Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La febre del blog i les xarxes socials a les escoles

    Anna Torralbomaig 31, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Em passejo per diversos blogs d’escoles i corroboro la meva hipòtesi (no massa arriscada) que estan plens de fotos i vídeos. Pàgines i pàgines d’entrades: activitats a les classes, excursions, festes… Centenars de moments capturats en imatges. A continuació, em faig la següent pregunta: Quant de temps suposarà fer i penjar tot aquest arxiu visual? Escullo una escola com a model i reviso totes les fotografies que s’han fet: en un mes i mig s’han penjat 1.662 fotos (prèviament seleccionades, pel que en realitat se n’han fet moltes més). Sense ser massa exhaustiva (òbviament faig el recompte per aproximació), estimo que cadascuna d’aquestes imatges poden necessitar 3 minuts per completar el cicle: des que es fa la foto fins que és publicada en un post, amb el seu respectiu text. Segueixo fent comptes, 1.662 fotos a tres minuts cadascuna, ens dóna un total de 83 hores. 83 hores invertides a donar visibilitat a activitats que es realitzen a l’escola! Segueixo fent comptes, encara no puc donar crèdit a aquestes xifres, pel que em decanto per veure-ho des d’una altra perspectiva: dividit 83 hores per les sis setmanes durant les quals s’han fet les fotos, em surt a 14 hores per setmana. La cosa no millora. Continu, dividint les 14 hores per les persones que s’encarreguen de penjar i gestionar aquestes imatges (normalment membres d’una comissió). Faig una aproximació, i considero que poden ser 5 (evidentment no tinc en compte les persones que han fet les fotos). El resultat final és de 2,8 hores a la setmana per persona. I, esperin! No he tingut en compte totes les altres xarxes socials a la qual les escoles estan vinculades: Twitter, Facebook, Instagram…

    Tenint en compte que no totes les escoles fan el mateix ús de les xarxes o dels blogs, però considerant també que aquesta pràctica està cada vegada més estesa i instaurada, m’arrisco a afirmar que s’inverteix una quantitat ingent d’hores en visibilitzar el que passa a dins. Temps dedicat a una activitat que, en realitat, no té un fi pedagògic. Perquè, també cal dir-ho, és cert que amb totes aquestes imatges es podria fer molta feina: expressions orals, expressions escrites, tallers de fotografia, reportatges o articles, còmics del que passa a l’escola… Però això poques vegades passa. Quina és la finalitat última i primària de tot aquest arxiu visual? S’ha preguntat la comunitat educativa quina és la fi de tota aquesta participació en les xarxes socials?

    Li dono voltes a l’assumpte i em pregunto per què l’escola pública ha de promocionar-se d’aquesta manera, competir entre elles per la qualitat del que es mostra (no del que es fa, en realitat). També em pregunto si tot això té a veure amb les famílies. Realment necessiten “veure” tot el que passa? No poden els seus propis fills explicar-ho? Mentre la mare, pare, avi, etc, mira les fotos, què fa el fill o filla? Juga a una altra cosa? Espera a què acabin? Sigui el que sigui, crec que és una pena que estiguem desaprofitant la possibilitat de conversar i imaginar a través de les paraules que arriben de l’altre, i que ens fan veure, a través d’aquest (i no d’una imatge), el que han viscut. Perquè, encara que l’alumne/a hagi explicat el que ha fet o el que ha passat, moltes vegades es recorre a la imatge per corroborar-ho. Com si les paraules ja no ens fossin suficients, com si només la imatge pogués donar crèdit o validar el que ha passat. I aquí es perd molt, perquè ja no cal fer un esforç per relatar, ni per entendre, ni imaginar. La narrativa requereix massa temps. Amb un clic n’hi ha prou: una imatge val més que mil paraules. I que trist haver de dir això, ja que és en l’ús de la paraula on l’opinió i l’experiència de qui l’ha viscut pot aflorar, ja que, d’una altra manera, ens ho perdem.

    D’altra banda, la imatge funciona com a condicionant, perquè no podem obviar que mai es penjaran aquelles en què l’alumne s’avorria o plorava: “He vist que heu celebrat el dia de la pau a l’escola. Sí, però ha estat un rotllo perquè… Però, què dius? Si heu fet coses molt xules, que ho he vist jo…” Sense adonar-nos-en, ofeguem la veu de l’altre emparant-nos en les imatges, imatges que, en realitat, tenen alguna cosa d’hipòcrites, perquè elles sempre ens relataran que tots estaven molt feliços.

    Però com a professora hi ha altres aspectes que em preocupen. I és que penso en les vegades que ens lamentem que no tenim temps de fer les nostres tasques: adaptacions curriculars, programar, coordinar-nos, reflexionar sobre el que fem, parlar amb l’alumna X, trucar a la família X, al psicòleg… Com podem dedicar tant temps a una tasca tan irrellevant com fer i penjar fotos, i en canvi no tenim hores per fer el que sí realment importa? És cert que l’escola està sent sacsejada per una onada de canvis (diguem-li innovació, reestructuració, adaptació, modernització …) que, com tot, estan passant molt de pressa. Però aquests canvis no sempre són substancials, molts d’ells, fins i tot, no estan sent qüestionats, sinó que s’adopten com s’adopta una moda. En aquest cas, la moda de la transparència i la visibilitat, o, el que és el mateix: la de demostrar públicament i incansablement com som de bons; sense importar-nos que, per a això, hàgim de calcar el que ja existeix, perquè, no ho negaré, les fotos de les webs escolars semblen totes les mateixes.

    El temps de treball personal o dedicat al centre a les escoles escasseja. Per això, el poc de què disposem hauria d’estar aprofitat al màxim, dedicat a aquelles coses que realment ens fan avançar cap a una educació real, amb sentit i contingut. Si ens deixem portar per tendències, més que per interessos educatius, estem perduts. Senyors i senyores, ens vénen anys de molts canvis, i, avui, més que mai, hem de mantenir-nos crítics, perquè de distraccions hi ha, i hi haurà, moltes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    fotografia mòbils opinió whatsapp xarxes socials
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Una de cada quatre adolescents de Barcelona reconeix haver patit assetjament sexual
    Next Article
    Actualitat
    ‘El consum de tabac obstaculitza el desenvolupament’, a la revista Per Què
    Anna Torralbo

    Mestra d'anglès i membre del sindicat USTEC

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}