Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Educar en llengua catalana i a través de les arts

    Rosa Maria Codinesdesembre 14, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | Instagram de La llengua del Puig
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sabem que l’ús de la llengua catalana ha minvat aquests darrers cursos a les aules i als centres i que tenim dificultats afegides en l’entorn en el qual es mouen els nostres infants. Aquesta és una constatació evident. Sabem també que mai havíem pogut gaudir de tants materials i de tants mestres i professors que tenen les competències per ensenyar-la i alhora esdevenir referents lingüístics a les aules. 

     

    Ens trobem en una situació molt delicada en la qual es fa necessari l’esforç i la complicitat de tothom, ja que cal insistir en el fet que la llengua catalana és llengua d’ús vehicular i d’aprenentatge als nostres centres. 

     

    En aquest moment, analitzant en detall la situació que es viu als centres educatius, ens trobem que tot i que a l’aula, per part del mestre i professor es preserva la llengua i s’usa, per part de l’alumne, i mostrant certa comoditat, és la llengua castellana la que fa de comunicació amb el docent. Aquesta s’accepta, la qual cosa propicia que cada vegada se’n normalitzi més l’ús dins de l’aula amb companys o bé interactuant amb el docent. Cal afegir que ja és una normalitat l’ús de la llengua castellana als passadissos, a les activitats extraescolars, als menjadors escolars i a l’esbarjo -65% entre alumnes de primària i 85,4% entre alumnes de secundària, segons informe de la Plataforma per la Llengua de 2019-. 

     

    Ja és una normalitat l’ús de la llengua castellana als passadissos, a les activitats extraescolars, als menjadors escolars i a l’esbarjo

     

    Evidentment, aquesta realitat és percebuda amb escreix en llocs i ciutats grans de la nostra geografia, centres ubicats en barris que han rebut i encara estan rebent molta població nouvinguda que es va incorporant curs rere curs; també en zones que tradicionalment ha estat la llengua castellana llengua d’ús habitual per a les seves famílies. 

     

    En una nació sense estat com la nostra, la llengua ens defineix i és el signe d’identitat més important i rellevant. Per aquesta raó cal estar sempre amatents i atents a allò que li passa i actuar de manera decidida des de tots els sectors. Sabem que capgirar la situació actual es fa difícil i complex atès que tot passa per la conscienciació lingüística. Estem davant d’una llengua minoritzada, que no minoritària, i cal aplicar polítiques decidides que ajudin i molt a revertir la situació en què ens trobem. En aquest sentit, l’escola és fonamental. Ho va ser quan es va aplicar la immersió lingüística i ho és avui. No podem defallir i ens calen les complicitats de tots nosaltres. 

     

    Afortunadament, tenim a l’abast projectes de treball engrescadors i dinàmiques creades als centres que ens poden ajudar molt a treballar en aquesta línia. Han estat temps de transformació educativa que ha permès adequar l’ensenyament i l’aprenentatge al moment actual. Aquesta realitat ha propiciat el desenvolupament de múltiples projectes de treball als centres educatius, innovadors i molt creatius.  

     

    Un exemple en varen ser les tres propostes presentades en el marc d’obertura de la convocatòria dels Premis Baldiri d’aquest curs 2023-24, que té com a lema Educar en llengua catalana i a través de les arts. Són iniciatives molt ben treballades, on la llengua oral i alhora la competència comunicativa es fa del tot necessària i es precisa per poder desenvolupar l’activitat.  

    A través de les arts, del joc i de les mateixes xarxes socials podem arribar a incrementar d’una manera atractiva i il·lusionada l’ús de la llengua catalana

     

    D’aquesta manera, des de l’Institut Torreforta de Tarragona es presenta el projecte Vols jugar? T’ho explico, en el qual els alumnes a través dels jocs de taula es veuen amb la necessitat d’explicar-se i de realitzar el joc fent ús de la llengua. Tot el projecte està sistematitzat, cuidat i sobretot dirigit pels mateixos alumnes, ja que són ells que viuen i expliquen les condicions de cadascun dels jocs. Hi han participat famílies al carrer i molts alumnes de centres d’educació primària de l’entorn d’aquest institut. 

     

    Des de Manlleu, s’ha presentat Del text al gest, en el qual el teatre d’obres clàssiques catalanes i escollint paràgrafs que emocionin els alumnes es fan seu el text per tal de poder declamar, projecte en el qual la llengua esdevé eix fonamental que arriba amb il·lusió i emoció.  

     

    I, finalment, la darrera experiència de l’Institut del Puig de la Creu de Castellar del Vallès ens fa evident que, quan situem els joves en un llenguatge que esdevé atractiu per a ells -en aquest cas són els canals digitals- l’ús de la llengua arriba de manera fàcil. Els projectes que fan que s’interioritzi aquest ús entre els joves és La llengua del Puig i Filmets del Puig. 

     

    Analitzant aquestes propostes ens adonem que cercant projectes engrescadors i imaginatius podem arribar molt i molt a millorar aquests usos de la llengua catalana als nostres centres educatius. Tot plegat ens fa veure que a través de les arts, del joc i de les mateixes xarxes socials podem arribar a incrementar d’una manera atractiva i il·lusionada l’ús de la llengua catalana per part dels alumnes i que alhora pugui repercutir en l’ús habitual  a tots els espais educatius.  

     

    Projectes d’aquesta mena són els que els Premis Baldiri cerquen i valoren. Necessitem visionar-los per expandir-los i fer xarxa, i per donar sentit a la frase: eduquem en llengua catalana a través de les arts. 

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatges Art Català Llengua llengua catalana opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    PISA 2022 i nosaltres
    Next Article
    Entrevista
    Pilar Orenes: “Construirem societats més justes si garantim una educació pública, de qualitat i equitativa”
    Rosa Maria Codines

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}