Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    El Suprem reconeix el dret dels pares d’un nen amb discapacitat a triar un centre concret

    Daniel Sánchez Caballerojuliol 2, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un infant amb síndrome de Down en una escola
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    Nova victòria per als defensors de la plena educació inclusiva. El Tribunal Suprem ha aprofundit en la seva mateixa doctrina i, en una sentència publicada la setmana passada, reconeix a uns pares de La Rioja el dret a triar un centre educatiu concret per al seu fill, amb necessitats educatives especials.

    El salt qualitatiu l’ha donat l’Alt Tribunal pel fet d’atorgar a la família no només el dret a decidir en quin tipus de centre vol matricular al petit (a la xarxa ordinària i no l’especial), sinó també a triar el centre concret on vol fer-ho, enfront del criteri de l’Administració, que li oferia un altre de diferent. Per això, el TS sosté que “un supòsit com el que ens ocupa entra en l’àmbit del procés especial de protecció dels drets fonamentals”, que està per sobre de la legalitat ordinària sobre l’elecció de centre.

    Sota aquest prisma, el Suprem —que cita al llarg de la sentència repetides vegades la Convenció de l’ONU sobre Drets de les Persones amb Discapacitat— ha donat la raó a la família, que preferia un centre concret respecte al que li oferia l’administració educativa de La Rioja. Tots dos entren en el que es coneix com a modalitat educativa d’integració, i els tècnics de La Rioja van triar per al petit Manuel el que a priori tenia més recursos per atendre’l. No obstant això, els pares preferien un altre perquè el consideraven més beneficiós per al seu fill per diverses raons, entre elles, que funciona amb jornada contínua (l’altre amb jornada partida), la qual cosa facilita que el seu fill pugui realitzar altres activitats fora del centre.

    Com no va haver-hi acord, el cas es va judicialitzar i la família va haver d’arribar al Suprem davant la negativa del Tribunal Superior de Justícia de La Rioja (TSJLR) a donar-los la raó. L’Alt Tribunal sí que ha escoltat els seus arguments.

    “Crec que el gran assoliment ha estat aconseguir que no es consideri que el dret a l’educació inclusiva s’aconsegueixi només perquè algunes escoles tenen una sèrie de serveis, recursos o ajustos per als nens”, explica José María Fernández-Velilla, l’advocat que ha portat el cas per a la família, al costat de la Fundació Gerard. “No cal centrar-se només en l’educació a l’escola. Són més coses: en el nostre cas, a aquest nen li ve bé la jornada contínua per fer activitats fora del centre, però podrien donar-se milers de circumstàncies. Hem fet el pas que ara caldrà analitzar cas per cas”, argumenta.

    Tot i l’èxit de la sentència, el lletrat considera que el Suprem no ha arribat a resoldre l’assumpte i s’ha quedat a mig fer amb el pot ser el següent gran camp de batalla de la inclusió: els “ajustos raonables”. En una sentència anterior, el TS havia especificat que els menors amb necessitats educatives especials han de ser escolaritzats per defecte en el sistema ordinari i no en centres d’educació especial sempre que ho permetin uns “ajustos raonables” i no suposi una càrrega “desproporcionada”. Però el TS no ha establert mai què significa això en concret. Tampoc aquesta vegada.

    “El Suprem no ha entrat massa fins a on arriben”, lamenta Fernández-Velilla, perquè la qüestió versava sobre si s’afrontava com un tema de legalitat ordinària de matriculació o de drets fonamentals. “S’ha obert el debat, però no s’ha resolt. Però crec que cal donar-li la volta a la truita. L’important no és que hi hagi ajustos, sinó que aquests s’ajustin als nens de debò”.

    Dret a triar centre

    En el cas de Manuel, l’Administració educativa de La Rioja havia triat per a la seva matriculació un centre que, a priori, compta amb més recursos per atendre nens amb necessitats educatives especials, com és el seu cas. I com a marca la llei, que atorga al Govern regional la capacitat de decidir en aquestes situacions.

    Però la família preferia un altre centre encara que tingués menys recursos. Per exemple, no comptava amb un auxiliar tècnic educatiu (ATE, el que a Catalunya es coneix com vetllador), la figura professional encarregada de l’atenció directa al menor. En el centre triat per l’Administració sí que n’hi ha.

    Els pares de Manuel sempre van apel·lar al seu dret a triar el centre concret. Tant el seu advocat com Carme Fernández, directora de la Fundació Gerard, especialitzada en aquests casos, van tenir clar que el cas havia de tractar-se des de l’òptica dels drets humans. Després de fracassar al TSJLR, van acudir al Suprem. L’Alt Tribunal va valorar que el Govern regional havia reconegut l’educació inclusiva, però va assenyalar que el cas “exigeix un tractament d’acord amb les seves necessitats per desenvolupar la personalitat del nen que exigeixen una valoració circumstanciada”.

    Calia mirar el cas concret, no valia la generalització. I els jutges van donar la raó al fiscal quan va defensar que els pares tenen dret a triar centre sempre que els “ajustos raonables” no comportin una “càrrega desproporcionada”, com estableix la Convenció. I en aquest cas “no existeixen proves que evidenciïn l’existència de càrregues desproporcionades per al centre per la incorporació del fill dels recurrents”.

    La Sala va valorar especialment que la mare del petit treballi com a professora al centre que havia triat la família i també que el claustre de l’escola, de 35 assistents, 34 votessin estar disposats a admetre a l’alumne malgrat no comptar amb l’ATE i suplir la seva tasca entre tots d’alguna manera. I els va donar la raó.

    “No sempre els recursos garanteixen que el nen estigui millor atès”, apunta Fernández, directora de la Fundació Gerard. “La sentència remarca un aspecte molt rellevant que es deriva de la Convenció, el fet que és molt important tenir en compte les característiques de cada cas. I en aquest cas, analitzant les circumstàncies, es va veure que efectivament l’escola que havien triat els pares garantia millor la seva educació que la triada per l’administració”, conclou.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva fundació gerard La Rioja Sentències judicials Tribunal Suprem
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Escola Nova 21 a Ítaca; Ítaca a Escola Nova 21
    Next Article
    Actualitat
    Presenten una proposta horària per superar el binomi hora/matèria i el debat jornada partida/compactada
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}