Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    Joan de Santiago Bayona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Emergència climàtica fake

    Josep Gavaldàsetembre 30, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: @perlhorta
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: @perlhorta

    Dedicat a les resistents del Forn de Barraca en defensa de l’Horta i per aturar l’ampliació de la V21

    Estem en emergència climàtica. La presència mediàtica del tema és total i la mobilització a casa i en altres països també. Els partits posen la imatge de la cimera pel clima de l’ONU al costat dels seus logos. També els polítics es posen el cercle de colorets al voltant de les seues fotos als seus perfils de twitter. El president del govern es mostra obertament a favor de polítiques d’emergència climàtica. Sembla que per fi la classe política, empresarial i mediàtica han entès el problema.

    Però no.

    I dic no perquè mentre s’omplen la boca amb boniques declaracions i fonamentades paraules, la destrucció continua. Continuen ampliant autovies a l’entrada de les ciutats, continuen arrasant horta, continuen ampliant ports, continuen amb plans urbanístics expansius amb la idea que el sòl és una mercaderia, continuen planificant trens d’alta velocitat, continuen fragmentant el territori i els ecosistemes, continuen artificialitzant sòl. Sense cap propòsit d’esmena. Continuen fent el que feien. El que han fet sempre. L’únic que saben fer.

    I emergència vol dir parar i actuar immediatament en la direcció correcta. Emergència és el que justifica aturar projectes en curs i revisar profundament els que estan en cua. Però no és que no paralitzen els projectes en execució. Ni tan sols revisen els que estan en estudi. No hi ha un pla cap a res concret. Una revisió de polítiques territorials profunda, una direcció estratègica cap a un canvi d’orientació. O bé els pocs plans que hi ha en la direcció correcta es queden al paper perquè en la realitat s’acaba fent el contrari.

    Un cas concret. València. Setembre de 2019: malgrat haver declarat el president Puig l’emergència climàtica just abans d’eleccions autonòmiques al maig, el govern espanyol, del seu mateix partit i el Ministeri de Foment, amb un ministre valencià, continua posant asfalt per damunt del menjar, perquè està fent una ampliació absurda de l’autovia que entra a la ciutat.

    Asfalt per damunt del menjar perquè l’Horta ha sigut històricament el rebost de la ciutat i un sòl d’excel·lent qualitat millorat per generacions de llauradors que manté la seua fertilitat i que continua produint aliment. Un espai que ens farà falta en els temps d’incertesa que s’acosten.

    I més que el menjar. L’Horta de València com tots els sistemes agrícoles periurbans aporta protecció i resiliència enfront dels efectes del canvi climàtic. Ho hem vist a la Vega Baja del Segura tan sols fa uns dies. L’horta de la Vega és la que ha evitat encara més desgràcies. L’ocupació de l’horta és la que ha agreujat els problemes. Els sistemes agrícoles junt amb els naturals són els que van a protegir-nos contra les avingudes de pluges tempestuoses, contra les ones de calor, contra l’efecte illa de calor urbà i sobretot contra les incerteses que amb certesa patirem.

    També una ampliació absurda perquè des dels anys 90 del segle XX l’enginyeria de trànsit ja ha establert que augmentar els carrils d’una autovia sols genera més trànsit, el trànsit induït, fent més gran el problema. Els problemes ‘de trànsit’ s’han d’abordar amb gestió, no amb més asfalt. És un cas clar de malbaratament de recursos, vint milions d’euros, que serien tan necessaris per altres fins.

    Una altra lliçó sobre els plans i projectes territorials: quan després de les advertències passen les coses que els grups en defensa del territori i pel clima han assenyalat en les seues al·legacions ningú es fa responsable. I el que és pitjor, no s’aprén de l’error. A l’educació ens passem el temps avaluant, per què l’aprenentatge de l’alumnat millore, per millorar la nostra praxi. Per saber quines coses han eixit malament i no repetir-les o buscar alternatives. Perquè no hi ha avaluació de polítiques territorials? Perquè pla rere pla, projecte rere projecte es torna a repetir el mateix error que acabem pagant la ciutadania, en diners, en futur o en desgràcies?

    Descarbonitzar és necessari perquè va a les causes del problema. Però més necessari encara és preparar-se per a les conseqüències. El problema és que els responsables de prendre les decisions encara no han entés que això s’aconseguix amb la (bona) gestió del territori. Concretament fer un gir de 180° en política d’infraestructures i urbanística. El sòl té molt més valor per produir aliment i verd que com a solar. Fins que no entenem açò seguirem en paradoxes impossibles i falsos debats que associen creixement i benestar.

    Una reflexió final aplicada a l’ensenyament

    És desesperant. Quan saps que una actuació, pla general o autovia no sols és perjudicial per al medi i les nostres vides i que va en la direcció contrària a una emergència climàtica, sinó que a més no solucionarà els problemes que la justifiquen. Quan aportes evidències del que dius, però els responsables continuen avant…. com expliques al teu alumnat allò del debat constructiu i el convenciment amb arguments, si en la vida real no es prenen les decisions que ens afectaran a totes d’eixa manera?

    Arribes a la conclusió que les decisions en la vida pública estan basades en la superstició i el mite. Perquè, sense voler, estem sotmesos a un colonialisme ideològic del qual sovint no som conscients. Tinc companys professors que accepten acríticament les raons adduïdes pel ministre o els responsables de torn quan justifiquen la barbàrie. Coses com que l’AVE és un bon negoci, fer grans infraestructures és progrés, el benestar està lligat al creixement, i sobretot, l’actitud reverencial cap a l’autoritat, els experts, els que saben, esdevenint la seua opinió inqüestionable, perdent la nostra pròpia autonomia de pensar per nosaltres mateix. Doncs bé, anime, encoratge, pregue a les meues companyes i companys de professió a què qüestionen les opinions del poder, de la norma, del pensament estàndard, del consens social. Encara tenim llibertat de càtedra, una de les coses més boniques de la nostra professió. Exercim-la críticament animant el nostre alumnat a ser crítics. A no acceptar perquè sí les explicacions que no entenen o que contradiuen allò que pensen, a defensar postures dissidents, a demanar evidències, a analitzar una idea i no deixar-se impressionar per l’autoritat o poder de qui emet aquesta idea.

    Sols així podrem començar a albirar una societat més justa i millor per la majoria. Que l’escola pose també el seu gra en l’emergència climàtica. És imprescindible i sobretot ara, urgent.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La depuració de mestres durant el franquisme: el cas de Ricard Ballester
    Next Article
    Actualitat
    Hong Kong, la ciutat que desafia la Xina
    Josep Gavaldà
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025

    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}