Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Síndic de Greuges alerta dels perills d’una escola pública a la carta

    Víctor Sauranovembre 20, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Maria Jesús Larios, adjunta del Síndic per a la defensa dels drets de la infància i l’adolescència; Rafael Ribó, síndic de Greuges; i Roger Torrent, president del Parlament
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “En els darrers processos d’admissió d’alumnat, el Síndic ha rebut diverses queixes a la ciutat de Barcelona de famílies que reclamen, abans de la preinscripció o després, la creació de nous centres públics amb projectes educatius singularitzats en una determinada zona, atesa l’escassa oferta disponible i l’elevada demanda d’aquesta tipologia de centres”, explica l’informe que el Síndic de Greuges, Rafael Ribó, va entregar ahir al president del Parlament, Roger Torrent.

    Però no sempre aquestes demandes estan justificades, afirma, ja que li consta que en algun cas de Barcelona s’ha augmentat l’oferta quan a la mateixa zona educativa hi havia places públiques vacants en altres centres. “La satisfacció de la demanda no pot ser el principal criteri de planificació educativa que cal tenir en compte, especialment perquè, amb aquest criteri, es reprodueix la segregació escolar del nostre sistema educatiu. Satisfer la demanda per garantir la governabilitat del procés d’admissió d’alumnat pot suposar donar cobertura als desequilibris en la composició social dels centres”, sosté l’informe.

    El Síndic no entra en detalls, però efectivament el curs passat les famílies d’una escola de primària els fills dels quals eren la primera promoció que acabava sisè es va mobilitzar per reclamar que el nou institut que s’anava a obrir en aquell districte continués el mateix projecte pedagògic que havien tingut els seus fills des de P-3. Famílies d’altres instituts del districte van mobilitzar-se en sentit contrari, reclamant que el nou institut públic no s’obrís fins que els altres centres propers no haguessin passat un procés de transformació educativa a fi que no quedessin estigmatitzats pel nou centre singular. El resultat és que l’institut no es va obrir, però les famílies van aconseguir ser reubicades en un nou institut d’un districte veí, en el qual es va crear un dany col·lateral, ja que l’augment de la demanda va provocar l’obertura de diversos bolets i ampliació de ràtios.

    “La normativa preveu el dret de les famílies a conèixer el projecte educatiu de cada centre, però no el dret a obtenir plaça necessàriament en determinats centres amb determinats projectes educatius”, afirma el Síndic, el qual recorda que en el seu informe sobre segregació escolar de l’any 2016 ja s’apunta que “l’oferta pública no està exempta de desequilibris interns en la seva composició social, en part originada per diferències en els projectes educatius i en la seva singularització”.

    Pacte nacional contra la segregació abans d’acabar l’any

    La lluita contra la segregació és una de les prioritats del Síndic en matèria d’educació, i a l’informe es recorda les dues mesures a les quals s’ha compromès el conseller d’Ensenyament i que s’haurien d’activar de forma força imminent: per una banda, la signatura d’un pacte nacional contra la segregació “subscrit pel Departament d’Ensenyament i la resta d’agents de la comunitat educativa abans de finalitzar l’any 2018”, i per l’altra, o complementari amb aquest, l’aprovació d’un nou decret d’admissió d’alumnat “que substitueixi el de 2007 i que ampliï els instruments disponibles per combatre la segregació escolar”.

    L’informe del Síndic entra en moltes més qüestions, com ara la necessitat de millorar el finançament de l’educació “per garantir més recursos i una millor atenció envers els infants, centres i municipis amb més necessitats educatives”, i en especial posa l’accent en la necessitat de millorar la dotació de recursos als centres amb més complexitat educativa, donar un nou impuls a les polítiques de beques, i garantir els recursos que permetin desplegar el decret d’escola inclusiva.

    Pel que fa al lleure educatiu, l’informe analitza la dificultat de determinats centres, especialment amb una alta complexitat, per organitzar colònies escolars i que hi participi tot l’alumnat. L’informe aborda i fa recomanacions sobre altres qüestions, com la pobresa infantil, el sistema de protecció de menors tutelats, els abusos sexuals, el tractament preferencial dels infants pel que fa a l’accés a la salut, les polítiques d’igualtat i gènere o la conscienciació social sobre els drets dels infants.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    consordi d'Educació de Barcelona Planificació escolar segregació escolar Síndic de Greuges
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educar en els valors de l’economia del bé comú
    Next Article
    Actualitat
    ’37 històries’: la presa de consciència feminista d’un grup d’adolescents
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Si no planifiques no saps on vas (ni tampoc d’on vens)

    abril 28, 2025

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}