Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els centres educatius milloren amb lideratges compartits

    Víctor Saurafebrer 28, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Equip de docents de l'Escola Els Pins de Castelldefels, un dels que ha participat en el programa
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les direccions dels centres educatius han de ser líders pedagògics, capaços d’empoderar la resta de membres de la comunitat, amb la finalitat de millorar la convivència i els resultats acadèmics. I aquest lideratge ha d’anar més enllà de les direccions i incloure-hi l’equip docent. Aquestes són les premisses que inspiren el programa Lideratge per l’Aprenentatge, impulsat per Educaixa amb la col·laboració del Institute Of Education de la University College London, que va començar formalment el juliol de 2019, després de força mesos d’observació i disseny del programa per part dels experts britànics.

    En aquesta primera edició (curs 2019-2020), el programa va rebre projectes de 233 centres educatius provinents de totes les comunitats autònomes d’Espanya. En total es van seleccionar 50 parelles de líders docents de 50 centres educatius, dels quals setze catalans, quatre valencians i tres balears. Ara s’ha obert una segona convocatòria i els centres interessats poden presentar les seves sol·licituds fins al pròxim 19 de març.

    El programa parteix del convenciment que el lideratge del centre té un impacte directe en el rendiment acadèmic dels seus alumnes. És la segona variable escolar que més impacte sobre la qualitat i la millora educativa, segons explica Anna Jolonch, la directora científica del programa. La qualitat de l’ensenyament del professorat és la primera variable entre aquelles coses que passen exclusivament a dins dels centres, si bé la principal influència sobre l’aprenentatge dels alumnes la té el seu entorn socioeconòmic i cultural.

    Formació i acompanyament

    El programa es desplega a través d’una formació anual que té com a objectiu capacitar, prestigiar, enfortir i transformar el rol dels equips directius. A la convocatòria s’hi han de presentar dos representants líders d’un mateix centre: directors o docents que formin part de l’equip directiu. La formació combina tres modalitats de treball: 54 hores de formació presencial, 18 hores de treball en grups territorials d’aprenentatge i 42 hores de disseny de projectes de lideratge pel canvi que es desenvolupen, s’implementen i s’avaluen al llarg del curs.

    Una part clau d’aquest procés d’implementació de canvis i projectes de millora és el suport dels anomenats ‘facilitadors’: docents i directors d’altres centres que han estat formats, també per l’IOE, per desenvolupar un rol de coach o mentors els grups d’aprenentatge. Des d’aquesta base, han pogut acompanyar d’igual a igual, sense imposar solucions, sinó compartint i potenciant competències que ells també han treballat a través del programa, estimulant la reflexió i fent possible que fossin els mateixos participants els qui trobessin les seves pròpies solucions.

    Abandonar el model de direcció burocràtica

    El balanç d’aquesta primera experiència és molt positiu. Després d’un any de posada en pràctica del programa, Anna Jolonch explica que els resultats d’una enquesta que s’ha passat als participants evidencien que “està començant a quallar el canvi de cultura que demostra que el lideratge és essencial per a la qualitat educativa, d’acord amb la visió del lideratge d’altres països”. “Estem començant a deixar de ser una excepció” en abandonar “un model de direcció escolar burocràtic i administratiu que està obsolet” per “passar a un altre de lideratge competent”, afegeix. Per treballar a partir d’aquest nou lideratge és clau una visió compartida de centre, que impliqui el professorat, l’equip directiu, la comunitat i l’alumnat, indica l’experta.

    El programa va finalitzar fa dos mesos, per la qual cosa “encara no hi ha resultats en l’alumnat” però sí en els participants, diu Jolonch, que els ha enquestat a l’inici i al final del programa. Segons els resultats de l’enquesta, un 96% dels participants afirma que gràcies al programa “hi ha hagut canvis en el professorat” del seu centre i un 83% assegura que també en els alumnes. Després del programa, els professionals que van delegar tasques de direcció i van passar a un model col·laboratiu van augmentar un 19%, un element que Jolonch considera molt revelador, ja que “un bon líder genera altres líders”. Una altra de les característiques d’un bon líder és que “té altes expectatives del seu equip i dels seus alumnes”, afirma Jolonch, segons la qual són dos aspectes que han augmentat molt entre els participants.

    En tot cas, els 50 centres perceben que han experimentat una millora de la qualitat de l’aprenentatge i del clima escolar gràcies a la posada en pràctica de les eines i els coneixements adquirits en el programa, com ara la gestió de les emocions, la implementació d’un lideratge distribuït, l’empoderament del claustre i la promoció del treball col·laboratiu, la pràctica reflexiva i l’ús de les evidències per millorar la pràctica dels docents a l’aula, entre altres. Un 30% dels enquestats afirma que ha començar a “liderar sobre la base de l’evidència científica”.

    Per estendre aquesta nova concepció del lideratge en els centres acadèmics, Anna Jolonch reivindica una “visió facilitadora” per part de l’administració “que ara no existeix”. Així mateix, apel·la a una major implicació del món universitari per, des d’allí, “avançar en la promoció d’aquesta nova cultura professional”. En aquest sentit, afirma que “queda molta feina per fer” i que un dels grans reptes de la transformació dels docents és que “a les escoles arribin els més preparats”.


    Aquests són els centres catalans, valencians i balears que han participat en aquesta primera edició

    Institut L’Alzina – Barcelona
    Col·legi Mare del Diví Pastor – Barcelona
    Escola Joan Miró, Canovelles – Barcelona
    Escola Els Pins, Castelldefels – Barcelona
    Escola Joan Salvat Papasseit – Mollet del Vallès, Barcelona
    Col·legi FEDAC Montcada – Montcada i Reixac, Barcelona
    Institut Euclides – Pineda de Mar, Barcelona
    Institut Escola Jacint Verdaguer – Sant Sadurní d’Anoia, Barcelona
    Escola Intermunicipal del Penedès – Sant Sadurní d’Anoia, Barcelona
    Escola Pia de Sitges – Sitges, Barcelona
    Col·legi Ramon Pont – Terrassa, Barcelona
    Institut Escola Daniel Mangrané – Tortosa, Tarragona
    Escola La Mercè – Tortosa, Tarragona
    Escola Marià Fortuny – Reus, Tarragona
    Institut Escola Pi del Burgar – Reus, Tarragona
    Institut Peralada – Girona

    CEIP Les Arts – València
    Colegio Imperial San Vicente Ferrer – València
    CEIP Pou de la Muntanya – Alacant
    Escola La Masia – València

    CEIP Son Basca – Sa Pobla, Illes Balears
    CEIP Talaiot – Illot, Illes Balears
    Col·legi Cide – Palma, Illes Balears

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Direcció de centres direccions educaixa lideratge lideratges pedagogics
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat|Reportatge
    Escola Casas, possiblement el centre més castigat per la contaminació atmosfèrica i acústica
    Next Article
    Opinió
    Nou batxillerat amb les velles idees de sempre
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024

    3 comentaris

    1. Martí Teixidó, mestre pedagog on març 1, 2021 10:19 am

      Una trobada de docents professionals estimulada amb ponències i dinàmiques de grup sempre comporta alguna millora. Veig però un enfocament sociològic i empresarial importat de fora de l’educació sense comptar amb la ciència de l’educació. Pensem si tot això es podria fer així amb els equips mèdics de l’hospital. Lideratge, empoderament, millorar la convivència, resultats, impacte, qualitat i millora, coach… és llenguatge empresarial que completa el procés de producció dirigit per tècnics professionals. A l’educació, és retòrica perquè no tenim resolta la base científica i tècnica de l’educació. I això és la pedagogia i la didàctica de la primera meitat del segle XX que va quedar abandonada per la instrumentalització política del nazisme, feixisme i caudillisme. A partit de 1970 va anar entrant la terminologia angloamericana que té el seu valor però no hem sabut integrar.

      Qui no ha abandonat el model de direcció burocràtica és perquè no es guiava per pedagogia. Les escoles de renovació pedagògica i d’escoles d’estiu des 1960 a Catalunya no eren burocràtiques . Les que tenien direcció pedagògica es consolidaven. Si no hi havia direcció pedagògica, fonamentada en coneixement i experiència, anaven a la deriva. Direcció pedagògica no és contrari a la participació, a fer equip de mestres o professors. Participació sense coneixement científic de l’educació és entreteniment o engany. Psicòlogues, sociòlogues, filòsofes són necessàries per fonamentar l’educació però cal que les pedagogues activin el seu coneixement per dissenyar una intervenció educativa consistent i participativa.

      Reply
    2. Sabrina on març 2, 2021 9:03 am

      Yo desde Eurovisión de 1983, veo que quien maneja la barca la lleva a la deriva.
      Muchos palabros, vocablis, termin elogías, etc… para al final conseguir aprobar a to’ kiski, que nadie fruña el ceño por las notis a modo de trapis que obtenga… para poder manipular cada vez con menor esfuerzo a más gente, que no personas.
      No hay que tener el pelo canoso, para no hace tanto, el hermano del Sr. Maragall, conocido con el sobrenombre de “El Tete”, sacó a la palestra el plan “Aprovats per diners”.
      No mejorará nada, la educación, y lo saben, y lo sabes o lo deberías saber, está en franca decadencia, la están dejando caer para privatizarlo todo.

      Reply
    3. Neus Valls Sostres on març 5, 2021 9:02 am

      Perquè ha de ser una entitat bancària qui impulsi aquesta iniciativa?

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}