Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    La Facultat d’Educació de la UB se suma a la petició d’una investigació sobre Ramon Flecha

    Pablo Gutiérrez de Álamo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Escoles amagades en soterranis de Síria per educar enmig de la guerra

    Actualitat
    Escoles amagades en soterranis de Síria per educar enmig de la guerra

    Fabiola Barrancomarç 2, 20166 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una de les aules sota terra del col·lectiu Kesh Malek, a Alep, en la qual s'hi pot llegir el missatge (en el cartell negre) "Quins són els teus millors desitjos?",
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Estem a les portes del cinquè aniversari del començament de la guerra a Síria i, amb el pas d’aquesta mitja dècada, han florit multitud d’iniciatives civils que intenten combatre l’horror que inunda el país. Les escoles del col·lectiu Kesh Malek s’han hagut de cenyir a les adversitats del conflicte: els bombardejos i altres perills els han portat a enterrar escoles al subsòl; però a dins, les regles les posen ells. El color i la imaginació animen els nens a pensar en un futur per a la seva generació.”Tinc un gran somni”, diu una de les enganxines que adorna una aula.

    Kesh Malek és un col·lectiu independent i sense ànim de lucre fundat per la societat civil siriana. Formen aquest equip, ja sigui en la diàspora o dins del país, ciutadans que, tot i la guerra, segueixen disposats a agafar les regnes del seu futur. Especialment, a través de l’educació dels més vulnerables: els infants.

    Kesh Malek, que significa “escac al rei” en àrab, és una metàfora d’aquest escac necessari en tot tipus de dictadures o opressió. Supervisen nou escoles de primària, amb 3.330 alumnes, repartides en set barris de les zones sota el control de l’oposició al règim a Alep. Es calcula que 2,8 milions de menors a Síria estan sense escolaritzar, i en àrees com en les que actua aquesta associació, les matrícules en educació bàsica han caigut del 100% al 6%.

    “Un grup de companys s’encarrega d’assegurar que els valors del col·lectiu s’estan aplicant a les escoles”, diu Hayma Alyousfi, membre de Kesh Malek. “Aquests són el respecte dels drets dels infants, prohibir la ideologia política i religiosa i el rebuig a tot tipus de violència verbal i corporal. I així, proporcionar un espai per a la creació i l’entreteniment, a més de fomentar la llibertat d’expressió entre els alumnes. Tot això acompanyat per una infraestructura de refugis subterranis, per intentar mantenir fora de perill dels successius bombardejos dels avions d’Al-Assad i Rússia, que tenen com a objectiu tots els espais públics, incloses les escoles”, explica a eldiario.es.

    Un pòster en una de les aules subterrànies del col·lectiu Kesh Malek, en què hi ha una "finestra" a l'exterior que simula vistes al mar. | Kesh Malek,
    Un pòster en una de les aules subterrànies del col·lectiu Kesh Malek, en què hi ha una “finestra” a l’exterior que simula vistes al mar. | Kesh Malek,

    A les escoles de Kesh Malek, no només s’hi ensenyen matemàtiques i gramàtica. En aquestes parets sota terra, també hi ha cabuda per als colors, un component fonamental quan el paisatge que t’envolta és fosc. Per això, al setembre de l’any passat es va posar en marxa un projecte en el qual “des d’un espai de creativitat, es llança llum sobre la diversitat del poble sirià i la seva identitat, fomentant la tolerància i els drets humans a partir de dissenys i dibuixos personalitzats per a cada aula i edat. Convertint les classes en un lloc segur per a nens i professors que els serveix d’escapatòria a la violència diària que viuen i els garanteix poder expressar-se lliurement. A través d’aquestes imatges propositives -que cobreixen les parets sense finestres, pupitres i pissarres- els nens interioritzen el respecte i posaran límits a totes les ideologies extremistes”, argumenta Alyousfi.

    “Reconstruirem Síria pedra a pedra”

    Altres de les activitats preparades per als alumnes, que serveixen com a eines per solucionar conflictes i canalitzar la ràbia i la violència de l’entorn, són els grups de titelles i de teatre. O les reeixides”bústies d’opinions”, que consisteixen en brindar-los l’oportunitat d’exterioritzar les seves inquietuds deixant els seus missatges en els casellers repartits pels passadissos i que després es compartiran per intentar buscar solucions d’una forma col·lectiva i participativa.

    HK, un jove sirià establert a Espanya, és l’encarregat del disseny d’aquestes aules clandestines folrades de colors i missatges per als petits.

    “Vull llibertat”. “Reconstruirem Síria pedra per pedra”. “Estimo els meus amics”.”Som el futur”. “Tinc un gran somni”. Aquestes són només algunes de les frases estampades en adhesius, cartells o plantilles de grafits per a què les criatures les plasmin en els murs, i que s’utilitzen per adornar aquests col·legis que, cada dia, miren de burlar la mort. HK considera que és important “ressaltar valors comuns de tots els sirians, no les diferències, que aquestes estan a la vista”.

    Pegatina dissenyada per HK, un jove sirià establert a Espanya, amb el missatge "no paris de somiar" per a les aules del col·lectiu Kesh Malek. | Kesh Malek.
    Pegatina dissenyada per HK, un jove sirià establert a Espanya, amb el missatge “no paris de somiar” per a les aules del col·lectiu Kesh Malek. | Kesh Malek.

    Per això, a Kesh Malek treballen fomentant la inclusió, ja sigui de gènere, religiosa, o cultural. Amb detalls tan significatius com utilitzar les llengües més parlades per les diferents comunitats que viuen a Síria: kurd, siríac, àrab, a més de l’anglès.

    Al mateix temps insisteixen en “l’oportunitat d’oferir-los més opcions de vida, que -els nens- triïn i sàpiguen que hi ha més alternatives que ser soldats. Tot, des d’una visió per treballar per una Síria lliure”.

    Una missió, i alhora un somni, que comparteixen tots els integrants de Kesh Malek, els qui creuen que, per aconseguir-ho, “a Síria, caldrà passar per una refundació, una Constitució nova i una generació que conegui bé els seus drets, cregui en ells i tingui les eines per defensar-los”.

    Caos total després dels bombardejos a Alep

    La batalla d’aquest col·lectiu per promoure iniciatives civils que, com explica HK, “tant el Daesh (ISIS) com el règim volen aixafar”, segueix dempeus. Tot i que una de les tasques de Kesh Malek és “convèncer els veïns perquè enviïn els seus fills a aquestes escoles”, des del col·lectiu denuncien que “la intensitat dels bombardejos dels últims mesos, perpetrats pel règim i l’aviació russa, ha afectat durament el seu funcionament”.

    Dibuixos i murals dels nens adornen les classes del col·lectiu Kesh Malek. | Kesh Malek.
    Dibuixos i murals dels nens adornen les classes del col·lectiu Kesh Malek. | Kesh Malek.

    “Encara no tenim números definitius del caos total causat últimament als afores d’Alep. Però, per exemple, al barri Al Fardos han tancat l’escola pels bombardejos durant tres dies sense parar, fet que ha provocat la por dels pares i el percentatge de l’assistència dels nens al febrer va ser només del 15%, més tres professores que van haver de desplaçar-se de la zona”, es lamenta Alyousfi.

    Aquest és un reportatge publicat a Desalambre

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Drets Humans Kesh Malek Síria
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Transformar l’educació
    Next Article
    Actualitat
    El moviment estudiantil afronta el 3+2 amb una vaga a les universitats catalanes
    Fabiola Barranco

    Related Posts

    Actualitat
    Campanya per a l’anul·lació de la sentència de Francesc Ferrer i Guàrdia

    juny 19, 2025

    Opinió
    Més armes, menys escoles

    març 21, 2025

    Entrevista
    Amalia Gamio: “Espanya està en un risc molt alt de regressió en l’assumpte de l’educació inclusiva”

    octubre 23, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}