El ple del Parlament de Catalunya ha aprovat avui, amb 122 vots a favor i 11 en contra (els de Vox), la creació d’una “comissió d’estudi sobre el desplegament d’un sistema educatiu inclusiu a Catalunya”, d’acord amb la proposta presentada el passat mes de maig pels grups parlamentaris del PSC, la CUP i els Comuns. L’objectiu d’aquesta comissió és “garantir un sistema educatiu inclusiu des de l’etapa educativa 0-3 anys fins a la postobligatòria que reforci l’equitat del sistema i millori l’atenció a l’alumnat amb NESE i NEE tant en horari lectiu com no lectiu (sortides i colònies, temps de menjador, activitats extraescolars, etc.) i alhora doni suport a la tasca pedagògica que realitzen els i les docents, que han d’afrontar en el seu dia a dia una complexitat creixent a les aules”.
A la pràctica, això vol dir que aquesta comissió, que presidirà el PSC, establirà un pla de treball i un calendari de compareixences (autoritats, experts, direccions de centres, personal de suport, moviment associatiu, famílies, etc.), per tractar monogràficament sobre l’estat de l’educació inclusiva a Catalunya, i al final d’aquest temps, que segurament serà superior a un any, redactarà un informe final.
El Ple del @parlamentcat aprova la creació d’una comissió d’estudi sobre el desplegament d’un sistema educatiu inclusiu a Catalunya, sol·licitada per @socialistes_cat–@UnitsCat @cupnacional @EnComu_Podem pic.twitter.com/n34yzbDejH
— Parlament de Catalunya (@parlamentcat) October 21, 2021
La notícia coincideix amb el quart aniversari de l’aprovació del decret d’escola inclusiva, que es va aprovar el 17 d’octubre de 2017. I quatre anys era el que el mateix decret preveia que farien falta per al seu desplegament complet. Pel mig han passat moltes coses (un article 155, canvis de govern, una pandèmia…) i el més calent és a l’aigüera, com reconeix la proposta aprovada avui: “Malgrat alguns avenços que sens dubte celebrem, cal millorar la capacitat de les escoles d’acollir tot l’alumnat del seu entorn, sigui quina sigui la seva condició, i continuen mancant recursos per poder fer una atenció adequada a l’alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) i necessitats específiques de suport educatiu”.
Com a mostra d’aquesta manca de recursos, l’escrit recull que durant deu anys l’alumnat amb diagnòstic de NEE es va duplicar, fins arribar a la xifra de 70.000 persones, mentre que “la plantilla de professionals dels equips d’atenció psicopedagògica que donen servei a les escoles només s’havia incrementat en 20 persones”. També es reconeix que al curs 2020/21 “s’ha fet un esforç important per revertir aquesta situació: han augmentat els suports intensius per l’escolarització inclusiva (SIEI) en 231 centres i els i les professionals dels EAP ho han fet en 110 dotacions respecte el curs 2016/17”.
La proposta es fa ressò d’altres dades preocupants, així com del “decàleg d’accions urgents” que el novembre de 2020 va fer pública la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva de Catalunya, i conclou que “per tal d’analitzar en profunditat els reptes que suposa el desplegament d’un sistema educatiu inclusiu a Catalunya, i alhora plantejar els problemes i les debilitats de l’actual situació per trobar solucions” es proposa crear una comissió d’estudi al Parlament de Catalunya que “ha de culminar la seva feina amb la redacció d’un informe que reculli l’anàlisi feta i les principals recomanacions o conclusions realitzades i treballar de forma paral·lela amb la taula d’Educació Inclusiva que el Departament d’Educació està endegant”.