Sovint, les activitats que plantegem a les aules després de la lectura allunyen el nostre alumnat d’aquesta noció de plaer pels llibres i converteixen l’experiència lectora en una activitat acadèmica més. Les idees que us oferim tenen com a objectiu connectar el lector amb el gust per llegir i contribuir, així, a fer de la lectura una pràctica que es vulgui tornar a repetir.
1- Verstamines de bon matí. En un paper o en una pissarra blanca a l’entrada de l’escola, i de manera organitzada, un alumne escriu un vers cada dia o un fragment breu d’una novel·la, adequadament citat, que es pot comentar breument a l’aula, a fi de crear motivació per llegir-ne l’obra completa. L’elecció del text hauria de ser lliure, cada alumne (o mestre) pot compartir el que més li vingui de gust
2- Regal d’aniversari. Es tracta d’un regal especial que s’elabora entre tota la classe. La idea és escriure un conte personalitzat, on el protagonista és la persona que fa anys. Per parelles o en grups de tres alumnes, es comença la història i s’il·lustra. Després, es passa a un altre grup de companys i companyes, que llegirà el que hi ha escrit i ho haurà de continuar. A més de ser un regal ben especial, constitueix una oportunitat meravellosa per treballar l’organització textual.
3. Tertúlies literàries. Malgrat que el nom pugui recordar un ambient adult i seriós, l’aula pot ser un espai fantàstic on sigui possible dialogar i conversar sobre literatura, sense cap més objectiu que compartir idees i sentiments envers els llibres. Podem llegir en veu alta un fragment d’una novel·la, un poema, un conte, i començar un espai de diàleg relaxat i sense pressions. Podem observar i comentar com està escrit un text, com és el seu ritme, què fa sentir quan es llegeix o s’escolta, com n’és d’important per a nosaltres el tema de què parla, etc.
4. Racó d’actualitat. A l’aula, podem tenir un espai per penjar-hi retalls de diaris que continguin notícies sobre algun autor cèlebre, entrevistes a persones conegudes dins del món literari, enllaços a vídeos o material audiovisual sobre literatura, novetats editorials, etc. L’ideal seria que fos un racó viu, en moviment permanent.
5. Totes aquestes idees tenen molta més força quan es porten a terme des del convenciment i les ganes de compartir la passió pels llibres. Aquesta última idea és promoure la reflexió entre docents sobre com convidem el nostre alumnat a llegir, una reflexió que mereixeria un espai a l’escola. Com en la majoria d’aprenentatges, té molta més força l’exemple autèntic, que no pas l’aplicació de tècniques concretes.
FONT: Revista Guix núm.394 (Lideratge educatiu). Clic aquí.
2 comentaris
Pingback: 5 idees per viure la literatura a l’escol...
Pingback: 5 idees per viure la literatura a l’escol...