Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Ètica i docència

    Redaccióoctubre 5, 20218 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Entenem els/les professionals de la pedagogia en l’àmbit escolar, com a persones amb un compromís vital que els permet reconèixer principis, deures i drets. Cal evidenciar una convicció ètica alineada amb els drets humans -i dels drets dels infants- amb l’objectiu de promoure aquells valors que teixeixen el respecte i la responsabilitat  d’una societat pacífica, inclusiva, justa i considerada.  Una conceptualització que vincula directament l’ètica amb la docència.

    En una aproximació a la definició d’ètica, trobem que la més utilitzada és entendre-la com a sinònim de moral, com un conjunt de prescripcions sobre el que és correcte i el que és incorrecte, el que és just i el que és injust. Des de la vessant acadèmica, el concepte d’ètica es refereix a l’activitat reflexiva que fonamenta les prescripcions morals o que, interrogant-les, les de-construeix o canvia.

    Així mateix i seguint a Joan Canimas, hi ha una distinció entre resolució de problemes ètics i consens social sobre problemes ètics. La resolució de problemes ètics és una activitat pròpia de la filosofia moral, mentre que el consens social sobre problemes ètics és l’acord sobre una qüestió moral que es produeix en l’àmbit de la comunitat política . Així doncs, cal insistir en aquesta definició perquè no sempre el consens social o la solució social d’un problema moral significa que s’hagi resolt de manera ètica.

    Si, tal com diu Meirieu (2001, p.10), entenem l’ètica com “la interrogació del subjecte sobre la finalitat dels seus actes […] situant-lo envers la qüestió de l’Altre” i el reconeixement de la seva alteritat, ens podem plantejar un seguit de qüestions i reflexions des de la mirada pedagògica:

    1. Importància dels professionals de la docència, des d’una perspectiva ètica i social

    Des d’una visió utòpica i romàntica que mou la transformació social sota el paraigües dels Drets Humans i tenint present l’origen llatí de la paraula docent –docere, ensenyar- els/les docents són cabdals en el camí de la recerca de les millors estratègies per a cada alumne/a atenent a les seves peculiaritats, diferències, motivacions, il·lusions, mantenint sempre viu l’esperit de la curiositat.

    Els/les professionals ètics es caracteritzen per tenir: habilitats cognitives, socials i comunicatives, empatia i valors que prediquen amb l’exemple, saben escoltar i mantenen vinculació amb els agents de la Comunitat Educativa i Serveis Externs, tenint com prioritat la coordinació escola-família des d’on oferir orientació, assessorament i suport com a docent, i/o pedagogs/gues, psicopedagogs/gues.

    2. Compromís amb la societat

    Els docents estem compromesos amb la societat des del Centre Escolar, com a resposta a la inquietud que genera ser espectadors d’injustícies i vulneració de drets, contribuint amb l’acció pedagògica a canviar el món.

    Un compromís que demana responsabilitat i modèstia. Responsabilitat, perquè allò que fem i diem -i allò que no diem, fets, mirades i gestos- deixa empremta. Modèstia, perquè contribuïm a la formació de persones -el nostre alumnat- defensant que l’individu es fa a sí mateix (Pestalozzi, 1994, citat a Meirieu, 1998) i els professionals de la pedagogia no som més que guies, facilitadores i acompanyants; un model entre molts, que no ho sap tot, però coneix la importància de la pregunta sobre la resposta com a via d’entrada a allò desconegut (Alves, 1996).

    L’ètica de la nostra tasca ens demana compromís amb la tasca d’educar des de la responsabilitat i la modèstia amb l’alumnat en qui deixem empremta; amb les famílies amb les quals col·laborem; amb la societat en continua transformació.

    3. Compromís amb les persones

    El compromís amb l’alumnat implica reconèixer-lo com a subjecte de dret, trobant l’equilibri en l’acció educativa entre la llibertat i l’apuntalament (Meirieu, 1998), creant un espai segur per a la formulació de preguntes i la cerca de respostes, amb la voluntat de facilitar un aprenentatge emancipador, que transcendeixi més enllà de l’escola (Meirieu, 1998; “mestre emancipador”; Rancière, 2010). Tenim l’obligació ètica de ser bastida en la construcció de la pròpia persona, evitant expectatives demolidores, però sent honestos i declarar que aprendre suposa esforç com diu la pedagoga Inger Enkvist.

    Com exposa Marcelo (2012), el docent té l’obligació ètica d’aprendre a ensenyar, perquè tot alumne/a té dret a aprendre. Segons Grossman y Lee (2005), calen docents competents en el coneixement del contingut que ensenyen, així  com en la resolució de  problemes, i la presa de decisions per poder ajudar l’alumnat.

    Cooperar en el creixement de la persona, tant en el coneixement com en el caràcter, és una tasca de gran responsabilitat i comporta cooperar en la conformació individual del seu ethos, pensament crític i estratègies de resposta davant les situacions quotidianes de la vida.

    4. Compromís amb les famílies. Professionalització docent

    Les famílies dipositen en els professionals de l’educació (mestres, professorat, pedagogs/gues…), la confiança en la formació dels seus fills i filles, per tant tenim l’obligació ètica de donar la millor resposta possible. El/la  docent, en totes les etapes educatives, necessita una gran professionalització, ha de disposar a més de la formació acadèmica de l’etapa, capacitats i competències per assumir les responsabilitats, funcions i tasques pròpies de la docència, com:

    Intel·lectual i tècnica. Coneixements de la pròpia matèria i d’altres matèries d el currículum i curiositat per nous coneixements intel·lectuals, científics, tecnològics, socials, lingüístics, culturals, pedagògics, etc.

    Didàctico-Pedagògica. Per la millora de la qualitat dels processos d’ensenyament-aprenentatge, amb la selecció dels coneixements, continguts i recursos per poder atendre la diversitat de l’alumnat.

    Comunicativa. Processos bidireccionals de comunicació entre docents i discents: recepció, interpretació, producció i transmissió dels missatges a través de diferents canals i mitjans, i contextualitzats a les diverses situacions educatives.

    Humana. El creixement i autoconcepte positiu del/de la docent i la maduresa i equilibri emocional són indispensables per afrontar la varietat d’aspectes que embolcallen la docència, la gestió de l’estrès, tensions i resolució de situacions, així com l’adaptació a noves situacions.

    Social. Gira al voltant del respecte als valors de la societat i comunitat de l’entorn en el qual es treballa, amb actituds d’observació i escolta de tots els integrants de la comunitat educativa. Compromís ètic amb la gestió positiva del centre educatiu i l’harmonia amb els equips de treball.

    Laboral. Respecte i implicació en la cultura i el projecte de la institució educativa i en la consecució dels objectius mitjançant el treball d’equip. Compromís ètic amb els deures i drets com a treballadors/res, i la implicació amb la cura, clima i confort de l’entorn escolar i llurs aules.

    Ètica i docència, per continuar facilitant i afavorint des d’un marc pedagògic la universalitat de l’educació, equitativa i inclusiva, sense excloure a ningú

    A tall de conclusió

    Com a professionals de l’educació (docents, pedagogs/gues, psicopedagogs/gues…), implicats en la millora continua de l’educació i en el compromís amb alumnes, famílies i societat, des d’una perspectiva ètica i pedagògica, apostem per la recerca i desenvolupament didàctic amb metodologies que acompanyin una realitat educativa on l’alumne/a, gran o petit, gaudeixi:

    • De projectes educatius deliberadament oberts a la vida i que provoquin iniciativa, curiositat i desenvolupament.
    • D’infinites possibilitats pedagògiques que abracin situacions i reptes per als alumnes que els permeti afrontar una societat en constant canvi.
    • D’espais amb comoditats físiques i oportunitats pedagògiques que fomenti hàbits i benestar que generi climes d’aprenentatges basats en l’activitat de l’alumnat.
    • D’oportunitats educatives que facilitin la llibertat de moviment en el marc d’un Projecte que contempli una educació basada en els interessos i tendències naturals dels/de les alumnes.
    • D’una realitat que fomenti la inclusió i l’atenció a la diversitat, on l’alumnat es faci preguntes i trobi respostes. Entorns pedagògics que facilitin desenvolupar les potencialitat de cadascú.
    • D’un benestar que faciliti el desenvolupament de competències socio-emocionals en un clima de superació personal al ritme de cadascú.
    • D’una realitat que permeti observar i captar incògnites; formular hipòtesi; imaginar solucions; experimentar i comprendre situacions complexes, per proposar i millorar la solució proposada.

    Ètica i docència, per continuar facilitant i afavorint des d’un marc pedagògic la universalitat de l’educació, equitativa i inclusiva, sense excloure a ningú. I celebrar que la vida ens atorgui la possibilitat d’un existir educatiu apassionant, tal  com diu Rubem Alves (1996), gaudim de la immortalitat:

    «Enseñar es un ejercicio de inmortalidad. De alguna forma seguimos viviendo en aquellos cuyos ojos aprendieron a ver el mundo a través de la magia de nuestra palabra. Así, el/la professor/a no muere nunca…»

    Fonts citades
    • Alves, R. (1996) La alegría de enseñar. Recursos, 14. Octaedro Caninas,
    • Joan Canimas, blog “Ètica aplicada a l’acció social, psico-educativa i sòcio-sanitària“  http://www.canimas.eu/ca/
    • Meirieu, P. (1998) Frankenstein educador. Laertes Educación, 87
    • Meirieu, P. (2001) La opción de educar. Ética y Pedagogía. Recursos, 40. Octaedro Rancière, J. (2010) El maestro ignorante. Laertes Educación, 104

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Dia Mundial del Docent opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «Entre els abandonadors trobem perfils molt diferents que requereixen respostes molt diferents»
    Next Article
    Actualitat
    El Parlament posa deures al Govern en FP, escola inclusiva i tramitació de beques
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}