Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El lleure aposta per formar monitores i monitors en benestar emocional

    Ana Basantasetembre 29, 20237 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Presentació de la proposta educativa 'Estima' de Fundesplai amb la psicòloga Isa Duque | Fundesplai
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més de 300 monitores i monitors dels esplais de la Federació Catalana d’Esplai – Fundesplai s’han format per promoure el benestar emocional d’infants i joves en el marc del nou programa ‘Estima, la proposta educativa per celebrar la vida’. La iniciativa es durà a terme durant els cursos 2023-24 i 2024-25 i, segons les previsions, arribarà a més de 160.000 participants d’esplais i escoles on l’entitat està present.

    La pedagoga de l’àrea d’Innovació i Continguts de Fundesplai, Susagna Escardíbul Tejeira, destaca que, entre els eixos principals d’Estima, figura “el repte de la pau interior”, entesa com la cura cap a un mateix i cap als altres: “D’una banda, planteja el repte de conèixer-nos millor, de desenvolupar la fortalesa interior, ja que la forma en com ens tenim estima i en com afrontem les complexitats de la vida, influeix tant en el nostre benestar emocional com en les relacions que establim amb l’entorn”.

    “D’altra banda, partim de la base que en el món actual, ens enfrontem a múltiples desafiaments i malestars, que ens afecten profundament. Les desigualtats socials, les guerres o l’emergència climàtica són només alguns exemples dels reptes que enfrontem com a societat”, indica Escardíbul.

    Acció socioeducativa

    La nova proposta educativa de Fundesplai vol contribuir des de l’educació en prevenció a millorar la situació de la salut mental d’infants i joves, i és que, segons l’Enquesta de Salut Pública de Catalunya de 2021,un 11,4% de nenes i un 7,2% de nens entre els 4 i els 14 anys manifestaven la probabilitat de patir problemes de salut mental.

    El programa ‘Estima’ parteix de la base que des de l’acció socioeducativa s’han de crear i promoure entorns on infants, joves i famílies puguin tenir cura del seu benestar emocional i desenvolupar la capacitat de tenir cura dels altres i també cap al planeta. En aquest sentit, els equips educatius del temps del migdia de les escoles, dels esplais, de les colònies, etc. tindran un paper fonamental. ‘Estima’ vol arribar als més de 160.000 participants entre els infants i joves d’escoles i esplais on Fundesplai està present a través dels seus programes i activitats.

    Susagna Escardíbul durant la presentació d”Estima’ | Fundesplai

    “Amb l’estima posem l’èmfasi en la importància del desenvolupament d’un conjunt de capacitats, valors i actituds que ajudin les persones a donar valor al conjunt de la vida en igualtat de drets, a la presència, les cures, els vincles, l’esperança, la resiliència, el bé comú, la pau”, remarca la pedagoga.

    La iniciativa inclou una sèrie de recursos per facilitar el seu desplegament: un quadern pedagògic, uns eixos d’animació adaptats per edats, uns reptes col·lectius per dinamitzar accions conjuntes, la proposta de diferents activitats per poder fer als esplais, les escoles o les cases de colònies i un banc de recursos pedagògics. Tots aquests elements estan agrupats a la web https://fundesplai.org/estima en obert i de forma gratuïta.

    Jocs per treballar les emocions

    Es proposen activitats, jocs i dinàmiques enfocades al desenvolupament de les competències emocionals, com ara consciència i regulació emocional, autoconeixement i autoestima, i relacions interpersonals saludables. Com a exemples, hi ha l’emocionòmetre, un recurs per ajudar a treballar el reconeixement de les pròpies emocions: “La idea és que cada dia o amb certa regularitat dediquem un temps a “jugar” amb l’emocionòmetre. En rotllana, a fi que totes i tots es vegin les cares, ens fem les preguntes següents: Com em sento? Quina emoció defineix millor com em sento? Per què em sento així? Vull seguir sentint-me així o no? Què necessito?”.

    També hi ha l’activitat de la cabana, que vol engrescar els infants a cocrear espais on puguin  recollir-se, experimentar el silenci, regular les emocions: “La idea és que sigui un espai físic, dissenyat per ells mateixos. Alguns infants ja ens han transmès les seves preferències: se l’imaginen al pati, al costat d’un espai verd. Que hi hagi prismàtics per observar l’entorn (i centrar l’atenció), pintures i d’altres elements que ajudin a aquietar la ment”.

    Taller sobre emocions | Fundesplai

    L’objectiu és que, des del món educatiu i del lleure, es pugui ajudar a fomentar una bona salut mental i és que, com apunta la pedagoga, les activitats a la natura i a l’aire lliure, així com les esportives i artístiques i el paler de jugar, “són especialment útils per al benestar de les persones”.

    També es plantegen dos projectes col·lectius basats en la metodologia d’aprenentatge servei, orientats a exercitar la ciutadania activa i la capacitat de fer coses que aportin benestar propi i aliè. Durant el segon trimestre del curs 2023-2024, es desenvoluparà un projecte al voltant del valor del silenci, i el curs 2024 -2025 Fundesplai vol impulsar un conjunt de propostes de treball en relació amb el valor de la gratitud.

    Formació

    La formació de les monitores i monitors fa servir metodologies que promouen la lliure expressió, el treball en grup i la promoció de valors: “Les activitats estan molt lligades a la dimensió afectiva i les relacions educadora-infant tenen un component de proximitat que fa que esdevinguin una oportunitat per a la promoció de l’educació emocional”.

    Més de 300 monitores i monitors assisteixen a la trobada de Fundesplai | Fundesplai

    “Les educadores, hem de ser models de referència de benestar emocional per als infants i joves (ho som sempre, en un sentit o un altre) i, per aconseguir això, primer de tot caldrà fer una ullada a l’estat de la nostra salut emocional i la manera com ens relacionem i treballem en equip”. Entre les diverses estratègies, figura la creació d’espais formatius col·lectius on poder intercanviar experiències i formar-se en tècniques de relaxament i jocs per treballar aquests temes.

    Justícia social

    L’equip d’Innovació i Continguts de Fundesplai amb la col·laboració de desenes de persones de la Comissió Pedagògica de l’entitat amb el suport de persones expertes, han elaborat la proposta educativa ‘Estima’ al llarg del primer semestre de 2023. El passat 16 de setembre es va presentar el projecte a la seu de Fundesplai del Prat de Llobregat, en un acte en què va participar Isa Duque, que és psicòloga, formadora, creadora del projecte ciberactivista ‘la Psico Woman’ i autora del llibre ‘Acercarse a la generación Z’.

    Duque va ressaltar que “la salut mental ha d’anar acompanyada de justícia social” en termes de tenir un habitatge digne i un treball estable, entre d’altres factors. “Els i les joves volen que els tractem amb menys ‘adultisme’, que els escoltem, que els validem emocionalment i que siguem conscients de la vulnerabilitat pròpia i dels altres”.

    Per això, Duque insisteix que “cal connectar amb elles i ells des de la tendresa i l’afecte i que moltes i molts d’ells no poden tenir perquè el sistema va molt ràpid”.

    Campanya d’estiu

    A l’acte es va fer balanç de la campaña d’estiu de l’entitat, que tenia com a lema ‘Fem possible un món millor!’ i se centrava en la sensibilització envers els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) a través d’activitats lúdiques com jocs, sortides, tallers, ciència ciutadana, esports i gimcanes.

    Durant l’estiu, va haver 93.636 inscripcions, xifra que representa un increment del 14,5% respecte al 2022, quan va haver-hi 81.784. Les activitats més populars van ser els casals i les colònies, si bé van guanyar pes els bressols d’estiu destinats a la petita infància.

    A través de la campanya ‘Fem possible un estiu per a tothom!’, orientada a facilitar la participació d’infants i joves en situació de vulnerabilitat, Fundesplai va recaptar fons per a 8.045 beques, gràcies a les aportacions d’administracions, entitats, empreses i particulars. La xifra és similar a la de l’estiu anterior, quan va aconseguir-ne 7.995 beques, però un 35% més que el 2021 (5.923).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Crítiques pel copagament a l’educació pública en l’any d’implementació del val escolar
    Next Article
    Opinió
    D’escriure, de llegir (I)
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    1 comentari

    1. Joan Ribes on octubre 1, 2023 11:41 am

      La salut i el benestar emocional,es de protecció pública.I Consell d’educació de formació profesional.La salut antecedeix l’educació i continua el progrés,accés i integració a la concreció emancipatoria del treball de formació orofesional

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}