Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Consell Escolar de Catalunya, favorable a la regulació dels mòbils

    Redacciódesembre 13, 20233 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Consell Escolar de Catalunya (CEC) ha presentat al Departament d’Educació la seva proposta sobre l’ús dels mòbils als centres educatius, després d’un procés participatiu, i majoritàriament ha conclòs que cal prohibir-lo a l’educació primària, restringir-lo almenys fins a tercer d’ESO i permetre’l al batxillerat i la formació professional.

    El document, que es presentarà formalment a Educació els pròxims dies, servirà com a base per a la redacció d’unes instruccions i uns criteris marc, que es faran arribar a tots els centres educatius durant el mes de gener, tal com ha confirmat la Conselleria.

    Durant els mesos següents, els centres podran impulsar aquest debat amb les famílies i regular l’ús del mòbil i, en el cas dels centres que ja ho tinguin regulat, podran adequar-se al nou marc general. La Inspecció d’Educació acompanyarà els centres per tal que en el curs 2024-25 tots hagin regulat l’ús dels dispositius.

    Des d’Educació s’insisteix que aquest marc regulador haurà de comptar amb la participació de tota la comunitat educativa per reforçar la corresponsabilitat de l’ús. En línies generals, la regulació hauria de definir “clarament” quin és l’ús del mòbil en els diferents espais educatius i les activitats no lectives, l’espai de menjador, les extraescolars, les sortides i viatges.

    Més restrictiu a l’ESO

    L’informe del CEC afecta a tots els membres de la comunitat educativa, inclosos alumnat, docents, personal d’atenció educativa, monitoratge i famílies, segons l’etapa educativa. Es proposa ser més restrictiu a l’ESO que als ensenyaments postobligatoris i la majoria dels sectors proposen que es prohibeixi a la primària.

    D’altra banda, el document també proposa que es promogui l’ús de les noves tecnologies en l’aprenentatge de l’alumnat per tal de garantir una educació en cultura digital i un bon ús del mòbil, en consonància amb les competències digitals que estableix el currículum educatiu.

    34 debats

    El procés participatiu del CEC per valorar l’ús dels smartphones, que es va engegar a proposta de la consellera d’Educació, Anna Simó, va tenir lloc del 23 d’octubre al 30 de novembre, i ha comptat amb dinamitzadors i relators. Les conclusions presentades són fruit de 34 debats, dels quals 20 s’han fet a centres, 10 a consells territorials i quatre en diferents àmbits del CEC (Junta de Directores i Directors, alumnat, famílies i membres del plenari del CEC).

    En total, han participat 684 persones, un 34% de les quals són docents; un 26%, alumnes, un 24%, famílies, i un 16% d’altres procedències.

    Més enllà de les visions majoritàries, el document recull altres opinions. Des del sector docent s’ha proposat que el marc que estableixi el Govern sigui únic per a tots els centres, mentre que des de l’alumnat s’ha demanat parlar de protocols i no de reglamentació per evitar relacionar regulació del mòbil amb prohibicions i restriccions. Alguns representants de docents i famílies han manifestat la necessitat de prohibir el mòbil als centres fins als 16 anys.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    dispositius mòbils mòbil mòbil a les aules mòbils tecnologies mòbils als centres educatius
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    PISA. Qualitat de l’ensenyament i sistema pedagògic
    Next Article
    Opinió
    De capdavanters a la cua
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    maig 6, 2025

    Anàlisi
    Intel·ligència artificial: el que Silicon Valley no veu ni entén

    maig 5, 2025

    Anàlisi
    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    abril 30, 2025

    1 comentari

    1. Martí Teixidó, pedagog dr. on desembre 15, 2023 8:54 pm

      El mòbil forma part de les nostres vides. De la vida dels adults, i per això de la vida dels infants, però cal arribar-hi pas a pas, d’acord amb l’evolució i maduresa de les capacitats. A casa tenim ganivets molt esmolats i altres eines de tall a les que evitem que els infants puguin accedir per bé que ja més grans aniran aprenent a usar.

      En família
      Cap mòbil ni pantalla abans dels tres anys a les seves mans.
      Algunes breus mirades al mòbil, junts amb els pares que acompanyen amb verbalització, dels quatre als set anys.
      De tant en tant, veiem junts algun episodi o programa (20’-30’) sense interrupció, i després en podem parlar, dels set als nou anys.
      Es veuen regularment alguns programes o sèries amb autonomia però amb proximitat dels adults amb els qui després es pot parlar, dels nou als onze anys.
      Als dotze anys ja poden disposar de mòbil si han acreditat bons hàbits i prou dedicació a l’activitat d’aprenentatges escolars. Si no mostren prou responsabilitat, sense amenaces, cal endarrerir-ho un o dos anys.

      A l’escola / institut
      Ús regulat per a aprenentatges escolars segons edat i espais i : quota de pantalla, efectes dels mitjans i digital, contingutsde violència a bon humor
      >>> Desenvolupat extensament a El Diari de l’Educació, OPINIÓ 04/12/2023.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.