El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha presentat al Departament d’Educació la seva proposta sobre l’ús dels mòbils als centres educatius, després d’un procés participatiu, i majoritàriament ha conclòs que cal prohibir-lo a l’educació primària, restringir-lo almenys fins a tercer d’ESO i permetre’l al batxillerat i la formació professional.
El document, que es presentarà formalment a Educació els pròxims dies, servirà com a base per a la redacció d’unes instruccions i uns criteris marc, que es faran arribar a tots els centres educatius durant el mes de gener, tal com ha confirmat la Conselleria.
Durant els mesos següents, els centres podran impulsar aquest debat amb les famílies i regular l’ús del mòbil i, en el cas dels centres que ja ho tinguin regulat, podran adequar-se al nou marc general. La Inspecció d’Educació acompanyarà els centres per tal que en el curs 2024-25 tots hagin regulat l’ús dels dispositius.
Des d’Educació s’insisteix que aquest marc regulador haurà de comptar amb la participació de tota la comunitat educativa per reforçar la corresponsabilitat de l’ús. En línies generals, la regulació hauria de definir “clarament” quin és l’ús del mòbil en els diferents espais educatius i les activitats no lectives, l’espai de menjador, les extraescolars, les sortides i viatges.
Més restrictiu a l’ESO
L’informe del CEC afecta a tots els membres de la comunitat educativa, inclosos alumnat, docents, personal d’atenció educativa, monitoratge i famílies, segons l’etapa educativa. Es proposa ser més restrictiu a l’ESO que als ensenyaments postobligatoris i la majoria dels sectors proposen que es prohibeixi a la primària.
D’altra banda, el document també proposa que es promogui l’ús de les noves tecnologies en l’aprenentatge de l’alumnat per tal de garantir una educació en cultura digital i un bon ús del mòbil, en consonància amb les competències digitals que estableix el currículum educatiu.
34 debats
El procés participatiu del CEC per valorar l’ús dels smartphones, que es va engegar a proposta de la consellera d’Educació, Anna Simó, va tenir lloc del 23 d’octubre al 30 de novembre, i ha comptat amb dinamitzadors i relators. Les conclusions presentades són fruit de 34 debats, dels quals 20 s’han fet a centres, 10 a consells territorials i quatre en diferents àmbits del CEC (Junta de Directores i Directors, alumnat, famílies i membres del plenari del CEC).
En total, han participat 684 persones, un 34% de les quals són docents; un 26%, alumnes, un 24%, famílies, i un 16% d’altres procedències.
Més enllà de les visions majoritàries, el document recull altres opinions. Des del sector docent s’ha proposat que el marc que estableixi el Govern sigui únic per a tots els centres, mentre que des de l’alumnat s’ha demanat parlar de protocols i no de reglamentació per evitar relacionar regulació del mòbil amb prohibicions i restriccions. Alguns representants de docents i famílies han manifestat la necessitat de prohibir el mòbil als centres fins als 16 anys.
1 comentari
El mòbil forma part de les nostres vides. De la vida dels adults, i per això de la vida dels infants, però cal arribar-hi pas a pas, d’acord amb l’evolució i maduresa de les capacitats. A casa tenim ganivets molt esmolats i altres eines de tall a les que evitem que els infants puguin accedir per bé que ja més grans aniran aprenent a usar.
En família
Cap mòbil ni pantalla abans dels tres anys a les seves mans.
Algunes breus mirades al mòbil, junts amb els pares que acompanyen amb verbalització, dels quatre als set anys.
De tant en tant, veiem junts algun episodi o programa (20’-30’) sense interrupció, i després en podem parlar, dels set als nou anys.
Es veuen regularment alguns programes o sèries amb autonomia però amb proximitat dels adults amb els qui després es pot parlar, dels nou als onze anys.
Als dotze anys ja poden disposar de mòbil si han acreditat bons hàbits i prou dedicació a l’activitat d’aprenentatges escolars. Si no mostren prou responsabilitat, sense amenaces, cal endarrerir-ho un o dos anys.
A l’escola / institut
Ús regulat per a aprenentatges escolars segons edat i espais i : quota de pantalla, efectes dels mitjans i digital, contingutsde violència a bon humor
>>> Desenvolupat extensament a El Diari de l’Educació, OPINIÓ 04/12/2023.