Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El lleure educatiu no és una ‘commodity’

    Josep Oriol Pujol i Humetjuny 20, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Casal Trencaclosques | Foto: Fundació Pere Tarrés
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Però més enllà de les escoles, també hi ha altres espais fonamentals per a l’educació dels infants, adolescents i joves. Aquest és el cas de les activitats de lleure educatiu, com poden ser els casals i colònies d’estiu, que d’aquí poc es tornaran a posar en marxa.

    En elles, a través de conviure i compartir amb altres persones de la seva edat, els nens i nenes aprenen valors com la solidaritat, la igualtat, la importància de cooperar, cosa que fomenta la cohesió social. A més, les activitats de lleure educatiu també ajuden els infants, adolescents i joves a desenvolupar les competències educatives que seran bàsiques en el seu present i futur, com ara la capacitat analítica, la comunicació, l’àmbit digital o l’expressió artística. Competències que sovint s’adquireixen millor en un entorn lúdic.

    Malgrat el convenciment generalitzat de la importància de l’educació i de l’educació en el lleure, en la pràctica aquest reconeixement teòric no es correspon amb els fets. Un clar exemple el trobaríem quan els mateixos agents educatius, com ara administracions, escoles, famílies, a l’hora de decidir-se per un servei de lleure educatiu com un casal, un menjador escolar, una activitat extraescolar o una colònia prioritzen l’opció més econòmica malgrat no tingui contingut pedagògic.

    No ens poden permetre un servei de lleure low-cost per infants, adolescents i joves ni tampoc precaritzar el treball dels educadors i educadores

    Aquest tipus d’opcions condemnem el lleure educatiu a ser valorat com una commodity, és a dir, el que en el món del màrqueting s’entén com un producte o servei bàsic sense valor afegit o diferenciat. És realment aquesta la concepció de l’educació que tenim al nostre país? Ens sembla que l’educació ha d’esdevenir una commodity?

    Sovint quan un escatima en el preu d’un producte o servei no és conscient que en realitat està demanant retallar en la qualitat d’aquella activitat que implica més pressió i precarietat per als treballadors d’aquell recurs. Hi ha un discurs coincident de voluntat d’assolir el treball digne, un dels principals reptes dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030. En canvi, aquests criteris sembla que no els tinguin en compte en les activitats de lleure, ja que prioritzen opcions més econòmiques en comptes del seu valor afegit, el projecte educatiu i la dignificació de les condicions laborals dels seus treballadors i treballadores.

    Com a societat ens hi juguem molt. No ens poden permetre un servei low-cost als infants, adolescents i joves ni tampoc precaritzar el treball dels educadors i educadores. Sens dubte, tot plegat, perjudica al desenvolupament de la societat present i futura.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Mor Francesc de Borja Aragay, un dels impulsors del CEPEPC
    Next Article
    Entrevista
    Joan Subirats: «Madrid i Catalunya són les comunitats que menys inverteixen en universitat, i es nota»
    Josep Oriol Pujol i Humet

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}