Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Guia per entendre PISA, l’examen de l’educació que molts citen i pocs entenen

    Daniel Sánchez Caballerodesembre 5, 20166 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El 6 de desembre es fa públic el resultat de PISA 2015
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Prepareu-vos. Aquest dimarts es publiquen els resultats del que és probablement l’examen més famós dels que es realitzen arreu del món. PISA revela el seu informe triennal.

    Si es compleixen els pronòstics, i en educació no sol haver-hi miracles, en les properes setmanes es llegirà i s’escoltarà diverses vegades que el sistema educatiu espanyol és mediocre, que s’ha estancat des de l’última edició, fa tres anys, i que estem a l’altura de països com França, la República Txeca o Lituània, i lluny dels referents educatius, que es troben al sud-est asiàtic i Finlàndia.

    Si els resultats milloren, s’escoltarà al ministre explicar les bondats de la LOMCE, malgrat que quan es va fer l’examen la llei tot just feia els primers passos. Si la nota baixa, s’escoltarà l’oposició fer el contrari i lamentar les retallades dels últims anys.

    Però què és PISA realment? Què mesura i què no? A qui i com? Per a què serveix?

    La prova

    L’examen PISA (programa internacional per a l’avaluació d’alumnes, en les seves sigles en anglès) el realitza l’OCDE cada tres anys des del 2000 sota l’argument que “la teva educació avui és la teva economia demà”, segons el seu responsable, Andreas Schleicher.

    Hi participen tots els països que voluntàriament ho demanin, 72 en aquesta edició. Dins d’aquests, algunes regions, com a Espanya amb Catalunya i la majoria de comunitats autònomes, sol·liciten també ser avaluades per si mateixes, com la resta de països. S’examinen alumnes de 15 anys -independentment del curs en què es trobin- de ciències, matemàtiques, llengua i -novetat aquest any- resolució de problemes en equip i coneixements financers.

    Amb els resultats, l’OCDE realitza una classificació de països segons el seu rendiment educatiu (encara que ni tan sols és purament educatiu, com es veurà més endavant). L’organització sosté que en un món globalitzat les nacions han de comparar-se entre si per prosperar.

    Pel que fa a resultats, Espanya sol estar en la segona categoria de països. En l’última edició va treure 490 punts de mitjana entre les tres categories examinades, deu punts per sota de l’estàndard de l’OCDE. Una diferència mínima a nivell estadístic, però que serveix per generar grans titulars.

    En les últimes deu edicions els resultats espanyols amb prou feines han variat. A nivell mundial, en les últimes edicions l’examen ha passat de tenir com a referència el model finlandès als del sud-est asiàtic (Singapur, Hong Kong i Corea del Sud).

    Aquest any, més de mig milió d’estudiants de tot el món han realitzat el test de dues hores de durada. Els alumnes complementen l’examen amb un formulari que inclou les seves circumstàncies personals (nivell socioeconòmic i cultural, l’escola a la qual acudeixen, entorn, motivació, etc.). També el director del centre omple una instància detallant com és l’escola, els alumnes, professors i quines polítiques desenvolupen.

    El model d’examen no és memorístic, que exigeixi als estudiants reproduir continguts. S’avalua “la capacitat dels alumnes d’extrapolar el que saben i amb creativitat aplicar els seus coneixements a situacions noves”.

    Una pregunta de PISA 2012 d'un exercici de nivell 1 de Matemàtiques.
    Una pregunta de PISA 2012 d’un exercici de nivell 1 de Matemàtiques.

    Què mesura i què no

    Això vol dir, i és un matís important que massa vegades s’oblida, que PISA no avalua els coneixements que s’adquireixen a l’escola per se. Ho adverteix la mateixa OCDE en el pròleg de totes les proves: “PISA no està dissenyat per avaluar l’aprenentatge dels continguts específics fixats en els programes de les escoles (…). Tampoc està pensat per avaluar l’acompliment dels docents ni els programes vigents. PISA se centra en el reconeixement i valoració de les destreses i coneixements adquirits pels alumnes en arribar als seus quinze anys. L’adquisició de tals destreses i coneixements és fruit de nombroses circumstàncies familiars, socials, culturals i escolars. PISA mira de recollir informació sobre aquestes circumstàncies perquè les polítiques que puguin desprendre’s de l’anàlisi dels resultats de la prova atenguin als diferents factors involucrats”.

    PISA mesura una cosa que l’OCDE anomena literacia, un conjunt de coneixements entre els quals els acadèmics són només un més al costat de l’educació familiar, l’aprenentatge no formal, etc. No obstant això, PISA és citat recurrentment per justificar certes mesures educatives o les contràries, de vegades fins i tot per canviar la llei. I això malgrat que amb la mateixa llei a Castella i Lleó estan molt per sobre de la mitjana de l’OCDE i a Andalusia bastant per sota. Es fa malgrat que canviar tot el sistema educatiu només afectaria una part d’aquesta literacia -impossible saber en quina mesura- i, per tant, poc els resultats.

    Per a què serveix

    PISA classifica els països per rendiment en cadascuna de les matèries examinades. Aquí comencen els problemes amb aquest examen. Un cop es publiquen els resultats, premsa i públic en general es llancen a mirar on som. “Quinzens, quin desastre”.

    El catedràtic José Saturnino García explica les confusions amb aquest sistema. “La histèria sobre la mediocritat es deu al fet que es malinterpreten els resultats de PISA com si fos una lliga esportiva”, escrivia en aquest diari fa uns mesos. “Quan en tot cas caldria interpretar-los com una taula salarial. En una classificació esportiva quedar primer ho és tot (…), en una salarial si el primer guanya 10.000 euros i el segon 9.999 ningú dramatitzarà gaire”. I conclou: “En quin altre indicador de benestar estem tan a prop de Dinamarca?”.

    Un dels punts de forts de PISA és que és capaç de generar quantitats ingents de dades que ofereix lliurement als investigadors. Hi estadística específica sobre l’acompliment dels alumnes per sexe, per àrea de coneixement, segons el seu origen social, si els seus pares tenen estudis i llibres a casa, si han repetit curs o si són immigrants, quants són a classe o quantes hores setmanals de deures fan (ara saben d’on surten les xifres que alimenten aquesta polèmica) i fins a quin punt condiciona els resultats cadascun d’aquests aspectes.

    Dos exemples per il·lustrar això: sense els resultats andalusos, Espanya estaria per sobre de la mitjana de l’OCDE i segurament els titulars postPISA no serien tan severs. Si no avalués els repetidors, el mateix. Però Andalusia és Espanya i els repetidors també existeixen (ronden el 30% als 15 anys; de fet, existeixen i molt), així que som on som.

    PISA, en definitiva, ofereix informació de què funciona i en quin país, encara que incompleta (tornem a la literacia ) i no acaba d’explicar els perquès. Ho resumeix el catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra José García Montalvo: “No estableix molt bé les causes i diferències” entre uns i altres. Una cosa sí que és segura: se seguirà utilitzant com a excusa per criticar i proposar reformes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    avaluació Competències OCDE opinió PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Los exámenes’
    Next Article
    Actualitat
    PISA constata una millora de resultats a Catalunya en ciències i matemàtiques
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}