Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Eduquem la bellesa amb la contemplació de la bellesa

    Martí Teixidósetembre 9, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Seguim amb el model escolar il·lustrat d’aplegar alumnes de la mateixa edat per a la instrucció cultural. L’Escola Activa, a l’inici del segle XX, trencava amb la uniformitat instruccional i amb fonament científic biopsicològic iniciava una educació integral de coneixement, pensament i acció en un ambient de grup i comunicació. A l’escola actual s’han incorporat iniciatives esparses sovint sense la visió sistèmica que aporta la pedagogia. Es manté el model escolar uniformista amb diversificacions, però difícilment s’arriba a una educació personalista, que susciti persones.

    De l’educació memorística s’ha anat passant a una educació racionalista. Ara, de l’educació racionalista es vol passar a l’educació competencial: multitud de competències, habilitats, destreses, traça. Això era el que impulsava l’Escola Activa, coneixement amb pensament actiu, traça amb mans hàbils i creació personal amb textos i art lliure, no determinat pel mercat. Però actualment, les competències són dictades pel sistema econòmic productiu.

    Una evidència, d’això que dic és la manca d’educació en la bellesa i per a la bellesa, de manera generalitzada. Em remeto a la bellesa en el sentit clàssic grec, de contemplació integral de la natura i de creació personal de la cultura com a projecció interior. També la identificació amb la creació cultural dels altres per emoció personal, no perquè surti prestigiat pels mitjans de comunicació, que sí que ens serveixen de directori cultural per a elegir.

    Actualment, les competències són dictades pel sistema econòmic productiu

    La bellesa com a plaer estètic: “…una dimensió de la psiqué humana…” (Kant). Es va sorprendre del fet que aquest plaer particular, ofert per la bellesa, no fos ni veritablement sensual ni veritablement intel·lectual quan de fet és alhora part sensual i part intel·lectual. I ell va concloure que el plaer estètic posava en joc la nostra naturalesa humana de manera inèdita, original: creant aquest acord entre el nostre cos i el nostre esperit que d’habitud estan en conflicte, una harmonia interna al cor de la qual cap de les nostres facultats està per sobre de les altres.” Ho he llegit a Quand la Beauté nous salve del filòsof Charles Pépin (Robert Laffont éditions, Paris 2013) i m’ha dut a la lectura pedagògica, a urgir la necessitat d’educar la bellesa.

    ¿Com no ha de ser important en l’educació, l’educació de la bellesa? ¿Com l’escola actual  atén tan poc la bellesa tot i que parla d’educació emocional, sovint amb una deriva massa sentimental? Aclarim-nos. L’emoció és una reacció interior, de base bioquímica provocada per la percepció d’un estímul extern: de joia, de por, de sorpresa, de fàstic, de serenitat… Si és estímul extern ja queda lligat a l’educació, sigui informal o sigui intencional. No tothom copsa la por, la joia o el fàstic de la mateixa manera, ni de la mateixa forma les diverses cultures. I l’emoció interna es converteix en sentiment extern, personal o compartit.

    Avui, solament apuntaré dues raons per a educar la bellesa des dels primers anys d’escola fins a l’adultesa als divuit anys. Em refreno d’estendre’m en argumentació i propostes d’acció.

    El silenci i el repòs calmat que demana la contemplació esdevé hàbit educat

    Una. Suscitar la contemplació de la bellesa directament en la natura, en el comportament animal (avui a l’abast per magnífics documents audiovisuals), en el paisatge com a visió integrada de natura i activitat humana, en la creació humana tecnològica des del cinema a l’espectacle lluminós dels focs artificials o de llum digital. I també, clar, d’arquitectura, escultura i pintura com a realització humana de la bellesa catalogades al museu i disponibles a la xarxa per projectar a l’aula. I encara més, induir els alumnes a la contemplació auditiva de la música i el cant; a copsar la flaire de la natura humida; a assaborir la fuita madura i fresca bella; a aprofitar l’oportunitat de poder amanyagar un animal de confiança. La bellesa reequilibra les pulsions del cos i les aspiracions de l’ànima (psiqué), desenvolupa la interiorització i afavoreix una harmonia personal. No cal dir que amb l’educació de la bellesa veuríem menys infants amb atenció dispersa i activitat descontrolada. El silenci i el repòs calmat que demana la contemplació esdevé hàbit educat.

    Dues. Desenvolupar la capacitat de sublimació. Concepte pres de la física per Freud per explicar la capacitat humana de girar la repressió en una conducta positiva acceptable. Xirinacs, al llibre Subjecte (Ed. Claret 1976) explica biològicament com l’humà pot retornar una energia especialitzada (com la sexual) al troc general i canalitzar-la cap a una realització intencional. La contemplació de la bellesa està en aquesta cruïlla entre sensual i intel·lectual, entre impuls biològic i reflexió mental, aporta aquesta calma i interioritza el jo lliure que decideix.

    No invento res de nou. La pedagogia ho va projectar, però ho hem oblidat. Rudof Steiner amb la pedagogia Waldorf va introduir l’eurítmia, l’eufonia i la contemplació de la bellesa en l’activitat escolar habitual. La pedagogia Freinet parteix dels passejos d’observació per a impulsar la creació artística a l’aula laboratori habitual. Dalcroze i Llongueras han deixat propostes de pedagogia musical oblidades. El pedagog Josep M. Quintana ho tracta amb coneixement a Pedagogia Estética (Ed. Dykinson 1993).

    Carreguem l’educació de bellesa, suscitem la contemplació de la bellesa. Serà gratificant per a alumnes i per a professors.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge Competències opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents
    Next Article
    Opinió
    Consellera Niubó, cal una aposta clara per l’equitat
    Martí Teixidó

    Mestre i pedagog. President de la Societat Catalana de Pedagogia – IEC (2007-2019). President de la Comissió de deontologia del Col·legi de Pedagogs de Catalunya (2011-2018). Mestre, director (1968-1982), inspector d’educació (1982-2016), professor associat d’universitat (1992-2012).

    Related Posts

    Opinió
    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    maig 19, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.