Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Els llibres de text són molt cars: els recursos educatius oberts són una alternativa?

    Lucía Caballero - eldiario.essetembre 15, 201410 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Els recursos educatius oberts són gratuïts i modificables
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a hojaderouter.com

    “Tornar a començar una altra vegada”, diu la cançó de l’anunci que un conegut centre comercial sol llançar per aquestes dates. I continua: “Tornar a estrenar sabates i llibres“. ¿Qui no coneix aquesta enganxosa musiqueta quan arriba setembre, coincidint amb la tornada a oficines i escoles? Els carrers s’han inundat progressivament de nens, joves i (per què no parlar-ne) avis carregats amb motxilles plenes de material escolar.

    Efectivament, complint amb la lletra del tema publicitari, els alumnes dels cursos on s’ha implantat la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (a excepció d’algunes comunitats autònomes per ara, com Catalunya) hauran d’estrenar llibres cada any: la llei estipula que siguin nous. Encara que de moment només es fa efectiva en alguns nivells (primer, tercer i cinquè de Primària) la majoria d’escoles i comunitats ja s’han negat a que les famílies hagin de pagar-se els manuals una i altra vegada. Uns diners que comenen a cimentar la maleïda pujada del gener.

    Paradoxalment, la mateixa llei diu que el Ministeri d’Educació, Cultura i Esport “promourà el préstec gratuït de llibres de text i altres materials curriculars“. Resulta que, a més, promou l’elaboració de continguts que no costen ni un duro i que podrien arribar a substituir les guies tradicionals.

    “A vegades ens pregunten, ‘però vosaltres feu llibres de text?’ I la veritat és que no sabem què contestar“, explica a HojaDeRouter.com Antonio Monjo, director del Centre Nacional de Desenvolupament Curricular en Sistemes no Propietaris (CEDEC). Ell i el seu equip es dediquen a desenvolupar recursos educatius oberts (o REA); materials en format digital als quals pot accedir tota la comunitat educativa de manera gratuïta.

    “No volem fer llibres, perquè aquest concepte quedarà en desús”, continua. Monjo assegura que qualsevol d’aquestes guies, tal com les coneixem, són “un element tancat, molt monolític“.

    Els materials en format digital estan guanyant força a les aules enfront dels manuals tradicionals
    Els materials en format digital estan guanyant força a les aules enfront dels manuals tradicionals

    El CEDEC pertany al Ministeri d’Educació i està coordinat per l’Institut Nacional de Tecnologies Educatives i de Formació del Professorat (Intef). Al contrari que la majoria d’institucions d’àmbit estatal, el centre no està ubicat a Madrid, sinó una mica més al sud, a Mèrida.

    “Enfront del llibre tradicional i els continguts editorials digitalitzats, apostem per un model més obert, que permeti més flexibilitat a l’hora d’impartir la docència”, prossegueix el seu responsable. Una de les causes d’aquesta flexibilitat és el tipus de llicències sota la qual s’elaboren els materials: són de cultura lliure, entre les quals s’inclouen les Creative Commons. Els treballs poden distribuir-se lliurement, ser utilitzats per qualsevol alumne o docent i modificats segons les seves necessitats.

    El paper està passat de moda

    Els REO, com assegura Monjo, no tracten d’esdevenir un manual a la manera antiga. Tampoc són una versió encoberta dels textos. Solen desenvolupar-se de forma segmentada, per temes, blocs o unitats didàctiques. Encara que, al final, “si agafes tot el material i el classifiques, tens un llibre”, admet Javier Quintana, director del Centre Aragonès de Tecnologies per a l’Educació (CATEDU), des d’on també promouen aquest tipus de recursos educatius.

    “A mi m’ha passat que, com a professor, prenia com a referència un text d’editorial, però afegia fotocòpies o apunts propis“, explica el director del CEDEC. Aquesta combinació de diferents continguts i formats és precisament el seu objectiu, però sempre des d’una perspectiva digital. “Construïm el coneixement a partir d’aquesta amalgama, abastem tot el currículum i complim amb les seves exigències“. I també inclouen els seus propis sistemes d’avaluació, de manera que “tot el procés d’aprenentatge està reglat“.

    “El primer que fa un professor per buscar material és recórrer a Google“, diu Miguel Ángel García, coordinador de batxillerat i professor de llengua, literatura i informàtica a l’escola San Juan Bosco de Torrejón d’Ardoz. A més, és autor de diverses obres educatives amb llicència oberta. “El que passa és que la qualitat del que s’obté és diversa“, afegeix García. No obstant això, hi ha plataformes específiques on fer les indagacions. Algunes han nascut d’iniciatives independents, com és el cas de LiberDocs i el projecte apunts marea verda, i altres han estat promogudes per l’administració.

    El Intef imparteix cursos perquè els professors aprenguin a crear recursos educatius oberts
    El Intef imparteix cursos perquè els professors aprenguin a crear recursos educatius oberts

    El repositori on s’emmagatzemen els continguts digitals del CEDEC es diu Agrega 2 i està coordinat pel Intef. La biblioteca virtual es divideix en nodes autonòmics que gestionen les conselleries d’educació, de manera que cada comunitat té el seu catàleg de materials. Per exemple, a Andalusia es pot trobar a l’Índex de Recursos Oberts de la Junta (MOGEA) ia Madrid el servei correspon a EducaMadrid, el portal ofereix solucions tecnològiques educatives per a docents, alumnes i famílies.

    “Durant el passat curs escolar es van crear 200.000 continguts amb les eines de la plataforma“, assegura Gonzalo Aguado, director general d’Infraestructures i Serveis de la Comunitat de Madrid. Si és el cas, la majoria dels documents procedeixen dels projectes Internet a l’Escola i Internet a l’Aula, en què van participar empreses multimèdia i professors.

    Les eines també són lliures

    “També hem col·laborat en el desenvolupament de Procomún, una xarxa de recursos educatius oberts”, indica Monjo. Procomún serveix de punt de trobada perquè els professors puguin coordinar-se. Des del centre d’Extremadura han coordinat més el desenvolupament d’una eina de programari lliure per crear els continguts (eXeLearning).

    Encara que els materials tinguin una llicència lliure i puguin adaptar-se, aquesta tasca es complica si els docents no disposen de les eines adequades. Segons el director del CEDEC, aquí entra en joc “la transparència tecnològica”. Per complir amb aquest precepte, els diuen on trobar el programa que han utilitzat i com usar-lo.

    Per la seva banda, el projecte de CATEDU és independent i ha estat promogut pel Departament d’Indústria i Innovació del Govern d’Aragó. “Hem reunit uns 40 professors per crear els materials“, explica Quintana. Assegura que “els docents no tenien continguts adaptats al currículum de la comunitat” i no solen recórrer al repositori d’Agrega 2.

    Els continguts digitals oberts d'una matèria són adaptables segons les necessitats dels alumnes
    Els continguts digitals oberts d’una matèria són adaptables segons les necessitats dels alumnes

    Van començar a treballar el setembre de l’any passat i han publicat el catàleg a finals de juliol en la seva pròpia plataforma: Facilitamos. “El que més ha costat ha estat coordinar-los a tots“, diu l’aragonès. Els col·laboradors es comunicaven i s’organitzaven a través de la xarxa Edmodo, una mena de “Facebook per a professors“. “Fins i tot han adaptat els temes per a diferents nivells dins d’un mateix curs i han dissenyat activitats que combinen diverses assignatures”, prossegueix.

    “No tots els nens són iguals“, recalca Monjo. Ni tots els professors. “Fins ara es pensava que un material serviria per a qualsevol cas”. No obstant això, els recursos lliures permeten tenir en compte les necessitats específiques de les dues cares de la moneda.

    I el canvi de paradigma també afecta les tècniques educatives. “Estem centrant-nos en l’aprenentatge basat en projectes, una metodologia que es fonamenta en les noves tecnologies”. La filosofia a la qual fa referència el director del CEDEC promou la independència dels alumnes i deixa enrere les lliçons memoritzades a ulls clucs. L’objectiu ara és que aprenguin les habilitats necessàries per trobar la solució a un problema.

    Sota l’atenta mirada de les editorials

    “A ANELE no li ha agradat gaire la idea perquè aquests continguts, que també compleixen amb el currículum, són gratuïts“, afirma Quintana. I afegeix: “fem competència als llibres de pagament”. Les sigles que cita el director del CATEDU corresponen a l’Associació Nacional d’Editors de llibres de text i materials d’ensenyament. “Així les editorials es veuran incentivades a crear continguts de millor qualitat que els nostres”, afegeix.

    “Cal diferenciar un projecte editorial complet del que són materials dispersos o més o menys cohesionats“, assegura per la seva banda José Moyano, director de ANELE. A l’associació compten amb un catàleg de productes digitals (aquest cop de pagament) també impulsat pel ministeri i gestionat pel Intef. Es diu Punt Neutre.

    Les programacions es preparen perquè les matèries tinguin connexió en els diferents nivells i amb altres assignatures relacionades. “Això dista molt del que són els continguts que poden tenir un gran valor i ser molt útils per a un professor en un moment determinat”, continua Moyano.

    “Si ets un professor i estàs avorrit o tens molt interès a crear un material, és normal que ho facis amb llicència Creative Commons, però no hi ha retorn de la inversió i no és un model empresarial que funcioni, almenys de moment“, prossegueix el responsable de ANELE. A més, assegura que competir amb tot un equip professional com el que participa en els projectes editorials no és tasca fàcil.

    “No hi ha un cobrament directe, com en els mètodes tradicionals, sinó que ve després amb el reconeixement”, afirma Monjo. Al centre d’Extremadura acrediten els autors i els donen certificats que tenen validesa en el concurs de trasllats. I en el projecte aragonès es plantegen fer el mateix per a l’any que ve. “Aquí la majoria de centres estan en zones rurals, per això molts prefereixen punts per poder canviar”, explica Quintana.

    El director del CEDEC admet que “sempre té el dubte de si es pot viure d’un model de negoci basat en la cultura lliure“, però que els seus col·laboradors solen rebre propostes per impartir cursos de formació i altres ofertes semblants. I una cosa semblant passa amb els creadors del programari de eXeLearning. “Quan una empresa l’utilitza i després necessita un desenvolupament determinat acudeix a ells”, assegura.

    Barreres tècniques i socials

    Implantar els REO en els centres tampoc és un camí de roses. Si un docent vol que tots els seus alumnes accedeixin als continguts en línia pot trobar-se amb traves logístiques. “En molts centres hi ha problemes de connectivitat“, indica Monjo. “Si hi ha 500 nens connectats a la Xarxa, la cosa anirà bastant lenta”.

    “Ha anat per davant l’assignació de material tecnològic que el suport per recursos humans que ensenyin a utilitzar-lo”, explica Quintana. Per evitar aquests problemes, també elaboren una versió del material per a ser utilitzada ‘offline’. Tot i això, continua existint una pega. “Desgraciadament, no hi ha un ordinador per alumne en totes les classes”, assenyala Víctor Javier Marín, tutor d’un dels cursos que organitza el Intef sobre creació d’REA.

    La iniciativa 'Escola 2.0' de l'anterior govern fomentava la provisió d'ordinadors als escolars
    La iniciativa ‘Escola 2.0’ de l’anterior govern fomentava la provisió d’ordinadors als escolars

    Una altra barrera important està en la ment dels educadors. “Quan un docent porta uns anys treballant amb una editorial o té experiència amb un material determinat és complicat que canviï d’hàbits”, opina Marín, també professor de Geografia i Història de l’IES Dues Mars de Sant Pere del Pinatar (Múrcia).

    Tant els directors d’ambdós centres, com Marín i García al·ludeixen a aquestes reticències. “És freqüent que al principi hi hagi desconfiança perquè un manual no vingui avalat per una editorial coneguda“, explica García. Segons el docent, solen sorgir dubtes: “Per què canviem de material? Qui ho ha fet? Qui l’ha supervisat? “.

    “El treball és molt ambiciós perquè és difícil crear materials per a totes les assignatures, per a tots els temes i després actualitzar“, admet Quintana. Però, tot i que encara falta un llarg camí per recórrer, “el procés ja ha començat“.

    Pel que també coincideixen tots és en la resposta a una altra pregunta: ¿podria una escola oblidar-se dels llibres de text i utilitzar només aquests recursos? “Sí“. En última instància, el futur dels llibres tradicionals no depèn d’administracions ni editorials, sinó dels docents i les seves decisions. “Sigui quina sigui la seva llicència, si no us convenç no ho fas servir“, conclou el professor de la localitat madrilenya.

    ————————————————– —————————-

    Les imatges d’aquest reportatge són propietat, per ordre d’aparició, de opensource.com (1, 2), William James Topley / Biblioteca i Arxiu de Canadà, Brad Flickinger, Evan Bench

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les rutines comunicatives davant d’un nou inici de curs escolar
    Next Article
    Actualitat
    Els llibres de text són cars: els recursos oberts són una alternativa?
    Lucía Caballero - eldiario.es

    Related Posts

    L’emergència educativa: protegir el dret a l’educació en contextos de crisi

    juny 11, 2020

    Reorientar les finalitats educatives per a afrontar la tempesta

    maig 29, 2020

    10 anys de la repressió policial al ‘No a Bolonya’: veus d’uns mesos que no només van canviar les universitats

    març 18, 2019
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}