures, responsables de les seves pròpies vides educatives i participin directament o indirecta, en la presa de decisions que els afecten. L’educació és parlar de tot, veure diferents postures i maneres de veure el món. L’educació a les escoles és donar informació sobre el que passa a la societat i mai introduir valors discriminatoris.

    No podem permetre que les polítiques ultraconservadores ens arrosseguin a una educació discriminatòria, ataquin l’autonomia docent i de les escoles. L’anomenat “pin parental” pot ser el principi d’aquestes polítiques i no podem restar quiets, muts ni immòbils davant d’aquests retrocessos.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Terrassa Orienta, un acompanyament al llarg de la vida
    Next Article
    Actualitat
    Aprendre a fer de pagès al bell mig de la metròpoli
    Francesc Imbernon
    • X (Twitter)

    Catedràtic de Pedagogia de la UB

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}