Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    crònica
    Els adolescents i la lectura

    Vuit alumnes de primer de batxillerat de l'Institut Eduard Fontserè de L'Hospitalet de Llobregat expliquen què en pensen dels llibres i dels hàbits de lectura a l'adolescència
    Redacciódesembre 13, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Cicle "Què pensen els joves de... la lectura" | Casa Amèrica
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Dayana, Dylan, Roguer i Yeira

    El divendres 25 d’octubre, els alumnes de batxillerat vam tenir una sortida a Casa Amèrica per participar en una xerrada sobre la relació dels joves amb la lectura. Tot i que inicialment no ens va entusiasmar la idea, vam acabar molt sorpresos per la manera en què els ponents van aconseguir fer la lectura interessant. La xerrada era a càrrec de Freddy Gonçalves, un promotor literari veneçolà, i Noelia Domínguez, llibretera, que amb la seva manera de comunicar-se van aconseguir transmetre una passió per la lectura molt contagiosa.

    L’activitat va començar amb una dinàmica innovadora, inspirada en l’aplicació Tinder. Ens van presentar llibres de diferents gèneres amb descripcions curtes i vam haver de decidir, de manera similar a quan fem lliscar els perfils de l’aplicació, si ens cridaven l’atenció o no. Aquesta manera de plantejar la tria de llibres va ser molt efectiva, ja que ens va fer pensar en els nostres gustos personals i ens va ajudar a identificar el tipus de lectura que més ens interessava. La Yeira, per exemple, va escollir un llibre que li va agradar molt per la seva simplicitat i humor. El títol era alguna cosa així com Cómo ser millonario, i va ser una elecció impulsada pel seu gust per les històries curtes i divertides.

    Una de les coses que més ens va impactar va ser el debat que vam tenir sobre els joves i la lectura. La Noelia i el Freddy van preguntar per què pensàvem que els joves llegien menys que abans, i les respostes van ser variades. Molts vam coincidir que la lectura sovint no és una activitat que ens motivi, no perquè els mòbils ens absorbeixin, sinó perquè a vegades no trobem llibres que ens agradin, o fins i tot perquè de petits no vam tenir l’oportunitat de crear una connexió amb la lectura. L’experiència personal de la Dayana, per exemple, és que no va tenir mai llibres a casa ni la van introduir a la lectura quan era petita. Avui no es considera una gran lectora, però ha hagut de buscar la seva pròpia passió per la lectura.

    Noelia Domínguez i Freddy Gonçalves | Casa Amèrica

    El Freddy i la Noelia també van compartir les seves experiències. La Noelia, per exemple, va explicar que quan era petita no hi havia gaires llocs per accedir als llibres, però la biblioteca local va ser el seu refugi, on va començar a desenvolupar la seva afició per la lectura. Aquestes vivències van fer que molts de nosaltres reflexionéssim sobre com el nostre entorn pot influir en la nostra relació amb els llibres. A més, el Freddy va aportar una perspectiva diferent pel fet de ser veneçolà, i la seva manera d’interactuar amb nosaltres va afegir un toc personal que va fer la xerrada més amena i propera.

    Al final de la sessió, vam poder triar llibres entre els quals ens van oferir i compartir les nostres opinions. Va ser una experiència bonica perquè, a part de descobrir nous títols, vam entendre que la lectura no ha de ser una tasca avorrida o imposada, sinó una activitat personal que ens permeti connectar amb les nostres emocions i interessos. A més, es va obrir el debat sobre les estratègies per motivar els joves a llegir més, com oferir llibres digitals o relacionar-los amb altres interessos, com els videojocs. De fet, uns quants companys fins i tot van escriure un manifest amb propostes. 

    MANIFEST PER LA LECTURA D’ALGUNS ALUMNES DE L’INSTITUT EDUARD FONTSERÈ

    Adam, Hugo, Liam, Tarnprit

    Els joves d’avui dia sembla que han perdut les ganes o la motivació de posar-se a llegir un llibre, però això no creiem que sigui del tot cert. Nosaltres, com a adolescents, volem donar les nostres idees i propostes per veure com es pot implementar a la vida dels joves i adolescents un hàbit de lectura.

    Sabem que és difícil que un adolescent es posi a llegir, tenint un mòbil, una play o simplement no tenint temps per posar-s’hi, però també creiem que els adults tenen una part de culpa en aquesta falta d’hàbit, ja que sempre et diuen que si vols llegir un llibre, ha de ser un en concret, probablement perquè “és un clàssic”. Però les noves generacions tenen altres interessos, altres maneres de veure el món i més eines per trobar aquell llibre que cadascú vol llegir realment.

    Alumnes de l’Institut Eduard Fontserè participen en una jornada sobre hàbits lectors / Casa Amèrica

    Perquè no sols es tracta de millorar l’hàbit lector, sinó també de millorar l’experiència lectora quan llegim. Per exemple, una primera proposta possible seria que es fessin més llibres que corresponguin als nostres interessos. No és tan difícil com sembla. És tan fàcil com fer una enquesta a internet, que és un espai molt ampli, en la qual pots preguntar què li agrada a la gent. Si a moltes persones els agrada la música, per exemple, i moltes d’aquestes persones volen ser cantants, però no saben com introduir-se en aquest món, és aquí on hauria d’anar l’editorial que vol fer un llibre: toca contactar una persona que estigui en aquest món perquè comparteixi informació en el llibre i que la gent pugui saber què fer en aquests casos. 

    Això no sols seria un punt d’inflexió en el món de la lectura, sinó que també milloraria la societat, i els autors i editorials guanyarien més diners. Tothom en sortiria beneficiat i, sobretot, activaria l’interès per a la lectura de molts adolescents. Això, de fet, es podria implementar amb qualsevol tema d’interès dels joves, ja fos la música, la ciència-ficció, etc. 

    No és que no ens agradi llegir, és que no ens agrada llegir llibres amb temes avorrits i sense sentit per a nosaltres

    Perquè a nosaltres, com a lectors adolescents, no ens agraden ja les històries clàssiques que tothom diu que estem obligats a llegir. Preferim una obra que tingui un significat per a nosaltres, com ens passa amb les obres de ficció digital. A més, ens importa més el tema de millorar com a persona i superar-nos a nosaltres mateixos en el dia a dia, i creiem que un llibre que tingui informació valuosa en aquest sentit pot canviar la vida d’una persona.

    A més, pensem que la idea que es té sobre el fet que en general als joves no ens agrada llegir no és certa, ja que no ens agrada llegir les típiques històries o els típics temes romàntics, sinó que volem innovació: llibres vinculats a videojocs, llibres basats en cantants o llibres sobre esports, ja que potser a la generació anterior a la nostra els agradaven els llibres clàssics, però a nosaltres se’ns fan molt pesats i avorrits. 

    Pensem que les diferents editorials potser necessiten una modernització, ja que així tindrien molt més públic jove i no es tindria la idea que als joves no ens agrada llegir. Perquè no és que no ens agradi llegir, és que no ens agrada llegir llibres amb temes avorrits i sense sentit per a nosaltres.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    adolescents Experiències educatives Foment de la lectura Hàbits de lectura lectura Llibres Participació juvenil
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El Congrés ‘Periodisme i Educació: El perquè de les notícies a l’era de la desinformació’ comença demà a Barcelona
    Next Article
    Opinió
    La solució: canviar el model de formació continuada del professorat
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    crònica
    La fe en l’escriptura i altres formes d’estimar sense proves

    maig 22, 2025

    Anàlisi
    El valor d’ajudar el talent jove autòcton

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}