Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Fer guàrdia, funció única

    Victoria Hita Hidalgooctubre 17, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Finals de setembre en un centre públic de Secundària, Batxillerat, Cicles Formatius, PFI, cicles bàsics i perquè no n’hi ha més… Acabo la segona hora i, a la tercera, soc la primera de la llista de guàrdies. La professora de Socials ha avisat que arriba tard. Pujo a l’aula. Són una vintena d’alumnes de primer de l’ESO (pocs, tinc sort!) i estan força tranquils. No els he vist mai. Em presento i vull saber com es diuen. Després, els explico que tothom acabarà l’ESO perquè és imprescindible fer-ho (a banda d’obligatori) i se m’acut preguntar-los què estudiaran més endavant, què volen ser de grans. Una alumna respon «biòloga terrestre». Un alumne diu que li agradaria portar les maletes dels turistes que arriben als aeroports. Amb un carro, oi? Somriu: «sí, esclar». Una altra alumna vol saber què cal estudiar per ser infermera. Debat amb criatures d’entre onze i dotze anys. La profe de la matèria arriba i estic tan a gust que m’hi quedaria l’hora sencera.

    Un altre dia soc la segona de la llista. El professor situat en primer lloc no ha signat. Per tant, pujo a l’aula. Conec l’alumnat perquè li imparteixo la meva matèria. La profe de filosofia (la que falta) ha deixat feina, però he oblidat les fitxes a consergeria. Encarrego la vigilància de l’aula en la delegada (noia responsable) i baixo tan ràpida com puc. Em trobo amb el professor primer a la llista de guàrdies, em mira enfadat perquè al costat del seu nom no apareix l’aula a la qual hi ha d’anar.

    Si el professor o professora de guàrdia té clar que aquella hora és una classe lectiva més, tot hauria de funcionar bé

    Fer guàrdia, en general, no agrada. Si no has de cobrir-la, l’aprofites per corregir, per fer trucades pendents (de tutoria, de sortides previstes), per reprogramar la matèria un altre cop (no comptaves, per exemple, que l’alumnat faria vaga per la reforma de la Selectivitat). És una hora, insisteixo, molt preuada. Passarà ràpida, però podràs avançar feina si no és que arriba un alumne que no es troba bé, un altre a qui venen a buscar per anar al metge, dos que han estat expulsats i, llavors, has d’estar a una saleta tan sota mínims que el càstig sembla per a tu.

    L’alumnat percep l’hora de guàrdia com una hora de festa. No ha vingut el profe. Iupiiii. Després, arribes i s’esvaeix la il·lusió quan els dius que tenen tres opcions: fer activitats de la matèria, fer deures o estudiar, i la tercera i irrefutable, és que si algú no té res a fer, tu els posaràs la feina. És quan consulten l’agenda (si la porten) i, de cop i volta, tothom treu llibres i llibretes. Si el professor o professora de guàrdia té clar que aquella hora és una classe lectiva més, tot hauria de funcionar bé i les famílies no tindrien un motiu recurrent de queixa per absències justificades del professorat.

    Amb l’ESO va arribar també una categoria especial de guàrdia: l’hora del pati

    Diuen els més veterans que això abans no passava. Amb l’ESO va arribar també una categoria especial de guàrdia: l’hora del pati. Aquesta l’he evitat sempre que he pogut, és a dir, quan la direcció envia una desiderata a final de curs.

    Vaig estar en un centre on no podies triar i encara recordo moltes sensacions. Feia voltes en un pati rectangular amb filferros perquè no es colessin les pilotes, pur ciment gris i, per tot plegat, sensació de ser l’escarcellera que vigila presoners. D’acord, sí, aprofitaves per parlar amb alumnes i conèixer-los millor, però també feies de poli dolent, dient que els entrepans no es llencen a terra, anticipant-te a baralles físiques, ficant-te pel mig quan ja s’havien enganxat cos a cos, perquè encara que hi havia altres profes de guàrdia, d’alumnes sempre n’hi ha més i el control té un límit. Al pati esquivava pilotes indiscriminades, recordava fins a l’extenuació que les papereres no estan per decorar…

    En un altre institut, la classe es cobria amb els tres o quatre de guàrdia: «Pujo els primers quinze minuts, tu ets el següent». Els alumnes, marejats, et deien després: «profe, avui hem tingut quatre guàrdies!». I sabies que, aquell matí, no havien faltat quatre companys. Que podria passar perquè, lamentablement, has d’anar al tanatori per la pèrdua d’una persona pròxima; et lleves amb un mal de queixal que no li desitges ni a qui es va inventar el decret de plantilles o has tingut un accident domèstic i a casa no hi ha ningú més per solucionar la urgència. En fi, les coincidències són fruit de l’atzar de la vida.

    Sempre he pensat que l’ofici d’ensenyar té molt de teatre: et poses en el centre d’atenció (en el millor dels casos) del públic, assumeixes un rol diferent, gesticules, modules la veu en tons diversos… Tot per captar l’interès de personetes que potser fa una estona que s’han llevat o que es moren de gana perquè és última hora. Dones tot el que pots per guanyar-te l’aplaudiment final que saps que no arribarà mai i acabes l’actuació quan el timbre sona i tornes a fer de tu, si és que encara et reconeixes. Quan fas guàrdia, la funció és única i, en ocasions, la podem gaudir.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    docents guàrdies opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Antoni Arasanz: «És evident que el model propi no s’ha assolit ni de bon tros»
    Next Article
    Opinió
    És necessari arribar als tribunals?
    Victoria Hita Hidalgo

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}