Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Escolaritat equilibrada i equitat educativa: 10 anys de vaguetats terminològiques i poques dades

    Alba Caballé i Riverasetembre 22, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ja fa una dècada que a Catalunya es parla d’equitat educativa i escolaritat equilibrada de manera recurrent. De fet és estrany que un text o un discurs sobre educació no incorpori la paraula equitat (cosa que qualifico de molt positiva). Tanmateix, l’ús que se’n fa és amb encert i rigor de fortuna variables, i en alguns casos vorejant els límits de la fal·làcia[1], especialment quan no s’acompanya de dades i evidències científiques, i sí d’altres mots poc definits. Veiem tres exemples.

    Equitat no és sinònim d’igualtat

    No és infreqüent llegir i escoltar la paraula equitat referint-se a igualtat.  Però l’equitat és el conjunt de mesures que adoptem per poder arribar a una situació d’igualtat, i aquesta, aplicada als estudiants s’acostuma a classificar en quatre tipus: resultats acadèmics, nivells bàsics competencials, tractament de l’alumnat, i oportunitats educatives[2].

    Així doncs, quan un dels think tank educatius del nostre país diu que “cal impulsar les activitats fora escola per millorar l’equitat en l’èxit educatiu”, potser seria millor que hagués expressat “que cal establir mecanismes d’equitat en les polítiques del fora escola per tal que hi hagi igualtat en l’èxit educatiu”.  Aquesta mateixa entitat publica afirmacions com “sense major equitat en els resultats, el sistema no serà ni just ni excel·lent”, quan el correcte seria afirmar que “sense major igualtat en els resultats, el sistema no serà just ni excel·lent”. La diferència de les formulacions proposades no és menor, donat que permet a experts i no experts entendre millor del què estem parlant.

    Ho deixarem aquí, però no em manquen ganes de preguntar també què s’entén per èxit educatiu: resultats acadèmics determinats, itineraris educatius de durada concreta, obtenir una feina amb remuneració i tipologia determinades? I què s’entén per un sistema excel·lent? Suposo que algú dirà que un sistema excel·lent és aquell en què tots els alumnes assoleixen l’èxit educatiu. Ho compro des d’un punt de vista genèric, i com a ciutadana.

    Però per fer polítiques efectives i amb impacte necessitem concreció acurada de l’objecte d’actuació i una sòlida base d’evidències del nostre sistema educatiu, i no titulars.

    Oportunitat educativa: un concepte ubiqui

    La paraula oportunitat es defineix com el “lloc o moment més oportú per a fer o aconseguir alguna cosa[3]”, i té com a sinònims els mots avinentesa i ocasió.

    Aquesta mateixa entitat a la qual fèiem referència a l’apartat anterior ha publicat que “la segregació escolar suposa un greuge pels infants vulnerables que queden privats de moltes oportunitats educatives per la resta de la seva vida”. Passant per alt el determinisme absolutista de la frase, el primer problema és que no defineix que entén per “oportunitat educativa”. Però a més, l’oportunitat, per definició, indica la pròpia existència d’aquesta. Per tant, potser el que cal estudiar és per què l’alumnat vulnerable no aprofita aquestes oportunitats educatives que sí que té.

    Els resultats acadèmics dels alumnes estan condicionats entre un 70% i un 100% per les seves característiques socioeconòmiques

    O és que en realitat s’estan referint a que aquests alumnes no tenen els recursos necessaris per tenir les mateixes oportunitats educatives que l’alumnat no vulnerable? Parlar dels recursos necessaris per obtenir un mateix objectiu independentment de les persones i les circumstàncies sí que ens clarifica l’objecte d’actuació i ens vincula amb el paradigma de l’equitat. I de nou, la reformulació permet a experts i no experts entendre millor del què estem parlant.

    En la mateixa línia, una de les més administracions locals més grans de Catalunya ha publicat un informe sobre les Oportunitats educatives del curs 2022. El document, de 139 pàgines, no defineix el concepte d’oportunitat educativa, ni el contextualitza. De fet, no hi ha introducció, i la paraula oportunitat educativa surt només 6 vegades en tot el text i en un context genèric. Si bé el document descriu i analitza de manera excel·lent 6 temes sobre educació, el títol sembla més fruit de la necessitat de fer ús d’una paraula de moda que no pas el descriptor o el fil conductor del contingut.

    La mixtura social no té efectes rellevants en els resultats acadèmics

    També portem una dècada llegint i escoltant l’acadèmia i les administracions del nostre país advocant per la mixtura social en els centres, com a mesura imprescindible per millorar les oportunitats educatives dels estudiants. La frase de l’apartat anterior[4] ens serveix aquí també com a exemple.

    Gorard, una de les persones que més ha estudiat (i calculat) sobre la segregació escolar[5], i possiblement el principal referent investigador en avaluació dels processos i sistemes educatius amb una mirada específica d’equitat, indica que la teoria que vincula segregació escolar amb baix rendiment és un exemple de ciència social patològica[6],[7]. Segons Gorard no és possible establir una relació causal entre la segregació escolar i el rendiment escolar, donat que aquesta s’ha demostrat estadísticament que és marginal[8].

    Segons Gorard (i altres autors), els estudis evidencien que els resultats acadèmics dels alumnes estan condicionats entre un 70% i un 100% per les seves característiques socioeconòmiques, independentment del centre en què estiguin i l’heterogeneïtat de l’alumnat. I de fet, en el mateix sentit s’expressa el Consell d’Avaluació del Sistema Educatiu, en l’informe L’avaluació de sisè d’educació primària 2022, el qual fa servir una acurada anàlisi de variància multifactorial. Gorard (2006) finalitza un dels seus articles més coneguts així de contundent “No és ètic continuar destinant diners públics a algunes de les afirmacions de ciència social patològica: l’efecte de la mixtura social és una d’elles” [9].

    Tot i així, que a ningú li sorprengui que soc una gran defensora de la necessitat de tenir centres educatius amb mixtura social, doncs tal com també afirma Gorard (i molts altres científics), els efectes sobre la cohesió social generada per la mixtura social sí que són evidents, tant com necessaris i imprescindibles en una societat  cada vegada més diversa des de tots els punts de vista. Però només amb mixtura social no aconseguim que tots els alumnes tinguin les mateixes oportunitats educatives, o èxit educatiu, o igualtat de resultats acadèmics…

    La vaguetat terminològica i la manca de dades i estudis analítics del nostre sistema educatiu condiciona sense dubte l’efectivitat de les polítiques efectives i eficients. Però hi podem posar remei. Som-hi!

     

    [1] Segons el Diccionari Optimot, la fal·làcia és un procés de raonament incorrecte

    [2] Ferrer, F. el al. (2009) Equitat, excel·lència i eficiència educativa a Catalunya, Fundació Bofill

    [3] http://www.wordreference.com

    [4] La segregació escolar suposa un greuge pels infants vulnerables que queden privats de moltes oportunitats educatives per la resta de la seva vida

    [5] És l’autor de l’anomenat Índex de Gorard, que corregeix alguns dels problemes de l’Índex de Duncan. L’índex de Duncan és el que fa servir el Síndic de Greuges per elaborar els informes pel Pacte contra la segregació escolar.

    [6] Park, R. (2000) Voodoo science: the road from foolishness to fraud, Oxford, Oxford University Press

    [7] S’entén per ciència social patològica quan es defensa un argument amb insuficients dades i evidències científiques, i tot i així, la teoria és acceptada tant per l’acadèmia com per la societat

    [8] Gorard, S. (2006). “Is There a School Mix Effect?”, a Educational Review, núm. 58, p.1, 87-94.

    [9] Gorard, S. (2006). “Is There a School Mix Effect?”, a Educational Review, núm. 58, p.1, 87-94.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    equitat Equitat educativa Igualtat opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Rosa Liarte: “La tecnologia em permet adaptar-me a l’alumnat”
    Next Article
    Opinió
    Educació digital: s’ha obert el debat?
    Alba Caballé i Rivera

    Doctora en Geografia (UAB), Màster en Gestió i Direcció de RRHH (UOC) i Postgraduada en Estudis d’Impacte Ambiental (UPC). Consultora i tutora del Grau d’Economia i Empresa de la UOC. Tècnica del Servei de Planificació i Avaluació de l’Àrea de Presidència de la Diputació de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}