Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    En Peric fa llibres

    Pere Marcé Franquesagener 3, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

     

    El perquè, la justificació i fonaments d’aquesta proposta, parteix d’una visió aigües amunt, des de l’experiència d’un taller amb màquines i materials de producció a l’Escola de formació professional fins a les fases inicials de concepció i disseny de producte, que cerca l’eficàcia i l’eficiència a partir de l’enfocament lean (1), que ha de reduir el malbaratament.

    A manera d’introducció, l’essència on millor s’emmarca aquesta proposta és a l’article “5 Mesures per implementar un pla de Blended Learning orientat a la millora dels aprenentatges i la reducció de les desigualtats educatives” (2) aquí hi identifico l’índex, el guió, l’argument, la legitimació del meu projecte on fàcilment identificar-hi l’objectiu i estratègia, bastida i facilitat d’encaix dels detalls, la il·lustració i exemple d’aplicació pràctica, entorn, eines i recursos de la iniciativa. El procés docent semipresencial (3) d’aquesta proposta inclou activitats presencials d’equips de treball als tallers de l’Escola i experiències d’aprenentatge virtual mitjançant treball col·laboratiu en línia, que han de reduir les desigualtats.

    La descripció breu que mostra la visió a desenvolupar és a la història (4) que tot seguit comparteixo:

    Vet Aquí en Pere, que tant és com era, explicant una història que ve d’enrere i va endavant. La història va de llengua, d’educació i de tecnologia. Un model integral i sostenible, col·laboratiu i global, d’esforç i compromís, de dedicació; fonamentat en la finalitat, el reconeixement i recompensa que estimulen la millora.

    Temps enrere, en Pere traduïa textos (en arts gràfiques i qualitat) de l’anglès al català. En Pere aprenia (sembla que la gamificació neurodidàctica ho explica) anglès, català i la matèria/contingut que traduïa. Es tractava d’una feina voluntària. Projectar aquesta dedicació el duu a adoptar i encaixar-ho en un marc d’excel·lència genuí, sàviament definit, i assumir la recerca acadèmica i la creació cultural com a objectius. El perquè, és reforçar el mercat cultural i lingüístic.

    Ara, en Pere fa de professor, d’arts gràfiques, a una escola de formació professional. En conseqüència, les circumstàncies actuals, faciliten les següents fases del procés. Ara toca crear.

    • Creator. El primer personatge de la història, el creator, qui troba l’oportunitat. Ras i curt, qui gràcies a experiències pròpies que venen de lluny, les projecta al futur i lidera en forma de negoci, una matriu d’innovació, facilitada pels recursos i infraestructures humanes i tècniques de l’encaix present.
    • Connector. El segon personatge/rol de la història, el connector, qui troba la solució. És a dir, qui fa possible materialitzar l’oportunitat de negoci. És una institució, la plataforma, l’espai físic i maquinari que facilita el desenvolupament de l’acció, l’aprenentatge basat en projecte.
    • Developer. El tercer personatge, el developer, qui fa que la solució funcioni. Aporta la tecnologia digital que suporta el sistema de gestió i edició, el programari. Permet l’emmagatzematge de dades, en garanteix la integritat, n’assegura la confidencialitat, ofereix la connexió principalment síncrona i en definitiva l’automatització que proporciona qualitat i productivitat al projecte, i els seus tres principis bàsics: reaprofitament de les solucions prèvies, la segmentació en unitats menors de l’objectiu, el treball en equip.
    • Doer. El quart personatge, el doer, qui executa la solució.  Ni més ni menys que la cara visible del projecte, qui a l’aula, a classe: a) promou el pensament racional habitual, però reflexiu, amb atenció als criteris, i amb l’objectiu de formular un judici raonable i defensable; b) fomenta la creativitat i treball en equip, utilitza eines i recursos disponibles per a trobar solucions innovadores a situacions canviants.

    En Peric tradueix textos. Amb els companys, a classe, s’ofereix l’oportunitat d’aprendre anglès, català i la matèria traduïda.

    Cada alumne utilitza un ordinador a manera de simple portal d’accés a la xarxa i el developer esdevé el posseïdor de les eines, recursos i dades de la traducció, assegurant la confidencialitat de la feina feta a uns equips informàtics situats físicament en un mateix edifici i connectats a una xarxa d’abast local, amb servidors propis.

    A casa, connectats principalment de manera asíncrona, els alumnes participen en la traducció de textos col·laborativa, mitjançant repositoris de traduccions que poden alimentar memòries de traducció o motors de traducció automàtica.

    A casa, connectats de manera síncrona, el doer garanteix l’homogeneïtat de la traducció feta per diferents traductors, l’equip d’alumnes, implementant estàndards de qualitat i bones pràctiques, gestiona el projecte dins del sistema de garantia de qualitat del connector, liderant la resolució de problemes complexos, pensament crític i creativitat, associats a la compartició, reutilització i presa de decisions traductològiques.

    A classe (unitat de sessió d’ensenyament i aprenentatge), es tradueixen textos del sector gràfic (publicacions analògiques o digitals) que d’altra manera es mantindrien d’ús restringit als coneixedors de la llengua anglesa i complicarien, per tant, a la majoria d’alumnes, l’accés al coneixement, el qual disponible en les llengües locals, actualment i de fa força anys, és reduït i obsolet.

    En aquest escenari, l’apoderament és autoevident.

    En Peric també aprèn preimpressió; edició de text, disseny i confecció de pàgines. Ara tenim la matèria primera, unes paraules, textos, continguts, que no són anònims ni forans, no és el “lorem ipsum” ni altres conjunts de lletres i mots enllaçats, repeticions, mancades de sentit, profit i progrés per a nosaltres.

    A classe, preparen el text traduït, aquell que parla de les especificitats tècniques, artístiques i de gestió del sector gràfic, hi afegeixen imatges que n’il·lustren el contingut i també les prepararen, perquè de la mateixa manera que el text, no utilitzen unes imatges qualssevol, sinó imatges adients i tractades professionalment, que permeten una reproducció fidel i magnífica.

    El paper, la tinta, les màquines i equips d’imprimir i enquadernar, protagonitzen la següent etapa del procés productiu. En Peric i els seus companys de classe fabriquen llibres, revistes. En volen moltes còpies, diversos exemplars d’aquestes obres gràfiques. L’excel·lència del procés d’aprenentatge i treball basat en aquest projecte editorial queda assegurada, mitjançant el compromís amb la qualitat d’un projecte transversal, integral, havent-ne adquirit un sentiment de propietat que ha motivat i guiat l’esforç.

    Han après a imprimir i enquadernar. Els alumnes implementen els seus coneixements en impressió i acabats, a la fabricació d’un producte el contingut del qual facilita, precisament, l’ampliació  d’aquests coneixements (respecte als assequibles a l’actualitat), i un continent que promociona la bondat i virtuts, equips i maquinària, les matèries primeres emprades (principal, però no exclusivament, el paper), la indústria gràfica.

    Hem treballat totes les fases del procés, en un ambient genuí d’activitat mental activa i màxima per als aprenents, vehiculat per la llengua, mitjançant l’aplicació, demostració i il·lustració pràctica dels continguts dels cicles formatius fonamentat en l’eliminació del malbaratament com a element vital de qualsevol implementació lean, mitjançant un projecte eficaç i eficient, una autèntica escola del treball.

    Acabem; obtenim llibres, revistes.. i els publiquem, promovem la participació activa dels grups d’interès, fem sostenible econòmicament la iniciativa.


    (1) https://ca.wikipedia.org/wiki/Producció_ajustada

    (2)  https://obrimeducacio.cat/blog/mesures-blended-learning

    (3) https://ca.wikipedia.org/wiki/B-learning

    (4) CAT (Computer Assisted Translation) inscrita al Registre de la Propietat Intel·lectual

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Roser Gómez
    Next Article
    Opinió
    Retornem la mirada als infants
    Pere Marcé Franquesa

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025

    1 comentari

    1. pere marcé franquesa on gener 17, 2021 11:58 am

      Les estrelles. La imatge il·lustrativa de l’article.
      Certament es tracta d’una imatge especial per a mi alhora que en diversos sentits.
      El significat més fàcilment associable a la història, te la idea/projecte/iniciativa representada per l’estrella central, envoltada de 4 estrelles que corresponen als 4 personatges que la protagonitzen i faciliten, acompanyen i volen fer brillar encara més, afavorint-ne la implementació.
      La imatge original és composta d’una gran quantitat de petits papers de colors (negre, groc, plata) que formant un mosaic, fan un conjunt, una comunitat, que organitzadament col·laboren a destacar i reforçar un projecte comú i transversal.

      Reply
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}