Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El compromís ètic del professor com a punt de partida

    Pau Rodríguezabril 2, 20146 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Taula rodona amb Montse Ros (CCOO), Eulàlia Esclapès (Institut Salvat Papasseit), Miquel Martínez (Teoria de l'Educació de la UB), Agnès Barba (Escola Encants), Raül Manzano (impulsor del document) i Begoña Román (professora d'ètica de la UB)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Societat líquida, compromisos sòlids. En una època de canvis econòmics, socials i culturals profunds, que sacsegen també els fonaments de l’escola i els entorns educatius, el compromís ètic del docent s’ha de convertir en innegociable, com a baula primera d’un engranatge sense la qual no es poden afrontar tots els reptes educatius que planteja aquest nou escenari.

    Però “qui ha de promoure aquest compromís?”, es preguntaven aquest dimecres a l’auditori del CCCB diversos actors destacats de l’educació a Catalunya, reunits en una taula rodona de la mà de la Fundació Jaume Bofill i la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRP). Aquest interrogant arriba després d’un llarg procés emprès pels moviments de renovació pedagògica la primavera de l’any 2011, quan van posar negre sobre blanc el document -encara obert a modificacions- El compromís ètic del professorat, fruit d’un inquietud entre molts mestres per reivindicar el seu compromís amb infants, famílies i escoles en temps de crisi. Aquell document va derivar en un cicle de debats pel territori que havien d’ajudar a comprendre què vol dir ser mestre avui, al llarg de l’any 2012, i que ara han quedat plasmats en un llibre homònim. La seva presentació era l’excusa ahir per reprendre el debat sobre l’ètica i els valors del professorat i qui els ha de fer aflorar.

    “Ens en primer lloc una ètica mínima, cívica, que busqui una vida digna i justa”, apuntava Begoña Román, professora d’ètica de la Universitat de Barcelona. Dignitat i justícia, sense anar més lluny, una ètica com a base sobre la qual poder treballar en equip entre mestres i construir, per exemple, el projecte educatiu d’una escola.

    El compromís dels docents, segons Román, és diferent al d’altres oficis perquè la figura del mestre, d’una banda, és considerada un referent moral, d’una banda, i de l’altra, no només transmet un producte -en aquest cas el coneixement-, sinó que a més ho ha de fer amb passió. Però a diferència d’altres àmbits, com els hospitals o els serveis socials, la docència no està dotada ni acostumada a espais suficients per debatre dilemes ètics i gestionar conflictes. Per avançar en aquest compromís, Román, que obria l’acte, ha recomanat als centres educatius crear espais de reflexió sobre l’ètica de professió, que permetin “aprendre dels errors i els encerts” dels docents o, fins i tot, que elaborin una agenda d’adopció progressiva de compromisos com a escola. Inclús que estiguin oberts a la pròpia avaluació, “no en clau fiscalitzadora, però sí de destacar virtuds, fortaleses, amenaces…”.

    'Què vol dir ser mestre avui? Reflexions al voltant del compromís ètic del professorat'.
    ‘Què vol dir ser mestre avui? Reflexions al voltant del compromís ètic del professorat’.

    Com es promou el compromís?

    “Els valors no s’ensenyen, es transmeten”, arrancava Raül Manzano, un dels impulsors des dels MRP del document sobre el compromís ètic i tot el que ha vingut com a conseqüència. Aquest compromís, segons Manzano, comença per “ser coherent” i per estar obert sempre a la “reflexió col·lectiva”, ja sigui a la universitat, als claustres, o en d’altres espais associatius o de la comunitat educativa.

    A nivell escolar, en un centre educatiu, per Agnès Barba -directora de l’Escola Encants de Barcelona-, l’entorn és fonamental per desenvolupar el compromís dels professionals. “No per crear-lo, ja que moltes persones ja tenen una predisposició a adoptar certs valors, però sí per augmentar-ho a través del contacte amb altres persones compromeses”, apunta Barba.

    En aquest sentit, Barba explica el cas de la seva escola, on un equip pedagògic -format no només per mestres, sinó per membres directius o famílies- exerceix un lideratge compartit per fomentar el compromís des del centre.

    També Eulàlia Esclapès, de l’Institut Salvat Papasseït, considera que el compromís “sovint ja ve de fàbrica” entre molts mestres. Esclapès ha remarcat la importància de demostrar aquest compromís amb els alumnes, per la via de l’estima, principalment, i ha enumerat alguns dels elements que ajuden a reforçar-lo, com són el treball cooperatiu o l’estabilitat als centres docents.

    A aquest últim aspecte s’hi ha referit també Montse Ros, secretària general d’Educació de CCOO, que ha aportat entre altres el punt de vista laboral. Des de la dialèctica sindical, Ros s’ha referit al compromís recíproc entre “l’empleat i l’empleador” -entre els mestres i l’Administració-, que s’hauria de basar en el reconeixement de la feina feta pels primers per part de l’Administració.

    La formació inicial, sempre present

    Com no podia ser d’una altra manera, el debat s’ha desplaçat també cap a la formació incial del professorat, els estudis universitaris d’educació, com a motor per a proveir el sistema educatiu català de mestres compromesos. No en va hi havia a la sala el catedràtic de Teoria de l’Educació de la UB Miquel Martínez, el coordinador del programa de millora per a la formació docent.

    “Hi ha un abisme entre la teoria que s’aprèn a la universitat i la pràctica a moltes escoles; hem d’aconseguir que els estudiants facin pràctiques en aquells centres la metodologia dels quals està més a prop d’allò que han estudiat a la facultat”, reivindicava Agnès Barba. Les pràctiques, a les millors escoles. En aquest sentit, Miquel Martínez admetia la distància entre la facultat i la realitat, i aprofundia en que és cert que el compromís de les escoles “depèn massa del voluntarisme de cadascun dels seus mestres”.

    Consells per a resoldre dilemes

    La professora d’ètica de la Facultat de Filosofia de la UB Begoña Román ha aprofitat la seva intervenció per aportar alguns consells, relacionats amb l’ètica, de cara a la resolució de concflictes als centres, una tasca que, segons ha explicat, tan sols es pot aprendre per la pròpia experiència resolent-los.

    Tenint en compte que es treballa amb factors de risc, com són els infants, segons apuntava Román, en qualsevol conflicte s’ha de tendir sempre a estabilitzar. “No intervenir mai per encendre més les posicions, sinó asserenar, buscar d’entrada la calma”, explicava.

    En el cas que entrin en conflicte dos plantejaments oposats, i un d’ells atempti contra l’ètica mínima -de vida digna i justa-, descartar aquest últim. “Si atempta contra els drets, no”, sentenciava Román. En cas que cap dels dos s’oposi a cap dret, llavors hauria de prevaldre la posició que garanteixi la sostenibilitat de l’escola, segons la professora.

    I que passa quan es contraposen dos drets? “Aquesta és la més difícil. Però in dubio, pro dèbil”, sentenciava Román, “i en aquest cas el dèbil sempre és l’infant”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Orientació professional per a la inclusió social
    Next Article
    Actualitat
    Les famílies més vulnerables, les que menys gaudeixen de les oportunitats de l’AMPA
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}