Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El meu cervell em diu que em mogui

    Redacciódesembre 29, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Hora d'educació física a l'escola rural de Rellinars
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La meva infància llunyana en un poble va ser una època moguda. Passàvem llargues hores jugant al carrer, corrent pel camp, pujant i baixant les escales de la casa. Però ja ens advertien de com l’escola anava a disciplinar els nostres cossos com un tot. Quan amb quatre anys ens preparaven per entrar a la classe de pàrvuls ens preguntaven: “Què faràs a l’escola?”. I s’esperava que contestéssim amb un gest d’encreuar-se de braços i asseure’s callada en una cadira. Però el cervell no processa la informació i les experiències en el buit, precisa de tot el cos per a créixer i desenvolupar-se. Moure’s, descobrir i interactuar amb l’entorn és crucial per créixer de manera sana, avivar la curiositat i disparar el pensament. Però cada vegada més la infància i la joventut experimenten la disciplinarització de tot el cos.

    Fa alguns anys vaig llegir a Cuadernos de Pedagogía la resposta d’un nen de quatre anys a la invitació de la seva mestra a asseure’s el primer dia de classe: “Senyoreta, però si no estic cansat”. La setmana passada una amiga em va explicar un episodi amb el seu net que ha donat lloc al títol d’aquesta columna i forma a un tema que volia discutir aquí des de fa temps. Un dia li va preguntar al seu net que no para de moure’s: “Toni [nom suposat] per què et mous tant?”; “Àvia, em moc perquè m’ho diu el cervell”; “Estàs segur que t’ho diu el cervell?”; “Sí, em diu que em mogui”.

    Malgrat els molts –i de vegades reeixits– intents de canvi i innovació, la majoria dels centres d’ensenyament segueixen la inèrcia assenyalada per Larry Cuban el 1993 que ensenyar és dir, aprendre és escoltar i el coneixement és el contingut dels llibres, materials didàctics avui multimodals o fins i tot tota la informació accessible a internet (1).

    La interacció amb l’entorn continua sent una utopia de l’Escola Nova o d’escoles i universitats privilegiades a l’abast de molt pocs. Però, a més, en les últimes dècades, a les institucions disciplinadores dels cossos els han sortit nous competidors o aliats: les pantalles.

    Seguint amb l’episodi del Toni i la seva àvia, li vaig comentar: “Què bé, així no passarà molta estona davant la pantalla”. La seva resposta no em va sorprendre. “Què va! És l’única cosa que li fa estar quiet, de fet, cal regular-li el temps que se li permet estar-hi davant”. No em va sorprendre perquè porto temps observant, en el transport públic i els restaurants, com s’utilitzen les pantalles perquè nens i nenes estiguin quiets i als joves se’ls atenuï el mal humor. En aquestes ocasions no deixo de preguntar-me què ens perdem tots en entorpir la interacció social.

    En les últimes dècades, a les ‘institucions disciplinadores dels cossos’ (com anomenava Focault a les institucions d’ensenyament) els han sortit nous competidors o aliats: les pantalles

    D’altra banda, cada dia sabem més sobre la quantitat ingent d’hores que nens, nenes, joves i adults passen asseguts o estirats (amb millors o pitjors postures) davant les pantalles. Sobre els múltiples problemes derivats de la falta d’exercici, l’insomni que poden provocar, els problemes de falta de concentració i d’atenció…

    A més dels creixents episodis de ciberassetjament, les derives i conflictes entre l’autoimatge i la imatge desitjada, l’augment de les ansietats, depressions i problemes mentals… (posar aquí bibliografia amb evidències sobre aquests fenòmens ocuparia un espai considerable).

    Com a educadora i investigadora no puc desconsiderar les conseqüències de no escoltar el nostre cervell quan ens diu que ens hem de moure. No puc deixar de costat el paper fonamental i creixent que està representant aquesta nova potència disciplinadora. Vam haver d’esperar Michele Foucault en la dècada del 1970 per començar a parlar –sembla que amb poc èxit– de les institucions d’ensenyament com a disciplinadoras dels cossos. Ara, educadors i investigadors ens enfrontem al subtil, atractiu i seductor efecte disciplinador de les pantalles i dels interessos i visions dels qui les controlen. Ningú no sembla dubtar que el present-futur és a les mans de les grans tecnològiques. Però si ens dediquem a l’educació caldrà plantejar-se el seu efecte en el desenvolupament, educació i vida de nens, nenes, joves i adults, inclosos nosaltres. Obrim diàlegs, qüestionem imposicions, deixem d’acceptar el que se’ns vengui com a “inevitable”. A Toni el seu cervell li deia que es mogués, el meu que em mogui, que pensi, que no deixi de preguntar-me i preguntar. I el vostre? I el teu?


    1 – How teachers taught: constancy and change in American classrooms, 1890-1990. Teachers College Press

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Educateca (6): les novetats editorials sobre educació arribades a la redacció
    Next Article
    Anàlisi
    Les dotze campanades educatives que ens deixa l’any 2021
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}