Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El CCCB convida als infants a participar d’un autorelat animat col·lectiu

    Mar Domènechdesembre 3, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: CCCB
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una ocasió única per admirar l’obra d’aquest artista sud-africà reconegut arreu del món pels seus dibuixos, pel·lícules, produccions de teatre i també d’òpera. La mostra exposa peces emblemàtiques de Kentridge com dibuixos i esbossos, tapissos de gran format, o la impactant instal·lació audiovisual More Sweetly Play the Dance, un espectacular fris en moviment de gairebé quaranta metres de llargada i vuit pantalles. També hi ha exposada la sèrie completa dels onze curtmetratges d’animació Drawings for Projection. El CCCB és el primer lloc a Europa on s’estrena la darrera pel·lícula de Kentridge, City Deep, que l’artista va acabar just durant el confinament.

    Tècniques artístiques i reflexions de plena actualitat

    A través de l’obra de William Kentridge podem acostar-nos i entendre una mica millor els canvis polítics radicals que ha viscut Sudàfrica al llarg de la seva història més recent. Situant-nos a Johannesburg, passarem per l’apartheid fins a les cicatrius que va deixar i encara marquen el present. Però les seves creacions també ens parlen de qüestions universals com la naturalesa de les relacions humanes, la memòria, la dominació i la culpa o la dissecció del poder.

    Una representativa selecció de l’univers creatiu de Kentridge, en una mostra comissariada pel director d’exposicions de l’Eye Filmmuseum d’Amsterdam, Jaap Guldemond. Una oportunitat per treballar a infantil, primària i secundària diferents competències, tant artístiques, culturals, socials i ciutadanes com tecnològiques i digitals.

    Amb aquesta mostra, el CCCB aprofundeix en l’obra i la trajectòria d’un creador polifacètic a través de la qual descobrirem diferents tècniques artístiques. Però a la vegada, també ens planteja reflexions sobre temes de plena actualitat. L’exposició ens aproxima als processos de segregació racial i altres reptes del postcolonialisme. A partir del cas concret de Sudàfrica, podem fer una mirada crítica sobre les zones de poder i els marges d’exclusió de les societats occidentals contemporànies.

    Alumnes visitant l’exposició | Foto: CCCB

    Propostes pels centres educatius

    Al voltant de l’exposició «William Kentridge. El que no està dibuixat» el museu del CCCB proposa als centres diferents opcions. Per una banda, trobem la visita, que pot ser per lliure, guiada i també comentada amb servei d’interpretació en llengua de signes. Per l’altre, també s’ofereix formació per a docents, i tallers i activitats presencials i online per als alumnes.

    Per a l’educació primària

    Per als cursos de primària s’ofereix la proposta «Color carn?» un taller d’autoretrat pictòric que farà reflexionar als nens i nenes sobre la identitat i la seva relació amb el color de la pell. Després de fer una breu visita a l’exposició de Kentridge, els participants poden fer-se un autorertrat i pintar-lo amb el color que més s’aproximi a la seva pell. Amb aquesta dinàmica es juga a trobar el color real de cadascú i a qüestionar l’anomenat color carn. En acabar s’obre un espai de debat i reflexió sobre la identitat i la seva relació amb el nostre color de pell.

    Aquesta activitat es basa en el projecte Humanæ, una obra fotogràfica en progrés de l’artista Angélica Dass. Aquesta intenta documentar els veritables colors de la humanitat en lloc de les falses etiquetes «blanc», «vermell», «negre» i «groc», normalment associades amb la raça. Un projecte en constant evolució que busca demostrar que el que defineix a l’ésser humà és la seva singularitat i, per tant, la seva diversitat. En vam parlar també en un article publicat a l’Educa Barcelona.

    Per a l’educació primària, secundària i cicles formatius

    Cal destacar Bioscopi, tallers d’animació documental a través del qual els participants coneixen eines, recursos i exemples inspiradors d’aquest llenguatge audiovisual. Una fantàstica tècnica per a poder parlar del món que ens envolta creant imatges en moviment amb dibuixos o amb objectes, sense la necessitat d’haver d’enregistrar imatges reals. També és una excusa per explorar com pensem, com ens mostrem als altres, i com els altres ens veuen o quines idees compartim com a grup.

    Aquest és nou projecte educatiu i creatiu del Departament de Mediació del CCCB, ideat per la directora d’art i d’animació Laura Ginés i l’il·lustrador i animador Pepon Meneses. I que està inspirat en les obres d’animació documental que es poden veure a l’exposició de William Kentridge.

    Les pel·lícules d’animació del Bioscopi es poden realitzar presencialment al CCCB, ja sigui en tallers en família o en grups escolars de secundària/cicles formatius que ho sol·licitin al Servei Educatiu seducatiu@cccb.org.

    Des de l’escola o des de casa

    Davant la situació actual, en què potser no totes les escoles poden i volen fer sortides fora del centre o just tenen el grup confinat, el CCCB ha creat una plataforma per poder fer aquesta activitat de forma autònoma.

    Els autorelats animats es poden crear en tres modalitats diferents: de manera individual, en parella o en grup. Al web bioscopi.cccb.org s’expliquen les diferents opcions per fer les peces d’animació i se’n donen exemples, recursos i pautes (des de com plantejar un guió fins a com enregistrar les pel·lícules), perquè el procés de creació de les pel·lícules sigui divertit, amè i accessible a tothom. Cal tenir en compte que totes les peces audiovisuals han de tenir una durada màxima de 30 segons.

    Monòleg – realitzat per una persona

    En aquesta activitat els nens i nenes faran un dibuix animat digital amb un espiell de cartolina per tal de veure com l’animació no és només una eina per a la fantasia i la ficció, sinó que també ens pot permetre descobrir la realitat, i fins i tot a nosaltres mateixos!

    Recomanat a partir de 7 anys.

    Diàleg – realitzat per a dues persones

    Es tracta de crear un retrat animat que fusiona els dos participants: un rostre s’anirà transformant fins que es converteixi en l’altre, i viceversa. Es comença dibuixant al company o companya. Després es creen uns dibuixos intermedis a quatre mans per poder animar aquesta seqüència a través d’una aplicació. Aquest retrat parlarà de com es veuen els dos participants a sí mateixos i de com els veuen els altres.

    Recomanat a partir de 7 anys.

    Col·loqui – realitzat per un grup de persones

    Es tracta de fer un retrat animat en grup a partir d’una idea que uneixi a tots els participants. Aquí construiran unes siluetes a partir de retalls, i les animaran amb una app. Així, es mouran a mesura que relaten aquesta idea, part de la seva identitat col·lectiva.

    Recomanat a partir de 12 anys.

    Amb la suma de totes les pel·lícules animades que es facin, tan presencialment com de forma online, s’anirà formant una biografia animada i col·lectiva de la ciutat o territori, a partir de les memòries, els relats passats i presents, els records i desitjos futurs de tots els participants. Aquesta pel·lícula col·lectiva ja es pot veure en tot moment al web bioscopi.cccb.org.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cccb Escola i cultura BCN Escola/cultura
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els sindicats es tornen a mobilitzar per demanar més seguretat als centres
    Next Article
    Opinió
    Què és la ignorància? Qui són les persones ignorants?
    Mar Domènech

    Coordinadora del blog Arts i Educació. Periodista infantil i familiar. Especialitzada en temes d'educació, cultura en família, literatura infantil i disseny per a petits.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}