Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El ministeri vol crear un nou cos docent per als tècnics d’FP sense titulació universitària

    Redacciómaig 27, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’aprovació de la Lomloe ha forçat a abordar la situació del professorat d’FP. Si més no, d’un tipus de professorat. Des de fa anys, el personal docent que treballa a l’FP ha de tenir titulació universitària, ja sigui un grau, estudis d’arquitectura, o enginyeries. Però existeixen algunes especialitats, 10 en concret, que no tenen aquesta possibilitat, ja que no existeixen estudis universitaris que habilitin per a la seva impartició. I el canvi que suposa la Lomloe, que obre la porta a que tot el personal d’FP pugui passar al cos de secundària, com venien reclamant des de fa dècades els sindicats, havia deixat en l’aire aquest col·lectiu, en el qual, segons diverses estimacions, hi hauria unes 4.000 persones.

    Aquests docents es dediquen a impartir classes en les especialitats de cuina i pastisseria; estètica; fabricació i instal·lació de fusteria i moble; manteniment de vehicles; mecanització i manteniment de màquines; patronatge i confecció; perruqueria; producció d’arts gràfiques; serveis de restauració; i soldadura.

    Des de fa setmanes, si no mesos, la ministra Isabel Celaá ha insistit que la situació creada per la Lomloe no afecta de cap manera a aquest col·lectiu, el qual podrà continuar fent el seu treball sense problema, amb les mateixes condicions laborals i salarials que fins ara. Era el cos de professors tècnics d’FP que s’havia declarat «a extingir» amb el nou text legal.

    Quan s’aprovi la Llei de Formació Professional en la qual ja s’està treballant, segons va informar la ministra dimecres passat, en una compareixença al Congrés, el que es farà serà crear un cos de Professors especialistes en sectors singulars de la Formació Professional integrat en el grup A2. L’objectiu és que puguin continuar treballant en aquestes especialitats persones amb una titulació de formació professional, tant ara com en el futur. La ministra, en aquest sentit, va assegurar que «tots són imprescindibles».

    Perquè això sigui possible encara queda un llarg recorregut. El primer dels passos serà presentar en el Consell de Ministres un primer esborrany articulat de la llei. La ministra preveu que això succeeixi a mitjan del mes de juny. A partir d’aquí, haurà d’anar passant les diferents etapes de qualsevol altra normativa legal.

    Nou text legal

    La Llei de Formació Professional en la qual s’està treballant substituirà l’actual, vigent des de 2002, amb la gran diferència de tenir sobre la taula el mandat de ser una llei que englobi la formació professional del sistema educatiu amb l’FP per a l’ocupació, amb un seguit d’itineraris i nexes que permetin que qualsevol persona, en qualsevol moment i lloc, pugui accedir a diferents ofertes formatives per acreditar els seus coneixements.

    L’objectiu és que totes les ofertes formatives siguin acumulables i acreditables, amb la qual cosa cadascú pugui crear el seu propi itinerari formatiu i anar aconseguint acreditacions, certificacions i titulacions.

    Segons la ministra, la llei pivota sobre dos conceptes clau: el desenvolupament personal de la població i l’enfortiment del sistema econòmic. Isabel Celaá va explicar que totes les titulacions tindran caràcter dual, «amb adaptacions a cada sector i família productiva» i comptarà amb suficient formació en centres.

    Hi haurà un nou marc d’oferta formativa amb formació micro, modular o per títols, «acumulables i acreditables», va insistir la ministra, per generar una oferta flexible en tot moment. Així mateix va explicar la necessària relació entre les xarxes de centres, d’una banda, els d’FP del sistema educatiu i, per l’altre, els d’entitats autoritzades per a formació per a l’ocupació.

    Durant la seva intervenció en el Congrés, la ministra va fer també un repàs de les actuacions realitzades fins ara, com la inversió per la creació de 60.000 places d’FP noves, de les 200.000 compromeses; o l’acreditació de l’experiència laboral de 500.000 persones (de l’objectiu de 3,2 milions previst fins a 2023); l’actualització de més de la meitat del catàleg de titulacions, o la creació de 15 cursos d’especialització per a titulats en graus mitjans i superiors.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Sobre els deures d’estiu
    Next Article
    Reportatge
    Un estiu (gairebé) com els d’abans
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Actualitat
    Eduardo Núñez, nou secretari general de la Federació d’Educació de CCOO Catalunya

    març 31, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}