Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Falling’ i ‘Estiu del 85’

    Jaume Celaoctubre 22, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Falling’

    Viggo Mortensen em cau molt bé. És un home que quan fa declaracions les llegeixes amb interès. Parla uns quants idiomes, escriu, és fotògraf, pintor, entén de música, és actor –recordeu Captain fantàstic, Promeses de l’Est, A la carretera, Una història de violència, El senyor dels anells… – i ara dirigeix Falling, la interpreta i és responsable del guió. Renoi, amb en Viggo, quan s’hi posa és l’home orquestra.

    La pel·lícula ens explica la història d’un pare i d’un fill que representen dos mons molt diferents. El pare –un Lance Henriksen, que serà carn de premi – és un home vell, amargat, àcid, que no sap estimar, afectat per una malaltia degenerativa, homòfob, violent… Vaja, una perla d’aquelles que no voldries tenir al teu collaret. El fill –en Mortensen– és tot el contrari. És pilot d’aviació, viu amb la seva parella, home de trets orientals, amb una filla. El gendre rep de tant en tant els insults del seu sogre. Fill i gendre aguanten amb una paciència digna de tots els elogis, sobretot quan el vell fa servir el record de la mare per fer mal, una dona que va suportar  molt i en tenim  proves evidents perquè la pel·lícula transita del present al passat i ens mostra que quan arriba la vellesa els trets del caràcter s’accentuen i aquí de manera dolorosa. Hi ha un enfrontament, un únic enfrontament que té uns trets catàrtics, on sembla que pot sorgir alguna mena de tendresa, però la malaltia sempre pot més i sempre fa aflorar el pitjor de qui la pateix. Tota la pel·lícula estàs tens, sempre esperes el moment on la violència esclati.

    Els nets són els que donen una lliçó a aquest avi tan insuportable. Una diu que se l’estima i els altres dos reconeixen que no els fa cap por.

    I un detall. Surt l’actriu Laura Linney, que feia temps que no veia i és excel·lent el seu treball com ja és habitual. I una curiositat: David Cronenberg, director i amic de Mortensen i que l’ha dirigit en ocasions anteriors, dona vida a l’uròleg que visita les profunditats del pare amb problemes de pròstata. Tot un homenatge a aquest director que ens ha presentat realitats  molt crues. M’imagino que devien riure una bona estona després de rodar aquesta escena.

    Primera pel·lícula d’en Viggo Mortensen com a director. I un primer encert que estic convençut que no serà l’últim.


    ‘Estiu del 85’

    Des de Sitcom que segueixo fidelment la filmografia de François Ozon. Ara ens ha arribat Estiu del 85, on trobem dos joves, en David, una mica més gran que l’Àlex, que es coneixen per atzar. L’Àlex, que és el narrador de la història que avança caminant enrere, té un accident a alta mar i és rescatat per en David, que com si fos el personatge cèlebre de Teorema, de Passolini, el fascina de tal manera que entre els dos joves s’estableix un vincle  molt intens, un vincle que també és físic, però  no  només. En el cas de l’Àlex el podem batejar com enamorament, com aquella apassionada construcció que vas fent de la persona que estimes. No és tan clar en el cas d’en David. La història comença pel final. Ha passat alguna cosa greu i ho sabrem més endavant.

    Ozon té una traça especial per mostrar-nos com s’uneixen les dues pulsions essencials que ens va explicar Freud: Eros i Thanatos, perquè el principi de la vida i el de la mort estan presents al llarg de la història. En un ambient de platges que s’allarguen fins l’infinit, en una localitat de costa, dos nois intenten evitar que naufragi el que senten l’un per l’altre, però un d’ells ho viu com els límits que empresonen les possibles descobertes que es fan als inicis de la joventut. I el drama comença aquí, justament aquí. La promesa que es fan els dos nois, que  no us avanço, és molt original, una mena de reivindicació de la vida, una proposta plena de bellesa, d’aquella bellesa que es viu quan comences a sortir de la seguretat de la infantesa per endinsar-te en el mon dels sentiments que poden fer que la teva vida conegui què vol dir perdre-ho gairebé tot i haver-te de reconstruir amb les restes que suren al bell mig del mar.

    Si coneixeu la filmografia d’Ozon pensareu en altres pel·lícules seves: Franz, El temps que queda, Una nova amiga… i, sobretot la seva millor pel·lícula: A la casa, on, com passa a Estiu del 85, el valor de l’escriptura, de fer servir el relat per entendre el mon i per entendre’t, té una presència molt destacada.

    I un polsim de nostàlgia, però només un  polsim.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Increment de positius i grups confinats, però es descarta passar al model híbrid
    Next Article
    Opinió
    La pàgina 99 en temps de covid
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}