Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Educar sobre Internet a través de la capacitat crítica

    João Françafebrer 11, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Usuari d’Internet en un cibercafè xinès / CC-by eviltomthai (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “La seguretat online dels infants es troba avui molt més amunt en l’agenda política de molts països, i s’ha convertit en una prioritat principal per a una gran varietat d’agents, incloent empreses i institucions financeres”. Així s’expressava aquest dimarts el secretari general de la Unió Internacional de Telecomunicacions, vinculada a l’ONU, Houlin Zhao amb motiu del Dia de l’Internet Segura.

    Però de què parlem quan parlem de seguretat? Des de l’ONU, la representant especial del Secretari General sobre violència com els infants, el relator especial sobre comerç i explotació sexual d’infants i el relator especial sobre llibertat d’expressió, posen l’accent, en un comunicat conjunt, en la proliferació de materials d’abusos de menors a la xarxa. Però qui s’ho agafa des del punt de vista educatiu posa l’èmfasi en altres elements.

    “Els discursos que envolten aquestes dates normalment estan més enfocats a una discussió centrada bàsicament en seguretat, control, por, supervisió, … Sobretot en sistemes de filtratge de la informació a la que poden accedir els nens”, assegura Julio Meneses professor dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la UOC i investigador del grup ENS (Education on the Network Society). “Trobo que és una aproximació molt limitada a la qüestió, és una part molt bàsica de control del maquinari, però no té res a veure amb les pràctiques“, apunta l’investigador.

    Capacitat crítica

    Quan parlem de mitjans de comunicació, Meneses apunta que s’ha arribat a un consens de que calen uns horaris protegits, “però vull pensar que fins i tot en aquests horaris es té assumit que no és bo que un nen miri la televisió desacompanyat”, apunta. “També ha de ser així amb Internet; ens estem centrant en evitar que rebin segons quins continguts en comptes d’estimular la capacitat crítica, que sàpiguen què fer quan troben un contingut que no és adequat“, assegura.

    “Hem d’enfocar-nos a empoderar i donar aquesta perspectiva crítica als joves i no a la prohibició, que com a eina educativa no funciona”, diu Marta G. Franco, periodista, mediadora a MediaLab Prado i activista en l’àmbit de la cultura lliure. “I més en un món que els pares no dominen; no pots controlar què està fent un jove a l’ordinador, així que més val poder parlar-ne”, afegeix.

    Meneses apunta, en tot cas, que una tendència que han pogut identificar és que “les llars amb nens entenen més la tecnologia que les llars sense nens, els adults que no tenen fills a vegades tenen un contacte més baix amb la tecnologia”.

    Entendre internet

    I quan parlem d’Internet segura, cal tenir en compte el gran desconeixement del funcionament de la xarxa. Un exemple el veiem en un notícia que apuntava que milions d’usuaris de Facebook no són conscients d’estar fent servir Internet.

    Fer entendre com funciona Internet, des d’allò més elemental com pot ser entendre què és la xarxa a nivell físic, és un dels objectius bàsics del programa Univers Internet del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), que va portar especialistes per fer sessions de formació per al professorat ara fa un any, per finalment acabar desenvolupant un seguit de materials pedagògics per oferir una visió global d’Internet als currículums d’ESO.

    “Cal abordar aquesta qüestió a l’educació pública. Igual que parlem de política o d’economia, no s’està parlant de com funciona Internet o qui la fa“, apunta Marta G. Franco, que des del col·lectiu Catorce.cc treballa en la creació d’una unitat didàctica per Quart d’ESO sota el títol “Ètica per a joves hackers”.

    En aquest sentit, Meneses apunta la necessitat d’un abordatge transversal. “No té massa sentit explicar a uns nens en una aula d’informàtica com han de fer per buscar informacions, però en canvi sí que val la pena en una classe de ciències socials plantejar exercicis de buscar informació, i què fer quan es troben informacions que no són adequades”, assegura.

    Explicar els perquès

    “Els adolescents no necessiten que els ensenyem a fer servir les tecnologies, sinó espais per reflexionar sobre perquè i com les fem servir, i que aquestes tecnologies són modificables, que no tenim perquè fer-les servir com ens vénen donades“, explica Franco. En aquest sentit, assegura que “abans de començar a posar barreres caldria explicar com funciona aquest món, però la majoria de materials educatius enfoquen el tema amb un ‘no facis això’ o ‘això és dolent’”.

    “No parlem, per exemple, de perquè les xarxes socials privatives demanen tantes dades personals. No es tracta de dir-los que no posin el seu nom i cognoms, sinó de dir-los perquè vol Facebook el seu nom i cognoms, que el seu model de negoci es basa en això, i que llavors puguin decidir, i molts decidiran no fer-ho”, considera l’activista.

    Per altra banda apunta a diferències generacionals. “El que entenem per seguretat i per privacitat ha canviat radicalment”, assegura. “Les persones que no fem servir Internet des de petitones pensem que privacitat és que ningú sàpiga què estàs fent, però en canvi la gent més jove el que entén per privacitat és poder controlar quan vol i quan no vol que se sàpiga”. “Els conflictes solen aparèixer quan intentem aplicar els valors de la gent que tenim més de 30 anys a les pràctiques i les formes de fer servir la tecnologia de la gent més jove”, conclou.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescència Catorce.cc Dia de l'Internet Segura internet Julio Meneses Marta G. Franco seguretat Univers Internet UOC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Societat i Escola (i 2): La societat avança, progressa, i sovint ens trobem amb la pregunta: i l’escola?
    Next Article
    Actualitat
    “Els màsters de dos anys els farà qui pugui pagar-los, i això trenca la igualtat d’oportunitats”
    João França
    • Website
    • X (Twitter)

    Periodista. Ex-redactor en cap de Catalunya Plural

    Related Posts

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}