Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’oposició al pla de trilingüisme a Navarra es fixa en el precedent de les Balears

    Garikoitz Montañés – eldiarionortenovembre 7, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El final de la marxa al Passeig del Born de Palma / @epublicSTEI
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Article publicat a eldiarionorte

    Apostar per l’anglès en contra de la llengua pròpia, però sense preparar abans als docents o l’alumnat, per una qüestió electoralista però sense dotar-la dels mitjans necessaris. Les protestes per part del sindicat STEI Intersindical Illes Balears són les mateixes que les del seu homòleg a Navarra, STEE-EILAS, encara que uns facin referència a l’aposta balear pel trilingüisme i altres al Programa d’Aprenentatge d’Anglès (PAI, segons les sigles en castellà) defensat pel Govern Foral. Una de les professores que van impulsar la mobilització en contra d’aquestes modificacions a les Illes Balears, Maria Antònia Font, defensa que, en tots dos casos, l’Administració ha comès l’error de fer-ho “sense diàleg”, i presentant-lo com una aposta per l’anglès quan, en realitat, si és el cas, era “un torpede a la línia de flotació de l’ensenyament en català”.

    Font, professora de Secundària de Llengua i Literatura Catalana a un centre públic, involucrada en l’ensenyament durant gairebé 30 anys (deu d’ells alliberada com a part del sindicat), ha acudit aquest dijous a Pamplona, ​​on participa en una taula rodona, organitzada entre d’altres per el sindicat ELA, amb el títol, bastant evident, PAI, ni així ni de cap manera. També hi han participat el lingüista de la Universitat Autònoma de Madrid Juan Carlos Moreno Cabera i el professor d’anglès Richard Weyndling. La iniciativa s’emmarca dins de les crítiques al PAI, tot i que UPN ha reafirmat la seva aposta sobre aquest projecte d’ensenyament en anglès i ha assegurat que ho inclourà en el seu programa electoral.

    Font, per la seva banda, veu similituds entre el cas navarrès i el balear perquè, en tots dos, “sembla que per part de les institucions hi ha un interès especial per promoure el trilingüisme, com està passant en aquelles zones amb llengua pròpia”. El conseller navarrès d’Educació, José Iribas, ha defensat amb insistència els resultats del projecte i que es tracta d’un programa “sòlid”, que aposta per l’excel·lència i que està obert a millores, però no a les crítiques d’un sector de la esquerra abertzale que únicament s’oposa a l’anglès en el seu afany de “construcció nacional”.

    Font defensa, però, que casos com el de les Balears no poden reduir-se a una qüestió nacionalista. “En les mobilitzacions (inclosa una vaga de professors que es va allargar tres setmanes) hi va haver persones no nacionalistes”, assegura. En cas contrari, no creu que les protestes haguessin estat tan massives, implicant a docents, pares i mares, alumnat, universitat, mitjans de comunicació i, fins i tot, provocant una resposta ràpida de la Justícia, que va suspendre de forma cautelar l’aplicació d’aquests canvis.

    Per a aquesta professora, la clau en l’oposició al trilingüisme va estar, per una banda, en denunciar l’actitud del govern de José Ramón Bauzá (PP) i, de l’altra, ja en l’àmbit educatiu, que “era una proposta antipedagògica, que volia imposar-se en deu cursos en només dos anys, sense que els professors i l’alumnat estiguessin preparats, i actuant especialment en Infantil i Primària, que és on hi ha la base de l’ensenyament en català”.

    Triar o igualtat d’oportunitats

    Cal triar, llavors, entre anglès i català? Font defensa que hi ha acord en tots els àmbits en augmentar l’ensenyament en anglès, però no així. “Hauria d’anar curs a curs, any a any, i anar ascendint”. Per a Font, aquesta aposta passa per mesures com augmentar els desdoblaments, incloure auxiliars de conversa, intercanvis amb altres centres en anglès, apostar per la versió original a la televisió pública… I donar a triar als centres si volen implantar aquests projectes.

    No obstant això, la pregunta que cal formular aquí, que és la mateixa que ha defensat UPN a Navarra, és si no es dificulta la igualtat d’oportunitats en permetre que algunes escoles apostin per l’anglès i altres no. Font, però, defensa que “si és una cosa positiva, al final tots els centres s’acabaran sumant”.

    L’avaluació del PAI

    L’avaluació del PAI havia generat polèmica, perquè tant el sindicat ELA com diversos grups de l’oposició a la Cambra, especialment Bildu i Aralar-NaBai, havien mostrat la seva preocupació per com afectarà la implantació d’aquest programa als resultats dels alumnes, ja que la sensació és que no es millorava en anglès i que empitjorava en la resta de matèries.

    El conseller José Iribas va repetir fa poques setmanes les mitjanes que ja va avançar en un estudi realitzat pel Servei d’Idiomes a una mostra d’alumnes que acaben el primer curs de Primària en centre públic amb PAI, i l’habitual ha estat que rondin el notable: 7, 86 en llengua anglesa oral, 6,76 en llengua anglesa escrita, 6,57 en matemàtiques en castellà escrit, 8,38 matemàtiques en anglès oral, 7,28 matemàtiques en anglès escrit i 7,33 en llengua castellana.

    A més, va reconèixer Iribas per avançar-se a les crítiques, el Departament d’Educació ha decidit complementar aquestes dades amb altres dos estudis que abasten a tots els alumnes dels centres públics. I, en concret, els més cridaners són els resultats dels informes diagnòstics que es realitzen a cada estudiant; aquests revelen que, en acabar el primer cicle de Primària (2n), el 93% dels estudiants amb PAI promocionen (passen de curs), la mateixa xifra que la resta de la xarxa. I, d’ells, el 85% amb tot aprovat i un 3% amb dues o més suspensos, xifres també equiparables.

    Iribas, en una tensa compareixença, va esgrimir aquests resultats per assegurar que a EH Bildu “se li ha trencat una joguina”: “A veure si hi ha algú que els pugui convèncer a vostès, senyors de l’oposició abertzale, que el que és bo per a les ikastoles i els centres concertats és bo per als centres públics “.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Assemblea de Docents euskera Llengua Maria Antònia Font Navarra
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Revolució de Los Patojos: educar per acabar amb la violència a Guatemala
    Next Article
    Actualitat
    ‘[Rec]4 Apocalipsis’
    Garikoitz Montañés – eldiarionorte

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}