Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Els sindicats de docents tornen a fer front comú contra la reforma de l’FP

    Víctor Sauradesembre 17, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Representants dels sis sindicats de docents, aquest matí
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El passat 11 de juny el Departament d’Educació va fer marxa enrere i va deixar en stand by la reforma del contingut i organització curricular de la formació professional, que en teoria havia de començar a aplicar-se aquest curs, al mateix temps que anunciava que obria “un procés de concertació amb els sindicats i les patronals del sector per a dissenyar conjuntament un nou model català d’FP i d’FP dual”. En aquell moment no només els sindicats, sinó que també molts equips directius de centres d’FP havien rebut aquella reforma amb les ungles, ja que els obligava a refer tot el que ja havien planificat i previst per al curs següent.

    Aquest curs sembla que la reforma ja s’està plantejant d’inici, però el mateix procés de diàleg, sense gaires concrecions, comença a inquietar tothom. En el cas dels sindicats, en els quatre mesos que fa que va començar el curs, aquest diàleg s’ha traduït en una única reunió de la mesa tècnica de l’FP que va tenir lloc el mes de novembre, i  en la qual el Departament els va transmetre la idea que la reforma seria la que ja tenien previst fer, i “a cost neutre”, és a dir, sense cap increment pressupostari significatiu. El Departament també s’ha reunit amb els equips directius dels centres d’FP, a través de reunions agrupades per famílies professionals, i s’està en procés d’intercanvi de propostes i parers. Segons els centres consultats, per una bona planificació del curs vinent, caldria tenir el currículum clar el mes de gener com a molt tard.

    Un dels aspectes més rellevants d’aquesta reforma sembla que passa per incrementar el nombre d’hores de formació en centres de treball (FCT) en els cicles formatius convencionals, per apropar-los als que es fan en la modalitat d’FP Dual. Actualment, de les 2.000 hores d’un cicle formatiu de dos anys, 300 són de formació en centres de treball, mentre que les restants 1.700 es fan al centre educatiu, i l’avaluació de l’alumne la fa –lògicament– el professorat de l’institut d’FP. Amb la reforma, s’introdueixen 400 hores en un mòdul de projectes, per la qual cosa els sindicats interpreten que Educació vol passar a fer 1.300 hores al centre i 700 a l’empresa. També afirmen que el tutor d’empresa tindrà capacitat avaluadora, i que per tant podrà esmenar la qualificació del professor del centre.

    Segons els sindicats, aquests canvis van en la direcció d’estalviar nòmina de professorat (el Departament ha negat reiteradament que pensi reduir plantilla, però els sindicats diuen que menteix), i el que provoquen és un empitjorament en la qualitat de la formació, ja que, diuen, l’alumne no acaba rebent una formació integral sinó específica d’unes tasques molt concretes que són necessàries per l’empresa on es fan les pràctiques. I que per tant no acaba aprenent un ofici que li permetria treballar en empreses diferents. Ho qualifiquen d’FP low cost.

    “Qualsevol mòdul de projecte/síntesi ha de ser un mòdul professional més, impartit i avaluat pel professorat, i en cap cas hauria de tenir caràcter recuperador i no hauria d’implicar la reducció d’hores de cap altre mòdul professional”, diu el punt 9 del manifest que s’ha presentat aquest matí. “Tota reforma curricular o projecte experimental s’hauria de fer amb un pla pilot amb una selecció de centres i famílies professionals, amb estudis previs que l’avalin, amb objectius, paràmetres i indicadors i una avaluació posterior abans de fer-la extensiva”, diu el 10. Els sis sindicats firmants (Ustec, CCOO, UGT, I-CSC, Aspepc i CGT) esperen una nova reunió amb el Departament, “que sigui amb documentació”, ha dit una de les portaveus, “i a partir d’aquí tots els escenaris estan oberts”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    formació professional FP sindicats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’equitat educativa i l’any 2035
    Next Article
    Entrevista
    Ramon Breu: “Ara ja duem la pantalla a la butxaca i tenim una mirada solitària i privatitzada”
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Entrevista
    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    maig 30, 2025

    Entrevista
    Belén López: “El sistema educatiu ha de millorar en tots els sectors, des de l’educació primària fins a la formació professional o universitària”

    abril 17, 2025

    Reportatge
    Infermeria, entre el col·lapse i el desaprofitament

    març 25, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}