Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els nens soldat, segons Fukunaga

    Pedro Moral Martínnovembre 13, 20155 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Abraham Attah interpreta Agu
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Si explico el que he fet durant la guerra, pensaràs que sóc una bèstia, un dimoni. I ho sóc. Però abans de tot això jo tenia un pare, una mare, un germà i una germana que m’estimaven”. L’Agu, el protagonista de Beasts of No Nation, ens guia amb la seva veu en off a través de la seva tràgica epopeia, que el porta a empunyar una arma durant la guerra del seu país, un lloc que el director Cary Fukunaga no esmenta perquè podria ser qualsevol.

    La iniciativa menoressoldado.org calcula que més de 250.000 nens i nenes menors participen de forma activa en conflictes armats en més d’una vintena de països africans.

    La pel·lícula, basada en la novel·la d’Uzodinma Iweala, necessitava un protagonista molt carismàtic. L’actor que interpreta l’Agu es diu Abraham Attah i és un nen amb el qual Fukunaga es va trobar a Ghana. El director de càsting es va enamorar d’ell mentre el va veure jugar a futbol. Encara que Attah no és professional, la seva interpretació de l’Agu és senzillament esgarrifosa. L’arc que dibuixa de nen alegre i gamberro a soldat impertèrrit i sense ànima és versemblant i incòmode. Difondre l’horror és molt més eficient si es fa sota la mirada de l’individu, i per això el director de True Detective deixa que la narració es vagi teixint sota la mirada de l’Agu, les seves confessions i pensaments en off provoquen la reflexió –de vegades òbvia– i també ajuden a que el film avanci amb agilitat.

    Primer, l’Agu descriu la seva infància: el seu pare és professor, la seva mare cria la seva germana petita i el seu germà gran només es preocupa per coquetejar amb les noies. És impossible no recordar en Buscapé de Ciudad de Dios corrent per les perilloses faveles mentre s’observa l’Agu mirant de vendre aparells inservibles als soldats que marquen els límits del poblat.

    La guerra el treu de l’escola, el separa de la seva mare i l’arrenca amb violència del costat del seu germà i el seu pare. I així acaba en mans d’un comandant, un salvatge i carismàtic cap militar que s’aprofita dels nens, que amb prou feines entenen el que passa al seu voltant, per crear despietats soldats que l’ajudin a aconseguir mèrits militars amb petites guerres de guerrilles en els camins i poblats que nodreixen la selva.

    El comandant l’interpreta un Idris Elba aterridor i exultant. L’actor que fa temps va ser Stringer Bell a The Wire és una bèstia, devora cada pla en què apareix i acaba construint un dels personatges més foscos del bel·licisme cinematogràfic. Evidentment no és tan memorable com el Kurtz de Marlon Brando a Apocalypse Now, perquè ambdues pel·lícules –encara que parlin de l’horror– estan a anys llum, però si Elba no s’endú almenys una nominació als Oscar, serà una veritable injustícia.

    Un director en estat de gràcia

    Newton I. Aduaka és el director d’una de les pel·lícules més impactants sobre nens soldat, Ezra, el nom d’un jove que després de combatre a Sierra Leone ha de lidiar amb les terribles seqüeles que pateix, una d’elles l’amnèsia d’episodis recents. En un tribunal promogut per l’ONU la germana d’Ezra l’acusarà d’haver assassinat als seus pares. En rodar aquesta terrible història, Aduaka es va veure superat com de poc conscients que eren els nens que havien estat explotats pels mercenaris o els polítics, tots creien que lluitaven per la llibertat del seu país.

    Idris Elba interpreta un tirà
    Idris Elba interpreta un tirà

    Aquests nens participen directament en el combat, assassinen altres soldats o maten a sang freda dones i nens, col·loquen mines antipersona, treballen amb explosius, serveixen com a espies o són esclaus sexuals. I Fukunaga converteix aquesta atrocitat en una poderosa obra cinematogràfica on esquiva la morbositat i l’efectisme barat per mostrar la deshumanització de la pura innocència. A Beasts of No Nation Fukunaga juga en el mateix territori de la fugida cap endavant que la seva òpera prima, Sense nom, i també es deixa seduir per aquesta interessant idea que ja plasmava a través de la increïble atmosfera en True Detective: El mal que no ve de cap banda, que simplement hi és, que conviu amb nosaltres.

    Fukunaga aconsegueix el to perquè la càmera mai aixeca la vista del seu protagonista, l’Agu, i malgrat tot evita la violència gratuïta mentre mostra les ferides de la guerra, la drogoaddicció, els abusos sexuals i uns terribles ritus d’iniciació amb fabuloses el·lipsis o fores de camp. És l’art de remoure la consciència –i l’estómac– sense caure en allò grotesc.

    El primer èxit de taquilla de Netflix

    Beasts of No Nation és tan crua com pot ser-ho i el seu estil és imponent, i això és així senzillament perquè Fukunaga ha fet el que ha volgut, perquè no hi ha un gran estudi darrere i perquè quan Netflix va comprar la cinta per a la seva distribució per 12 milions –la pel·lícula en va costar 5,4– la va salvar d’un fracàs estrepitós a taquilla. Amb prou feines l’ha vist gent al cinema, només ha recaptat 46.000 euros, però, a la plataforma de vídeo ha arribat a les xifres d’un autèntic èxit de taquilla, 3 milions de visionats en només la seva primera setmana a Estats Units. Segons Ted Sarandos, director de continguts en Netflix, Beast of No Nation va ser rendible per als seus productors fins i tot abans de la seva estrena.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    conflictes Drets Humans Nens soldat Sèries
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Crisi dels refugiats: educar la solidaritat és part de la solució
    Next Article
    Actualitat
    Carta de la Ministra d’Educació francesa als docents: “Els alumnes us interrogaran i és important que els pugueu respondre”
    Pedro Moral Martín

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025

    crònica
    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.