Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Flipped-classroom: la lliçó a casa i els deures a classe

    Pau Rodríguezmarç 27, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Il·lustració: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Il·lustració: Pol Rius.
    Il·lustració: Pol Rius.

    La teoria, a casa, i els deures i els treballs, a l’aula. Aquest seria el resum simplificat de la metodologia flipped-classroom -en català, classes inverses-, una sacsejada a la manera d’impartir la docència que van popularitzar dos professors de química de Colorado -Aaron Sams i Jonathan Bergman- i que comença a arribar a algunes aules catalanes.

    “Generalment, el professor prepara un vídeo amb la lliçó teòrica, que els alumnes s’hauran de mirar a casa seva. Un cop apresos els continguts a través del vídeo, llavors l’aula esdevé el lloc on els alumnes treballen per equips, resolen els dubtes, reben una atenció més personalitzada del mestre…”, explica Raúl Santiago, professor de la Universitat de La Rioja i un dels impulsors a Espanya d’aquest mètode a través del web TheFlippedClassroom.es.

    Font: theflippedclassroom.es.
    Font: theflippedclassroom.es.

    Amb aquesta metodologia, el alumnes “guanyen motivació a classe”, segons Santiago, “i aprenen per socialització treballant en equip”. Els professors que s’han atrevit a invertir la seva docència parlen d’una major capacitat per atendre la diversitat, de donar més autonomia i responsabilitat als alumnes -que han de preparar la llicó a casa- i d’un aprenentatge més significatiu.

    En una classe de geografia a l’Escola Pia Santa Anna de Mataró, els estudiants d’un grup de batxillerat preparen, per grups, un projecte de rehabilitació d’un espai del seu barri a partir de solars i edificis inutilitzats. “Així estudies els problemes que té la ciutat a través del treball”, explica Estel Paloma, la professora, que per a aquest tema ja avança que no ha enviat cap vídeo prèviament als alumnes perquè entressin en matèria, tot i que en altres casos sí que ho fa.

    En el cas d’aquest centre, als estudis de batxillerat un grup de docents ha anat posant en pràctica el concepte de flipped-classroom “gairebé sense saber que el que fèiem era flipped“, apunta Manel Trench, professor d’història de l’art. Reunits en una conversa amb El Diari de l’Educació, aquest conjunt de professors explica el seu procés: “Fins ara el 99% de les classes fèiem teoria i els alumnes subratllaven o ho feien veure, s’avorrien. No hi havia temps per la part competecial i els alumnes se’ns avorrien, i vam decidir capgirar-ho tot”, explica un dels docents durant la conversa.

    Aquests docents han aplicat la nova metodologia de manera progressiva i amb diferents graus d’inversió de la classe en funció de les característiques de la matèria, perquè tenen clar que, a segon de batxillerat, “els experiments s’han de fer amb gasosa”. Però tenen clar que els alumnes estan més motivats i que els resultats que obtenen són millors.

    Tampoc no sempre utilitzen vídeos per a que els alumnes adquireixin els coneixments a casa. Si en les flipped-classrooms s’aposta pel material audiovisual és perquè és “més atractiu”, explica Ismael Cabezudo, professor de cultura audiovisual a segon de batxillerat, però pot ser un llibre de text, documents, webs… “La importància rau -explica- en què fas a l’hora de classe: jo vull que facin fotos amb mi. Si els expliqués la tècnica a classe les fotos les haurien de fer a la tarda, i no els podria ajudar”, explica.

    Per a Santiago, responsable de TheFlippedClassroom.es, tampoc la tecnologia és l’element fonamental. “Estem parlant d’un canvi de paradigma facilitat per les noves tecnologies”, explica, que són més pròximes als joves. Però aquest canvi no podria arribar sense la voluntat, determinació i capacitat de renovar-se d’alguns docents. De cap manera, assegura.

    Per elaborar tutorials com aquest, obra de Manel Trench, el professor d’història de l’art, els docents necessiten certes nocions d’edició de vídeo, però res que no es pugui assolir si hi ha “voluntat de desencorsetar-se i innovar”, expliquen els docents del centre.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Deures
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleFlipped Classroom: la lliçó a casa i els deures a classe
    Next Article
    Actualitat
    Portugal limitarà l’accés a les xarxes socials a les escoles
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}