Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els conflictes de ser princesa per un dia

    Pau Rodríguezoctubre 21, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    És natural que les nenes juguin a ser princeses? I que ho facin en un espai d’oci infantil que exalça un estereotip de bellesa femenina reproduïnt l’escenari d’un spa? Algunes protestes per l’aterratge de la cadena Princelandia a Catalunya -amb dos centres, a Sabadell i Granollers- han reobert el debat sobre la necessitat que els espais de lleure -infantil i juvenil- siguin capaços de trencar els rols de gènere.

    La cadena Princelandia, que compta amb una vintena establiments arreu d’Espanya, ofereix a les nenes d’entre 5 i 12 anys sessions de bellesa i salut amb manicura, perruqueria o maquillatge, tot adornat “amb accessoris i vestuaris per a què les nenes se sentin femenines i en un món màgic”, segons consta al web principal de la cadena. En la seva publicitat, tanmateix, Princelandia puntualitza que no són un spa “a l’ús”, sinó un espai de fantasia que té les seves bases en un “model educacional” relacionat amb la salut i el benestar, no en va les monitores que hi treballen, segons l’empresa, acrediten una formació de caràcter educatiu.

    La seva obertura a Catalunya, però, ha estat sorollosa, atès que alguns col·lectius feministes i juvenils s’hi han manifestat en contra argumentant que “reprodueix estereotips sexistes” i que “exalta un concepte de bellesa ideal” que sovint és inassolible i que pot generar frustració entre les nenes. La darrera protesta va tenir lloc a Granollers dissabte passat.

    El glamur tenyit de rosa, però, és tan sols una façana, segons la responsable de la franquícia de Sabadell, Cristina Cruz, que reivindica que l’establiment és inclusiu més enllà del que apareix als anuncis. “No discriminem a ningú: hem tingut nenes que s’ha disfressat de pirata i nens que s’han pintat les ungles”, detalla Cruz per treure ferro a les acusacions, i afegeix que principalment el que han celebrat són festes d’aniversari. “És un espai de fantasia on els nens són lliures”, sentencia Cruz.

    A més, aquesta responsable lamenta que es posi en la diana Princelandia i no d’altres empreses d’oci que, igual que ells, ofereixen els seus serveis sobretot a un gènere en concret, “com pot ser un karting” -en el cas dels nens-, segons posa com a exemple. Més enllà de les protestes aquests dies, aquest tipus d’oci va generar polèmica el maig passat al País Valencià, coincidint amb la publicació d’un estudi al respecte.

    Un estudi de la Universitat de València, impulsat per l’educadora social Sara Vierna, constatava els efectes perniciosos del que considerava una “sexualització del joc”, sobretot tenint en compte que el paper fonamental que, segons l’estudi, té l’activitat lúdica en el desenvolupament cognitiu i social de cada infant. “Els nens i nenes aprenen a pensar, construir-se i ubicar-se socialment […] a través del joc”, constatava la investigadora, per després afegir que el missatge que rep una nena en un local d’aquest tipus és que “el físic és tan important que, en el seu dia especial, ho celebra dedicant-lo a ell”. Això, segons Vierna, fa més vulnerables els infants davant futures psicopatologies.

    Un dels espais de lleure infantil que en els darrers anys han treballat per combatre els estereotips i fomentar la igualtat de sexes són els esplais i caus. “Fa uns quants anys no era un tema que preocupés especialment als monitors, però poc a poc el debat ha anat entrant als esplais, i des de fa un temps es treballa per trencar amb els rols de gènere. Potser per tradició i sense adonar-nos-en encara reproduïm alguns rols d’aquest tipus, però està en constant plantejament”, explica Berta Mundó, secretària general de la federació Esplais Catalans.

    “Hauríem de tenir assumit que hi ha altres maneres de ser nen o nena”, constata Mundó, contrària a espais com Princelandia.  “Les ofertes d’aquest tipus”, prossegueix, “són negatives perquè ajuden a reproduir un estereotip que no és real”.

    És només Princelandia?

    Aquest espai d’oci, qui sap si pel seu rosa cridaner i la seva apel·lació oberta a les princesetes, ha estat blanc de crítiques, ¿però és l’única oferta de lleure infantil que cau en el parany dels estereotips i que s’allunya d’un model coeducatiu? “És el reflex d’una societat androcèntrica, i encara que no es manifesti de manera tant evident en altres espais de lleure, existeix”, constata la sociòloga Marina Subirats, que defensa que si bé la societat avança en igualtat de sexes pel que fa a les oportunitats, no ho fa en relació al pes de cada gènere. “Jo tinc possibilitat de ser catedràtica o futbolista; el problema no és aquest, sinó que quan ho sigui seré més despreciada que un home en la mateixa situació”, explica. Aquesta “devaluació d’allò femení”, segons Subirats, es trasllada també al lleure infantil, a l’esport o a la televisió.

    Subirats considera, a més, que aquest tipus d’oci no es pot deslligar d’un “model de publicitat i de formes de consum”. “Abans limitar-te a papers domèstics era una imposició; ara arriba a través de la seducció: s’accepta com un paper bonic”, exposa amb contundència. Per lluitar-hi en contra, Subirats reivindica el paper de l’educació i dels mitjans de comunicació, tot i que en el cas del primer lamenta que s’hagi eliminat l’assignatura d’Educació per la Ciutadania, i del segon, assegura que “no hi ha manera que en facin cas”.

    Aquestes dues vies també servirien per incidir en les famílies, segons Subirats, que són les que opten per portar els seus fills a centres d’aquest tipus perquè, segons constata la recerca de la Universitat de València, consideren que els valors “tradicionalment femenins” que destil·la l’empresa són positius per al desenvolupament de les seves filles.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    gènere Lleure educatiu Princelandia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Democràcia Econòmica: cap a una alternativa al capitalisme?
    Next Article
    Actualitat
    Màster de professorat de secundària: més estudiants… més desgavell?
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}