Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El sistema perd tot un curs dues mestres expertes en llengua de signes per un tecnicisme

    Joan Domènechagost 30, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Maria Azhara Sanz i la Judith Castillo no se’n saben avenir. Fa cinc i tres anys respectivament que formen part del CREDA Pere Barnils de Barcelona, com a mestres d’audició i llenguatge (MALL) i logopedes, i que passen tota la seva jornada laboral a l’Escola Tres Pins (durant l’últim curs, en el cas de Sanz, mitja jornada a Tres Pins i l’altra mitja a l’escola bressol Forestier). Aquests centres són els únics de Barcelona (i, en realitat, de tot Catalunya) que compten amb un projecte d’escola bilingüe (llengua oral i llengua de signes), i per això molts dels seus alumnes són de fora de la ciutat. I això és possible gràcies al fet que, allà on hi ha un infant o un grup d’infants sords, compten amb el suport intensiu d’una mestra MALL, que treballa amb la tutora del grup. N’hi ha poques i per tant són un recurs molt escàs, i aquest curs n’hi haurà dues menys… perquè han guanyat les oposicions.

    La paradoxa s’explica així: en aquests dos centres les mestres que fan funcions de MALL no pertanyen a la plantilla del centre, ni tan sols com a interines, sinó del CREDA (Centre de Recursos Educatius per a persones amb Discapacitat Auditiva). Però el problema és que el temps treballat en un CREDA no comptabilitza com a temps treballat en un centre educatiu, encara que impliqui passar-se tota la jornada laboral en el centre educatiu. El curs passat Sanz i Castillo van superar les oposicions a MALL, i per tant passaran a ser funcionàries, però com que formalment no han treballat mai en un centre educatiu públic ara estan obligades a fer un any de pràctiques, segons el Reial Decret 276/2007.

    Més paradoxes: les pràctiques no les poden fer a l’Escola Tres Pins, perquè malgrat ser pública i dependre del Consorci d’Educació de Barcelona és un centre municipal, i les oposicions que han superat Sanz i Castillo són de la Generalitat, per la qual cosa són camins funcionarials diferents. I encara una altra: aquest any de pràctiques les faran com a mestres d’educació especial, especialitat que no és la seva.

    Abans de l’estiu Sanz i Castillo van presentar una instància recordant que cada curs el CREDA té “dificultats manifestes” per trobar professionals amb un elevat domini de la llengua de signes i que molt possiblement aquestes dues escoles amb un projecte que dona resposta a la comunitat d’alumnes sords signants tindran moltes dificultats per trobar un recanvi per elles. També consideren contradictori que, en les oposicions, sí que es computin els seus anys treballats en aquests centres, i en canvi això no es tingui en compte a l’hora de determinar si estan obligades a fer aquestes pràctiques (ja que, segons aquest Reial Decret, amb més de dos anys d’experiència en centre públic ja no cal fer-les). Apel·len, també, a la Convenció dels Drets de les Persones amb discapacitat, així com a articles de la LEC i de la llei de la LSC.

    Cap d’aquests arguments no han servit per revertir la decisió administrativa. La resposta ha estat que el Reial Decret 276/2007 obliga a aquesta fase de pràctiques de docència directa, sota la tutoria de professors experimentats, i que fer-les al CREDA no és legal, perquè no és un centre docent sinó un servei educatiu. Segons les afectades, en anteriors convocatòries es va permetre a altres mestres MALL que l’any formal de pràctiques fos al mateix CREDA, ja que en realitat tota la jornada laboral tenia lloc al centre o perquè ja es tenia en compte el temps passat. La norma era la mateixa. Les persones que l’interpreten han canviat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Alumnes sords consorci d'educació de barcelona CREDA mestres d’audició i llenguatge
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    “M’estic morint i t’ho explico per TikTok”: el que ens ensenyen els casos de Charlie i Olatz Vázquez
    Next Article
    Opinió
    Les meves vivències del curs 2021-22: uns mesos de treball i lluita
    Joan Domènech

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}