Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Congrés ‘Periodisme i Educació: El perquè de les notícies a l’era de la desinformació’ comença demà a Barcelona

    Redacciódesembre 12, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El projecte europeu XQ.EUJOY: European Youth Journalism. The Why of the News organitza el congrés internacional “Periodisme i educació: el perquè de les notícies en l’era de la desinformació”. Ja estan obertes les inscripcions gratuïtes per assistir al congrés, que tindrà lloc el pròxim 13 de desembre a la Universitat Pompeu Fabra

    El 13 de novembre va sorgir una notícia que va sacsejar l’ecosistema mediàtic: The Guardian va anunciar la seva ruptura amb X, la xarxa social propietat del magnat Elon Musk.

    L’efecte dòmino no es va fer esperar, i mitjans de tot el món van seguir l’exemple, abandonant la plataforma. Aquest moviment es produeix en un context marcat per la voràgine de la desinformació, que invadeix totes les esferes vitals. Des de l’auge de discursos reaccionaris amplificats per algoritmes que premien el contingut extrem fins al triomf de Donald Trump —amb Elon Musk com un dels seus aliats—, la postveritat mana actualment.

    Ponències destacades

    Un mes després, el 13 de desembre, se celebra el congrés internacional “Periodisme i educació: El Per què de les Notícies a l’Època de la Desinformació”, organitzat per XQ.EUJOY: European Youth Journalism. Aquest esdeveniment explorarà en profunditat els reptes i les oportunitats de l’actualitat mediàtica.

    Cristina Fernández Rovira, professora de la Universitat de Vic, coordinadora del grau en Global Studies i membre del grup de recerca TRACTE, oferirà la ponència “For free and quality journalism: 10 reasons for the media to shut down their social networks”. La investigadora argumenta que els algoritmes de les xarxes socials prioritzen la indignació i la ràbia, fragmentant la societat i dificultant el diàleg racional.

    Luiz Peres, professor Serra Húnter al Departament de Periodisme i Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona, aportarà la seva anàlisi a la ponència “Journalism, polarization and algorithmic epistemology”, on destaca que “els algoritmes no són eines neutrals; encarnen supòsits epistemològics específics i poden reforçar dinàmiques de poder particulars”.

    Sobre perspectives i reflexió crítica en l’àmbit social i educatiu, dues ponències que ofereixen una àmplia visió del tema. Eileen Truax, amb “Black, illegal, latino, expat: challenging the colonial narrative in Media”, analitza com els mitjans reforcen narratives colonials i ressalta la necessitat de transformar-les. Per la seva part, Lorenzo Marini presenta “From Newsroom to Classroom: Journalism’s Role in Shaping Knowledge”, destacant el paper del periodisme com a pont entre la producció d’informació i la formació educativa.

    Panells temàtics

    El panell “La veu universitària” reunirà tres investigadors que abordaran qüestions clau sobre desinformació, deepfakes i bombolles d’informació a les xarxes socials. Clara Queralt presentarà “It’s not a problem, it’s the context: Journalism, public service, filter bubble, consumers, ideology”. Anton Giulio Maglione explorarà el fenomen deepfake amb la seva contribució “Fake news and deepfake”, i Panagiota Samioti tancarà el panell fent èmfasi en l’educació superior amb “Countering Misinformation in Higher Education: A Greek University Case Study”.

    L’educació, un altre eix vertebrador del congrés, també serà protagonista al segon panell de la tarda, titulat “La connexió amb l’educació”. Leah Pattem presentarà “What if the journalist and photographer was also the source?”. A continuació, Núria Mora, del Consorci d’Educació de Barcelona, analitzarà “Data, Systemic Vision and Storytelling: A Reflection on the Role of Media in Education”. Finalment, Jingrong Tong parlarà sobre “Understanding MOOCs users and impact”.

    Agenda

    Morning Session

    09:30 – 09:45. Registration

    09:45 – 10:15. Presentation of the XQ.EUJOY project.
    Overview of the project and consortium 

    10:15 – 10:45. Keynote 1: Cristina Fernández Rovira
    “For Free and Quality Journalism: 10 Reasons for the Media to Shut Down their Social Networks”

    10:45 – 11:00. Coffee break

    11:00 – 12:00. Panel 1: The university voice

    • 11:00 – 11:20 Clara Queralt
      It’s Not a Problem, It’s the Context: Journalism, Public Service, Filter Bubble, Consumers, Ideology
    • 11:20 – 11:40 Anton Giulio Maglione
      Fake News and Deepfakes
    • 11:40 – 12:00 Panagiota Samioti
      Countering Misinformation in Higher Education: A Greek University Case Study

    12:00 – 12:15. Coffee break

    12:15 – 12:45. Keynote 2: Lorenzo Marini
    “From Newsroom to Classroom: Journalism’s Role in Shaping Knowledge”

    12:45 – 14:30. Lunch break

    Afternoon Session

    14:30 – 15:30. Panel 2: The Education Connection

    • 14:30 – 14:50 Leah Pattem
      What If the Journalist and Photographer Was Also the Source?
    • 14:50 – 15:10 Guillem Tarragó; Núria Mora (Consorci d’Educació de Barcelona)
      Data, Systemic Vision and Storytelling: A Reflection on the Role of Media in Education
    • 15:10 – 15:30 Jingrong Tong
      Understanding MOOCs Users and Impact

    15:30 – 16:00. Coffee break

    16:00 – 16:30. Keynote 4: Eileen Truax
    “Black, Illegal, Latino, Expat: Challenging the Colonial Narrative in Media”

    16:30 – 17:00. Keynote 5: Luiz Peres Garzesi
    “Journalism, Polarization and Algorithmic Epistemology”

    17:00 – 17:30. Closing

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    periodisme periodisme i educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Primer Fòrum Econòmic i Social de l’Acellec
    Next Article
    crònica
    Els adolescents i la lectura
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}